Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@10:44:14 GMT

امید بورس بازان رنگ باخت

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۵۹۰۸

امید بورس بازان رنگ باخت

با سناریو‌های شکل گرفته در بازارها، خریداران دو استراتژی را پی می‌گیرند که از دید آنان به تناسب سناریو‌های محتمل در یک ماه پیش رو میتواند تغییر کند. به گزارش پول نیوز، بازار‌ها از منظر بازیگران با دو سناریو تا یک ماه آینده روبه‌روست و البته سناریوی اول محتمل‌تر است. با انتشار اخبار مربوط به مذاکرات وین که با وجود اختلاف نظر‌ها سیگنال‌های مثبتی ارسال شده، به نظر میآید که دور پنجم از مذاکرات وین (در هفته پیش رو) به فرجام نهایی نزدیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امریکا با وجود برشماری اختلاف نظر‌ها تاکید دارد که در مذاکرات وین پیشرفت چشمگیری شکل گرفته و روسیه هم اعلام کرده ممکن است اوایل ماه ژوئن شاهد یک توافق طرفین برای احیای برجام باشیم.

این در حالی است که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز مدعی شده ایران به زودی غنی سازی ۶۰ درصدی را متوقف میکند. از سوی دیگر به ادعای رویترز، رافائل گروسی امروز یکشنبه عصر یک کنفرانس خبری برگزار میکند که قصد دارد به جزییات درباره تمدید توافق ایران و آژانس بپردازد. گزارش‌های رسیده از بازار نفت نیز حکایت از این دارد بسیاری از خریداران نفت ایران منتظر اعلام خبر نهایی توافق احیای برجام‌اند.

اگرچه بازار به این سناریوی اول تقریبا راضی شده و آن را محتمل میداند، اما همچنان مردد است و سناریوی دوم را غیرممکن نمیداند. با گمانه زنی‌ها و اختلافات میان ایران و امریکا بر سر چگونگی رفع تحریم‌ها، برخی معتقدند توافق به این زودی شکل نمیگیرد و خواسته امریکا مبنی بر رفع موقت تحریم‌ها یا استفاده از تحریم‌ها برای اهرم مذاکرات، باعث شده ایران از شرایط مذاکره دور شود.

تهران تاکید دارد امریکا برای بازگشت به برجام اید اولین شرط یعنی رفع کامل تحریم‌ها را بدون شرط و شروط و کم و کاست بپذیرد. واشنگتن، اما تحریم‌های سازگار و غیرسازگار با برجام را مطرح کرده و این اختلاف ممکن است در صورت عدم توافق طرفین، جدی‌تر دنبال شود و کار توافق در مذاکرات را سخت کند. خریداران در بازار ارز و سایر بازار‌ها با محتمل دانستن سناریوی اول، کم کم در فکر کوچ از بازار‌ها هستند، اما ناامید هم نیستند و آماده و منتظر هستند تا به محض رخ‌دادن سناریوی دوم، بتوانند استراتژی جدیدی را شکل دهند.

بازار ارز با اخبار جسته و گریخته از وین و تحولات منطقه در همان کانال ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در رفت و آمد است. البته گزارش بانک مرکزی از معاملات دلار نیمایی نشان میدهد که تقاضا همچنان پایین است و نرخ موثر در کانال ۲۰ هزار تومان است. ناظران معتقدند با نزدیک شدن به تحولات احتمالی از توافق ایران و امریکا بر سر احیای برجام، بازار آزاد خود را به دلار نیمایی نزدیک میکند، در غیراینصورت این وضعیت ممکن است برعکس شود.

با این وصف رفتار بازار ارز، سایر بازار‌ها را در غیاب تقاضای موثر همچون خودرویی‌ها تحت تاثیر خود قرار میدهد. در حالی که ابلاغیه رسمی افزایش قیمت خودرو درب کارخانه خودروسازان اعلام شده که اخبار رسیده از بازار‌ها حکایت از افت آرام قیمت‌ها در بازار خودروست. البته اخبار مربوط به افزایش قیمت‌ها به قطعه سازان خودرویی هم رسیده و شرکت‌های بورسی خودروساز از افزایش نرخ محصولات خود خبر داده اند.

در دیگر صنایع هم موضوع افزایش نرخ‌ها دنبال میشود؛ در صنایع لوازم خانگی (صوتی و تصویری) افزایش قیمت ۱۰ درصدی پیش بینی شده و گزارش‌های میدانی آن را تایید میکند. سیمانی‌ها دیروز با شفاف سازی یکی از شرکت‌های بورسی، رسما افزایش قیمت سیمان پاکتی را تایید کردند. این در حالی است که پیش‌تر روغنی‌ها افزایش نرخ خود را اعلام کرده بودند.

اگر چه سخنگوی اتحادیه لبنی سناریوی افزایش قیمت را فعلا تکذیب میکند، اما گزارش‌های میدانی حکایت ازاین دارد که افزایشی قیمت لبنی‌ها هم با مجوز سازمان حمایت در راه است. برای دارویی‌ها هم چنین سناریویی بسیار محتمل است. از روز گذشته بر مبنای مصوبه بودجه، تعرفه آب و برق پُرمصرف‌ها افزایش یافت و این در حالی است که تازه‌ترین وضع تورم حکایت از این دارد نرخ تورم در اردیبهشت روندی کاهنده داشته است.

همسو با مسئله افزایش قیمت صنایع و بنگاه‌ها متاثر از افزایش هزینه نهایی بنگاه‌ها و در همگرایی با تورم، بورس منفی‌ترین روز‌های سال را تجربه میکند. شاخص بورس در روز نخست خرداد نزدیک ۲.۳ درصد افت کرد و مسیر انتظارات شکل گرفته را کاملاً عکس کرد. با مختصات کنونی بازار سهام، فشار‌ها در سمت عرضه دنبال خواهد شد و با توجه به بی تفاوتی بورس به رُخدادها، بعید است در شرایط فعلی تغییری حادث شود.    

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت افزایش قیمت تحریم ها بازار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟

قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش مهر، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگر چه بازار‌ها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد.

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

دیگر خبرها

  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • نفت در مدار رشد؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟