Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آرش حسینی میلانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار کرد: استفاده از دوچرخه سالهاست که در بسیاری از کلانشهر‌های جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبه‌رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مدیریت‌های شهری در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی به‌کار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مد‌های حمل و نقلی در بسیاری از شهر‌های اروپایی و آسیایی مطرح است.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهر‌های ایران به گونه‌ای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است، اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.

میلانی گفت: تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرده و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافته است. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کار‌های روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به خطرات خودرو محوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌محوری به خودرو‌محوری، سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو ساخته است، زیرا منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راه‌بندان‌های شدید و ملال‌آور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت‌های حمل و نقل‌های خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.

میلانی گفت: دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفر‌هایی کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌تواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد. درگیر کردن شهروندان با دوچرخه می‌تواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه می‌تواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری باشد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر گفت: سهم دوچرخه در کل سفر‌های روزانه شهروندان تهرانی از سه دهم درصد در سال ۹۷، به ۹ دهم درصد در سال ۹۹ رسیده و این میزان امسال به ۱.۲ درصد براساس پیش‌بینی‌ها می‌رسد. طول سفر‌هایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفر‌ها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد سفر‌ها با دوچرخه از طریق دوچرخه‌های اشتراکی بوده یعنی ۳۶ هزار نفر، برای سفر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امسال به ۳۰ درصد برسد. هم‌اکنون نیز ۴۳ هزار نفر در اپلیکشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: تعداد دوچرخه‌های اشتراکی در سال ۱۳۹۹، ۱۳۰۰ دستگاه بوده، ۷۰ پارکینگ دوچرخه ساخته شده و ساخت و بهره‌برداری از ۲۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه محقق شده است. همچنین ۶۸ خانه دوچرخه در سطح بوستان‌ها فعال است.

عضو شورای شهر با بیان اینکه فراز و نشیب‌های متوالی اقتصادی بر میزان استفاده از دوچرخه در خانوار مناطق شهری ایران در جهت گسست میان خانوار‌ها و دوچرخه تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد: براساس آمار منتشرشده طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار‌های شهری و روستایی، سهم دوچرخه در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، در سبد لوازم خانگی خانواری شهری ۲۱.۱ درصد بوده است. این آمار‌ها هر ساله افت نگران‌کننده‌ای داشته به گونه‌ای که در کمتر از ۱۳ سال، آن آمار بیش از پنجاه درصد کاهش داشته و سهم دوچرخه در سبد خانوار در سال ۹۸ به هشت درصد رسیده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه  مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.

میلانی ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی به جای عمومی برداشته شد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه ما برای توفیق در گسترش دوچرخه نیازمند طراحی‌های درست و در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: طراحی‌ها در شهر‌های موفق به گونه‌ای انجام شده است که شعاع دسترسی به مراکز عمده شهری به عنوان محرک‌های توسعه به فاصله پنج تا هفت کیلومتر برای استفاده‌کنندگان به ویژه دانشجویان و جوانان در اولویت نخست قرار گرفته اند و بنابراین امکان دسترسی به این مکان‌ها برای آن‌ها به آسانی و راحتی فراهم شده و این شرایط در تهران اکنون فراهم نیست.

حسینی میلانی اضافه کرد: رویکرد حناچی در حمایت از دوچرخه‌سواری اقدام بسیار ارزشمندی بوده و است که توانسته جنب و جوش جدیدی برای دوچرخه در شهر ایجاد کند و مدیران شهری نیز به تبعیت از آقای شهردار با درجات مختلف در این امر مهم مشارکت داشته‌اند و زیرمجموعه‌های شهرداری اقداماتی را در این باره انجام دادند.

وی با بیان اینکه حمایت حناچی شهردار تهران می‌تواند نقطه شروعی برای مشارکت دیگران در پویش دوچرخه باشد، عنوان کرد: نقطه کانونی این پویش باید آن باشد که اقتصاد دوچرخه‌سواری در کنار ایمن‌سازی مسیر‌های منطبق با نیاز‌های مردم در سطح محلات در مدیریت شهری آینده مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوچرخه شورای شهر دوچرخه های اشتراکی سهم دوچرخه دوچرخه سواری حسینی میلانی گونه ای شورای شهر سفر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم

شهردار اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان آمادگی دارد تا برای رفع مشکلات استان در کنار مدیریت استان به‌ویژه استاندار بایستد و ایفای نقش کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا علی قاسم‌زاده امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: مدیریت شهر و شورا، استانداری و فرمانداری همیشه در کنار هم بوده‌اند و از برکت این همدلی بسیاری از مشکلات استان و شهر رفع شده است.

وی افزود: امیدوارم در فرصت باقی‌مانده نیز کماکان کنار هم مشکلات باقی مانده که احصا شده است را رفع کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه موضوعاتی همچون آب که مشکل اول است و دیگر موضوعات همچون قطار سریع السیر که جز رویاهای شهر ما است، تصریح کرد: قطار شهری، رینگ چهارم، حمل‌ونقل بین شهری به‌ویژه خط هوایی که مقدمه‌ای برای توسعه گردشگری است، مورد توجه است.

قاسم‌زاده گفت: مدیریت شهری اصفهان آمادگی دارد تا برای رفع مشکلات استان در کنار مدیریت استان به‌ویژه استاندار بایستد و ایفای نقش کند.

کد خبر 748828

دیگر خبرها

  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه
  • معاون شهردار تهران‌: زیرگذر پروژه بزرگراه تندگویان تا دو هفته آینده باز می شود
  • اجرای پویش «پای کار ایرانیم»در پایتخت
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • «پای تختی هستیم»