Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی گفت: با مشمولیت سایر دستگاه‌های دارای قابلیت نصب سیمکارت مانند تبلت در طرح رجیستری، قاچاق این دستگاه‌ها همانند موبایل غیرممکن خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح رجیستری از سال ۹۶ و کاهش قابل توجه قاچاق تلفن‌های همراه به کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی سایر دستگاه‌های سیمکارت‌خور به کشور نظیر تبلت، ساعت هوشمند، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و دستگاه‌های کارتخوان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بر تکمیل طرح رجیستری تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند «ح» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تمام تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان، مبدل ارتباطات ثابت به سیار و دستگاه‌های کارتخوان وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت کند. به نظر می‌رسد اصرار مجلس برای تکمیل طرح رجیستری و مشمولیت سایر دستگاه‌های دارای سیمکارت در این طرح، ناشی از آن است که طبق آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق گوشی تلفن همراه بعد از اجرای طرح رجیستری با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شده و در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد گوشی‌های موبایل از طریق فرآیند‌های رسمی وارد کشور می‌شود. بر اساس آمار سامانه همتا، سال ۱۳۹۹، ۶/۱۵ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که سال ۹۵ (قبل از اجرای طرح رجیستری) تنها حدود ۵۸۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از طریق گمرک و مبادی رسمی به کشور وارد شده بود. به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در طول سال‌های پس از اجرای طرح رجیستری، از قاچاق بیش از ۶ میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه جلوگیری شده است.


 جلوگیری از قاچاق تبلت از طریق تکمیل طرح رجیستری

در همین باره، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی با اشاره به ضرورت رجیستری و ردیابی تبلت و دیگر دستگاه‌های دارای سیمکارت گفت: در صورت تکمیل طرح رجیستری، آمار قاچاق این دستگاه‌ها کاهش خواهد یافت و واردات دستگاه‌های دارای قابلیت نصب سیمکارت همانند موبایل نیز تحت رصد سامانه همتا قرار می‌گیرد. مهدی محبی افزود: با اجرای طرح رجیستری برای تمام دستگاه‌های سیمکارت‌خور، شرکت‌های واردکننده مجبور به ارتقای خدمات پس از فروش خود می‌شوند و به تبع آن کیفیت دستگاه‌های وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.


 مقایسه عملکرد شرکت‌های گارانتی امکان‌پذیر شد

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی نقش مردم را در افزایش کیفیت خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش «مهم» ارزیابی کرد و گفت: از مردم تقاضا داریم پس از خرید تلفن همراه و دیگر تجهیزات مخابراتی، نظرات خود را درباره کیفیت خدمات شرکت‌های گارانتی در سامانه جامع گارانتی بیان کنند تا شرکت‌های برتر ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش در این سامانه مشخص شوند. محبی ادامه داد: در صورت ثبت نظرات در سامانه گارانتی، سایر مردم نیز می‌توانند برای خرید موبایل و تبلت از این اطلاعات به نحو احسن استفاده کنند به طوری که افراد پیش از خرید کالا از اصالت گارانتی محصول و کیفیت خدمات پس از فروش آن اطمینان می‌یابند. وی در پایان با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها درباره معرفی سامانه جامع گارانتی به مردم اظهار داشت: متولی سامانه جامع گارانتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است و مسؤولان ذی‌صلاح باید مزایای استفاده از این سامانه را برای مردم تشریح کنند.


 لزوم جلوگیری از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری در بازار تبلت

با وجود تأکید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «ح» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، نهاد‌های ذی‌ربط مانند وزارت ارتباطات و گمرک باید برای تکمیل طرح رجیستری و جلوگیری از قاچاق تبلت و دیگر دستگاه‌های دارای سیمکارت اقدامات لازم را انجام دهند. قاچاق کالا از یک سو درآمد‌های گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری، آسیب به تولید ملی و... می‌شود. گفتنی است بر اساس آمار ارائه شده توسط سامانه همتا، می‌توان با توسعه طرح رجیستری در بازار تبلت‌ها از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری این کالا جلوگیری کرد.

منبع: وطن امروز

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق در بازار تبلت طرح رجیستری اجرای طرح رجیستری تکمیل طرح رجیستری دستگاه های دارای خدمات پس از فروش قاچاق کالا تلفن همراه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان

ایسنا/لرستان فرمانده انتظامی الیگودرز از کشف چهار تن روغن خوراکی قاچاق در بازرسی از یک دستگاه کامیون عبوری از این شهرستان خبر داد.

سرهنگ علی اسدالهی امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: روز گذشته ماموران ایست و بازرسی خمه شهرستان الیگودرز هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور اصفهان - الیگودرز به یک دستگاه کامیون مظنون شدند و آن را متوقف کردند، در بازرسی از این خودرو چهار تن روغن خوراکی قاچاق کشف شد. ارزش این محموله توسط کارشناسان چهار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: در این رابطه، یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

او با تاکید به لزوم برخورد قاطعانه با قاچاق کالا، افزود: قاچاق کالا باعث وارد شدن ضربه به اقتصاد کشور می‌شود.

اسدالهی تاکید کرد: مردم اخبار و اطلاعات خود را در این زمینه از طریق تلفن ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبلت جدید HTC باتری بزرگ و اندروید ۱۴ دارد
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • کشف بیش از ۲ تن کودشیمیایی قاچاق در بناب
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • تشکیل ۳۰۳۵ پرونده تخلف در استان خراسان شمالی