Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@16:15:41 GMT

کمترین وابستگی به واردات در صنعت گاز ایران

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۵۷۴۱

کمترین وابستگی به واردات در صنعت گاز ایران

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: صنعت گاز یک صنعت رو به توسعه و زاینده است که امروز با افتخار اعلام می کند، کمترین وابستگی را به واردات اقلام از خارج از کشور دارد.

حسن منتظرتربتی در رویداد «به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری؛ اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز » که امروز اول خردادماه و همزمان با روز بهینه سازی مصرف در عمارت کوشک وزارت نفت و با حضور سرپرست مدیریت پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، معاون مهندسی و پژوهشی وزارت نفت و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: اکنون می دانیم که تحریم، هرچند برای ما دشواری هایی را به همراه داشت، اما در عین حال، کمک کرد تا ما به عنوان شرکت گاز، علاوه بر تولید و بهره‌برداری، به مزیت عدم وابستگی به واردات اقلام نیز دست یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سال 1344 که پالایشگاه بیدبلند به عنوان نخستین مرکز پالایشگاه گازی شکل گرفت، تقریبا تمامی کارها، اعم از طراحی، ساخت و … توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و ما تنها به عنوان بهره‌بردار در عرصه حضور داشتیم، اما امروز اتفاق ویژه‌ای افتاده؛ ما هم صنعت رو به توسعه ای را با پوشش ۹۵ درصدی گاز شهری و روستایی شاهد هستیم و هم، به جد، در بخش اشتغالزایی و خودکفایی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد نیز، سهیم هستیم.

تربتی با بیان این که قبلا در شبکه توزیع، اولین طراحی‌ها توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، افزود: اما امروز ساخت تمامی اقلام توسعه ای صنعت گاز در بیشتر بخش ها، به طور کامل در داخل کشور انجام می‌‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طی چند سال گذشته از محل بند «ق»، 40 هزار میلیارد تومان کار انجام شد که عمده این رقم نیز در بخش کالا بوده است.

وی بیان داشت: در حوزه خط لوله نیز اتفاقات خوبی افتاده؛ دو توربو کمپرسور در داخل کشور تولید می‌شود، تمام خط لوله و همچنین ورق نیز در داخل کشور در حال تولید است، این در حالی است که در بخش پالایشگاهی نیز، بسیاری از اقلام راهبردی در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر نفت در اموز گاز با بیان اینکه امروز از 29 قلم کالای مورد نیاز صنعت گاز، تقریبا تولید 25 قلم آن با شرکت های دانش بنیان به نتیجه رسیده و ساخت داخل آن ها آغاز شده، خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز ایران از چند مسیر اهداف خود را دنبال می‌کند. بخشی از نیاز از طریق انستیتوها، تعدادی از طریق قرارداد ساخت اول و بخشی هم از مسیر انتقال فناوری تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ما بیشتر مدیران ساخت و ساز هستیم تا مدیران ساز و کار، پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت را محیط اکوسیستمی زنده برای تجمیع عرضه و تقاضا در این زمینه خواند و گفت: من شخصا این پارک را بیشتر از جنبه ساز و کار می بینم؛ زیست بومی که با تلاش دو طرف عرضه و تقاضا، می تواند به خوبی این مهم را مدیریت کرده و نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز را مرتفع سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: به عنوان بهره بردار، نباید چگونگی تهیه کالا برای تداوم تولید برای ما مهم باشد، ولی ما از بعد کلان به این مساله نگاه کرده و منافع ملی را در نظر می گیریم؛ به همین علت است که تاب آوری شبکه و پایداری آن برای ما اهمیت پیدا می کند نه تهیه کالا به هر طریق!

تربتی با بیان اینکه باید شبکه تاب‌آور و پایداری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار است 85 درصد انرژی کشور را گاز تامین کند، باید حداقل وابستگی به خارج از کشور را داشته باشیم. باید به خودمتکی بوده و نگرانی بابت تامین کالا نداشته باشیم که البته با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق مهم و میمون افتاده است.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، اظهار داشت: فراموش نکنیم که صنعت نفت و گاز یک صنعت پویا و پیوسته است، از همین رو، به رغم نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت، به هیچ وجه کاهشی در حجم فعالیت های این صنعت مشاهده نشده و این روند همچنان ادامه دارد.

برچسب هاحسن منتظر تربتی شرکت ملی گاز ایران (NIGC)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: حسن منتظر تربتی شرکت ملی گاز ایران NIGC آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو شرکت ملی گاز ایران داخل کشور صنعت نفت صنعت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد

علی مرجوی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات پروبیوتیک و آنزیم، درباره آخرین فناوری و جدیدترین خط تولیدی که در این شرکت راه‌اندازی شده است، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: به‌کارگیری فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیم «مالتوژنیک آمیلاز» یا آنزیم مخصوص آرد و نان، جدیدترین خط تولیدی افتتاح شده در این شرکت است.

مرجوی ادامه داد: بومی‌سازی فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیم‌های آرد و نان، از صفر تاصد توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: پروژه مهندسی سویه در تولید آنزیم‌های آرد و نان یک فرآیند زمان‌بر و ادامه‌دار محسوب می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

کاربرد آنزیم‌های «مالتوژنیک آمیلاز»

این فناور حوزه تولید آنزیم و محصولات پروبیوتیک با اشاره به کاربرد آنزیم‌های مالتوژنیک آمیلاز گفت: این آنزیم‌ها بیشتر درصنعت آرد و نان، کاربرد دارند، اما به صورت محدود در صنایع غذایی دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سویه‌ها به‌عنوان یک بهبود‌دهنده برای افزایش کیفیت آرد، استفاده می‌شود. 

مرجوی درخصوص انحصاری‌بودن خط تولید آنزیم این شرکت در کشور توضیح داد: درحال حاضر تولید صفر تا صد داخلی بدون مونتاژ آنزیم در انحصار این شرکت در ایران است. 

این فناور تولیدکننده آنزیم و محصولات پروبیوتیک در ادامه به فناوری مهندسی سویه و توسعه آن در صنایع غذایی کشور اشاره کرد و گفت: توسعه خط تولید فناوری مهندسی سویه، تقریبا مبحث جدیدی در صنعت کشور است که شرکت‌های معدودی به آن ورود کرده‌اند یا قصد ورود به آن را دارند. اما در حال حاضر، تنها شرکت تولیدکننده آنزیم‌های فرآوری‌شده با مهندسی سویه، همین مجموعه است.

مرجوی به نحوه اجرا شدن فرآیند مهندسی سویه اشاره کرد و ادامه داد: در این فرآیند، سویه به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه توسط فناوران ایجاد می‌شود. به‌طورکلی، استفاده از فرآیند‌های بیولوژیکی در صنعت و تکنولوژی را «مهندسی سویه»، می‌گویند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تجاری‌سازی این محصول توضیح داد: تا قبل از تولید این بهبوددهنده‌های آنزیمی، اکثر شرکت‌های تولیدکننده آرد از بهبود‌دهنده‌های وارداتی استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شد
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری صادر شد
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است