شهرام عبدلی: «صبح آخرین روز» روایت روان و درستی از زندگی شهید شهریاری است/ شعار دادن بس است باید قصههای ماندگار را تعریف کنیم
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۴۰۳۶
بازیگر مجموعه «صبح آخرین روز» درباره حضور خود در این سریال گفت: این سریال با پشتوانه پژوهشی و حمایت خانواده شهید مجید شهریاری همراه بوده و روایت صحیح و روانی از زندگی این دانشمند هستهای کشورمان دارد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی معاونت امور استانهای سازمان صداوسیما، شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون که این شبها ایفاگر نقش دایی شهید مجید شهریاری در سریال «صبح آخرین روز» است، با اشاره به اینکه در گذشته با حسین تبریزی کارگردان و مصطفی علمیفرد تهیه کننده سریال همکاری داشته است، درباره نقش خود در «صبح آخرین روز» اظهار کرد: نقشی که در این سریال ایفا کردهام به لحاظ سنی، جسمی و روحی بسیار از خود من دور است و برای رسیدن به تاثیرگذاری بهتر روی مخاطب، باید روی آن تمرکز و به عبارتی یک دور فیلمنامه را آنالیز میکردم تا متوجه شوم مسیری که قرار است این نقش طی کند، به چه صورت بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: نقشی متفاوت به من پیشنهاد شد که برای ایفای آن بسیار هیجان داشتم و باید بگویم کسی که میخواهد ایفاگر نقشهای این چنینی باشد باید نقشه راه داشته باشد و نمیتواند بدون فکر آن را بازی کند.
بازیگر «صبح آخرین روز» در پاسخ به این سوال که برای آشنایی با دایی شهید شهریاری چه کارهایی انجام داده است، عنوان کرد: هنرمندان برای ایفای هر نقشی تلاش میکنند اطلاعات خود را از طریق منابع مختلف از جمله سایتهای اینترنتی، کتابهای نوشته شده راجع به آن فرد و همچنین تحقیقاتی که تیم نویسندگی و کارگردانی انجام دادهاند افزایش دهند؛ اگر بخواهم مشخصا درباره این سریال صحبت کنم باید بگویم مطالب زیادی درباره افرادی مانند شهید شهریاری که سالها گمنام زندگی کردهاند، پیدا نمیشود و در حال حاضر که سریالی از زندگی این دانشمند هستهای روی آنتن رفته، ممکن است برخی شروع به جمعآوری اطلاعات و یا اقدام به نوشتن کتاب درباره او بکنند.
وی ادامه داد: بر این اساس منابع درباره این شخصیتها کم است، اما نویسنده و کارگردان «صبح آخرین روز» با همسر، خانواده و دوستان شهید ارتباط داشتند و اطلاعات لازم را کسب کردند که این موضوع سبب شد من هم اطلاعات کافی را برای آشنایی بیشتر با نقشی که قرار بود ایفاگر آن باشم کسب کنم.
عبدلی با بیان اینکه بازخوردهای خوبی از مخاطبان درباره این سریال گرفته است، گفت: تلاشهایی برای جذب مخاطب به صورت عام صورت گرفته که از آن جمله میتوان به نمایش ماجراهای کودکی شهید اشاره کرد البته این یک حقیقت است که تماشاگران ما به سریالهای ملودرام و طنز که بیشتر هجو است، عادت کردهاند و ممکن است بیننده این کار از آثاری که به آنها اشاره کردم کمتر و خاصتر باشد که امری طبیعی است و در همه جای دنیا همین است.
این هنرمند ادامه داد: ما برنامههایی را برای افراد پیگیر و حرفهایتر که در اقلیت هستند، میسازیم که قطعا ارزش خود را دارد، مخاطبانی که به دنبال این مدل قصهها هستند و کیفیت برایشان مهم است، قطعا «صبح آخرین روز» گزینه مناسبی برایشان است البته معتقدم اینگونه کارها نباید با تعداد مخاطب سنجیده شود بلکه باید روی این موضع تاکید شود که تا چه اندازه توانستهایم حق مطلب را ادا و روایت درستی از زندگی چهرههای ماندگار کشورمان داشته باشیم که از نظر من این معیار بهتری است.
وی تصریح کرد: «صبح آخرین روز» قصهای را از یکی از مفاخر ایران زمین برای مخاطبان تعریف میکند و از نظر من روایت درست و روانی را از زندگی شهید مجید شهریاری داشته است همچنین داستان شخصیت اصلی این سریال میتواند الگوی مناسبی برای جوانان باشد و همه این دلایل موجب میشود مخاطبان به تماشای «صبح آخرین روز» که از نظر من نمره قبولی را میگیرند بنشینند.
این هنرمند سینما و تلویزیون درباره لزوم توجه به مفاخر علمی کشور و ساخت آثار هنری درباره آنها اظهار کرد: شخصیتهای معروف و مشهور اعم از نخبگان علمی، دینی و فرهنگی میتوانند الگویی برای نسل جوان ما باشند و از نظر من هرچه قدر فیلم و سریال درباره آنها ساخته شود، کم است، زیرا میتوانیم از زوایای مختلف آنها را به جامعه معرفی کنیم، اما یک اصل نباید فراموش شود و آن هم پرهیز از شعارزدگی است.
وی افزود: اگر در آثار تلویزیونی قرار بر شعار دادن باشد، افراد زیادی هستند که خوب شعار میدهند، اما این کار برای مخاطبان جذاب نیست در حالی که هنر نمایش جذابیت دارد و مخاطب را جادو میکند و آنجاست که میشود پیام را به صورت غیرمستقیم به مخاطب منتقل کرد.
عبدلی اثری را دارای ارزش دانست که در هر بار تماشای آن حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد و او را به فکر وادارد و در ادامه خاطرنشان کرد: اگر از این الگو پیروی کنیم میتوانیم اثری خوب تولید و بخش بزرگتری از جامعه را درگیر یک موضوع کنیم در حقیقت با این آثار میتوانیم از اتفاقهای ناخوشایند جامعه که در این روزها رخ داده، جلوگیری کنیم و به جوانان مهر، محبت، عاطفه، درست زندگی کردن را یاد بدهیم.
وی با اشاره به اینکه معاونت امور استانهای صدا و سیما در معرفی نخبگان سهم بسیار زیاد و مهمی دارد، گفت: در هر یک از استانها با مفاخر و چهرههای بزرگی آشنا میشویم و چیزی را میبینیم و میشنویم که کمتر کسی با آنها برخورد کرده، افراد زیادی در استانها بوده و هستند که در جامعه، استان و شهر خود تاثیرگذار بودند و ما میتوانیم به زندگی آنها بپردازیم.
بازیگر «صبح آخرین روز» عنوان کرد: با نگاه کلان و ملی نمیشود به مفاخر پرداخت، زیرا بحث جانبداری از یک قومیت پیش میآید، اما زمانی که مرکز استان پیش قدم میشود، بسیار خوب است، زیرا آنها حق دارند درباره مفاخرشان آثار مختلف تولید کنند.
این هنرمند با بیان اینکه تبلیغات تلویزیونی برای پخش سریال صبح آخرین روز در حد قابل قبول نیست گفت: من حتی متوجه این نوع رقابت بین شبکههای تلویزیونی نمیشوم و نمیدانم چرا شبکهها سریالهای یکدیگر را تبلیغ نمیکنند، به گوش مردم نمیرسانند و مخاطب را مطلع نمیکنند که سریال جدیدی قرار است روی آنتن برود یا در حال پخش است در صورتی که فکر میکنم این اتفاق باید رخ دهد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون سریال صبح آخرین روز صبح آخرین روز نظر من استان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۴۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته نهم اردیبهشت با حضور در برنامه «سینمازاویه» رادیو گفتوگو درباره سریال «افعی تهران» و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است. مهمتر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گی های شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم، اهمیت پیدا میکند.
وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستان ها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایران داستان های جنایی که استخوان دار باشند و تنه به کمدی نزنند زیاد نداشته ایم.
مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در «افعی تهران» گفت: اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام میداده تا در موقعیت های مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار میگیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیت های پیچ در پیچی میساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.
این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپین هایی تشکیل می شود که آدم ها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدم ها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.
مقدسیان درباره انتخاب رواندرمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مساله ای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.
وی افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که کم عمق و کم دانش هستند و احساس مسئولیت نمیکنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود.
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
وی با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذاب تر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.
مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید در میان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک می شود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند. اینجا درمانگر یا باید از تکنیکها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.
این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکش های زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.
مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: «افعی تهران» در بخش توجه به روان درمان گری موفق است اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولتشاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش (پیمان معادی) تصویر میکند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد اما علم آن را نداشته است. برای جذاب کردن درام هم مولفه های دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استانداردها و خط قرمزها می شد از آنها بهره برد.
زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ | ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
کد خبر 848265 منبع: مهر برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران