Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بااشاره به اهمیت انتقال مفاهیم دفاع‌مقدس و آرمانگرایانه شهدا به‌وسیله کتاب گفت: کتابداران عزیز نباید اجازه بدهند که کتب و میراث گرانبهای دفاع‌مقدس در قفسه‌ها باقی‌بماند. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اصفهان ، مراسم رونمایی از کتاب جوهر سرخ و اختتامیه جشنواره دفاع‌مقدس که با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس اصفهان از سال پیش آغاز شده‌بود، ظهر امروز بصورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخوانه‌های عمومی کشور بااشاره به اهمیت ترویج آرمانگرایی انقلابی درراستای انجام وظیفه ترویج کتابخوانی اظهار داشت: اصلی‌ترین و محوری‌ترین وظیفه نهاد کتابخوانه‌های عمومی، ترویج کتابخوانی است و چه شریف‌تر از اینکه این وظیفه با آرمانگرایی انقلابی همراه بشود، ماجرای سردار سلیمانی، جنگ آرمان‌گرایانه با داعش و دفاع از حرم نشان داد که تقابل حق و باطل محدود به 8سال جنگ دفاع‌مقدس نیست بلکه یک امر تاریخی بوده و باب شهادت هم بسته نیست.

وی ادامه داد: قرآن هم فرموده است که نزاع تاریخی بین حق وطاغوت‌ها یک امر زمان‌مند نیست و این قصه در تجربه انقلاب اسلامی و شهادت سردار خودش را نشان داد، قرآن به ما آموخته است که حقانیت و اعتبار هر جبهه را می‌توانیم از بزرگان آن جبهه بشناسیم و اینکه شهید سلیمانی در ماجرای تشییع باشکوهش اینطور دل‌ها را برد و مرد و زن را به آن نمایش عظیم خیابانی کشاند، نشان‌دهنده این مسئله هست که این ماجرا نشان از یک تصدیق قلبی و ایمان استوار داشت.

باقر میرعبداللهی بااشاره به شخصیت عارفانه سردار سلیمانی عنوان کرد: در دیدار خانواده شهید سلیمانی با رهبر انقلاب، دختر شهید تکه‌هایی از نامه او به خانواده‌اش را می‌خواند و این تعابیر که شهید در نامه ذکر کرده بود تعابیر نه فقط یک مرد جنگ بلکه یک سالک الی‌الله بود یعنی مواجهه او با مرگ مواجهه یک عارف حماسی بود و این تعابیر فقط در بزرگان و مشایخ عرفان ما قابل مشاهده هست.

وی افزود: امروز می‌توانیم عارفان و مردان خدا را در جلوه امثال شهید سلیمانی ببینیم، آن تکه از این میراث عظیم گرانقدر که به ما مربوط است، به شکل مکتوب آن یعنی کتاب برمی‌گردد و نویسندگانی که جنگ را از نزدیک تجربه کردند، خاطراتشان را مکتوب کرده و به‌دست ما و تاریخ رساندند که همین روند را بعد از ماجرای دفاع از حرم نیز ادامه دادند و تکه‌های خوبی را به‌دست ما رساندند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخوانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: کتابداران عزیز نباید اجازه بدهند که این کتاب‌ها و میراث گرانبها در قفسه بماند چراکه این اجهاف در حق شهدا هست، شخصا از نزدیک شاهد آماده‌سازی و تدوین و تهیه مجموعه جوهر سرخ از استان اصفهان بودم و بابت زحمات عوامل این استان تشکر می‌کنم.

 گرامیداشت نام و یاد شهدا یک وظیفه دینی و ملی است 

سرپرست نهاد کتابخوانه‌های عمومی استان اصفهان نیز بااشاره به لزوم بهره‌گیری و حفاظت از آثار دفاع‌مقدس اظهار داشت: حماسه تاریخی که در دفاع‌مقدس اتفاق افتاد از درخشان‌ترین و الهام‌بخش‌ترین اتفاقات عرصه دفاع در کشور ما بود که قدرت مردم عزیز را نشان داد و طبق سخن سردار سلیمانی دفاع‌مقدس در همه موضوعات مانند دماوند مرتفع‌ترین قله است و همه ما این قله را حس می‌کنیم و در ترویج آثار معنوی این قله تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: قطعا رسانه‌های نوشتاری و مکتوب بهترین ابزار برای ماندگاری این تاریخ ماندگار هستند و خصوصا کتاب خوب می‌تواند ثبت‌کننده لحظات افتخارآمیز دفاع‌مقدس باشد که موضوع دفاع‌مقدس بخش قابل توجهی از نشر کشور را تشکیل داده البته باتوجه به اهمیت این موضوع، این سهم نشر کافی نیست.

امیر هلاکویی نیز بااشاره به آمار تخصیص نشر کشور بر موضوع دفاع‌مقدس تصریح کرد: براساس آمار حدودی ما از سال 68 تا 99، یک میلیون و 434هزار کتاب منتشر شده که 152هزار عنوان کتاب و درمجموع 1/1 درصد سهم نشر کشور مربوط به دفاع‌مقدس است که اصلا کفایت نمی‌کند و دهه90، دهه فعال‌تری در این حوزه بوده‌است ازطرفی علاقه‌مندی و ارائه دیدگاه توسط مقام معظم رهبری نیز تاثیر زیادی در استقبال مخاطبان داشته‌است.

وی افزود: جشنواره دفاع‌مقدس برای اولین بار با همکاری نهاد کتابخوانه‌های عمومی استان و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس برگزار شد و مخاطب خوبی هم داشت، قطعا گرامیداشت نام و یاد شهدا و موضوع دفاع‌مقدس فارغ از وظیفه دستگاهی، یک وظیفه دینی و ملی همه ما بوده و انشاالله بتوانیم ادامه‌دهنده یاد و نام شهدا باشیم.

سپاه استان مرکزی 80 ویژه‌برنامه در سوم خرداد اجرا می‌کندجدیدترین آثار نقاشان ایرانی در نمایشگاه «سوم خرداد»ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت واقعه سوم خرداد در استان قم برگزار می‌شود

 برای انتقال مفاهیم دفاع‌مقدس باید در حوزه نشر تلاش کنیم 

معاون بنیاد شهید و ایثارگران اصفهان بااشاره به اهمیت سوم خرداد در دفاع‌مقدس اظهار داشت: سوم خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس است و عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و ثمره آن شیرین بود و طبق گفته امام خمینی(ره) فتح خرمشهر، فتح ارزش‌های اسلامی بود و شهدای عزیز ما بزرگ‌ترین تاثیر را داشتند و به تعبیر مقام معظم رهبری، دفاع‌مقدس یک گنیجنه تمام نشدنی است.

وی ادامه داد: یکی از تعاریف فرهنگ گنجینه باورها و عقاید هست و چه فرهنگی بالاتر از اینکه کودکی 13سااله همانند مرد 40ساله روبروی تانک بایستد و همه دنیا به نسل دفاع‌مقدس ما افتخار می‌کنند و برای پایداری دفاع‌مقدس باید چند اقدام را نشان بدهیم، ما باید فعالیت‌هایی را انجام دهیم که نسل حاضر از اتفاقات دفاع‌مقدس آگاه باشند.

نوروزی دررابطه با لزوم آگاه‌سازی نسل‌های جدید انقلاب اسلامی عنوان کرد: یکی از روش‌های آگاه‌سازی، ترویج است و این زحمت به‌عهده کسانی است که در حوزه نشر تلاش می‌کنند و بی‌تردید اگر خاطرات دوران دفاع‌مقدس همان‌گونه که در دوران دفاع‌مقدس وجود داشته صادقانه و خالصانه به‌شیوه‌های رسا بیان شود، تاثیر زیادی خواهد داشت و بمباران ضد اخلاقی در سراسر عالم می‌تواند مسئولیت تولید محتوای ما را افزایش بدهد.

وی افزود: امروز نسل حاضر ما شاهد هست اما  نسل‌های آینده می‌توانند بااستفاده از کتاب که سند ماندگار و گنجینه پایان‌ناپذیر و فناناپذیر است، می‌تواند صدها سال در گنجینه باقی‌بماند پس رسالت ما رسالت بین نسلی هست و فرهنگ مکتوب می‌تواند پل ارتباطی بین نسل دفاع‌مقدس و آینده باشد و هرچه تلاش برای این آثار بیشتر بشود خدمتی همانند همان رزمنده دفاع‌مقدس و نوعی جهاد است.
 
معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان با تقدیر از زحمات صاحبان قلم تصریح کرد: ما باید فعالیت‌های مختلف و متعددی را درراستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام بدهیم و امروز صاحبان تالیف و قلم یاد گرفتند که چگونه فرهنگ دفاع‌مقدس را با قلم رسا ثبت و ضبط بکنند و باید برای سطوح و مخاطبین مختلف علاقه‌مندی ایجاد بشود.
 
وی خاطرنشان کرد: بیش از 10هزار کتاب در حوزه ایثار و شهادت در سامانه ایثار و نوید شاهد بارگزاری شده‌است و هرچه درراستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کار بکنید، خداوند و شهدا به شما مزد می‌دهند و رسالت ما دربرابر اقدام حسینی شهدا، رسالت زینبی است و باید جها  آنان را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

 کتاب، ماندگارترین معجزه خداوندی روی کره خاکی است 

معاون بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس بااشاره به اهمیت فراوان آثار مکتوب و کتاب اظهار داشت: ماندگارترین معجزه خداوندی در روی کره خاکی کتاب است که از آخرین پیامبر الهی به‌یادگار مانده و این می‌تواند برای همه ما و جهانیان الگو و سرمشقی باشد که آنچه روی کاغذ باشد، ماندگارتر است همانطورکه قرآن از بعثت نبی تا انتها الگوی زندگی یوده و هست.

وی ادامه داد: هنوزهم کتاب بهترین وسیله برای انتقال فرهنگ‌ها و ماندگاری حوادث و افتخارات برای نسل حاضر و آینده است و بهترین وسیله انتقال فرهنگ برای آگاهی از رشادت‌های مردم عزیزمان در دوران دفاع‌مقدس چاره‌ای به‌جز کتابت آن فداکاری‌ها نداریم و انشاالله همه دست‌اندرکاران وظیفه خود را آنگونه که شهدا و رزمندگان انجام دادند ادامه بدهند.

بخشی درارتباط با جنگ تحمیلی و رشادت مردم ایران و بخصوص مردم خرمشهر عنوان کرد: زمانی جنگ بر ما تحمیل شد که برای دفاع از کشورمان آمادگی دفاع از حتی بخش‌هایی از مرز را نداشتیم و در هیچ یک از بخش‌های نظامی و اقتصادی و امینتی آماده برخورد با یک هجوم سراسری نداشتیم و در 31 شهریور این اتفاق بصورت علنی با حمایت استکبار جهانی از صدام آغاز شد و در کمتر از چند روزی بخش‌های وسیعی از کشور ما به تصرف دشمن درآمد، البته خرمشهر 34روز مقاومت کرد.

وی افزود: بالغ بر 15هزار کیلومتر از خاک ما به‌دست دشمن درآمد و یک‌سال طول کشید که مردم سلحشور خودشان را پیدا کردند و زمانی ما توانستیم شروع به بازپس‌گیری کشورمان بکنیم که شعار اصلی امام(ره) که فرمودند ما می‌توانیم را در خودمان باور کردیم و شروع به آزادسازی مناطق اشغالی کردیم.

معاون حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس اصفهان تصریح کرد: در 12 اردیبهشت 61 که 19ماه از اشغال این مناطق می‌گذشت رزمندگان ما عملیات آزادسازی راآغاز کردند و حدود 20روز طول کشید تا نزدیک به 5هزار کیلومتر از خاک منطقه را آزاد کنیم و 3خرداد بانگ پیروزی خرمشهر را خدا آزاد کرد از زبان حاج احمد کاظمی به گوش همه رسید و چه هماهنگی ارزشمندی بین رزمنده در میدان و امام راحل(ره)، فرمانده کل قوا در بیان این جمله وجود داشت و وقتی ما باور کردیم که می‌توانیم، تحت لوای امام(ره) به پیروزی بزرگ رسیدیم و این یک نمونه از رشادت‌های نیروهای ما برای آزداسازی کشور بود.

وی ادامه داد: با یک ابتکار سال قبل در ایام دفاع‌مقدس جشنواره کتابخوانی برگزار شد و امروز بیشترین استقبال از کتاب‌های دفاع‌مقدس شده و بالغ بر 40هزار نفر مشارکت داشتند، با کتاب می‌توانیم پیام ایثار و فداکاری و شهادت‌طلبی رزمندگانمان که برای همیشه افتخار تاریخ و ملت ما هستند را به نسل‌های آینده منتقل کنیم تا ماندگار شود.

انتهای پیام/174/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سردار سلیمانی دفاع مقدس سوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۷۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها

۲۰۰۰ نفر از دختران و مادران اصفهانی در قالب ۵۰ دستگاه اتوبوس، هم‌زمان با ایام شهادت سرلشکر زاهدی و تحقق عملیات وعده صادق با سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت و سیدالشهدای مدافع حرم در گلزار شهدای کرمان تجدید میثاق خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کاروان عظیم دختران حاج قاسم استان اصفهان برای سومین سال به سوی مزار حاج قاسم سلیمانی راهی شدند؛ پشتوانه این اعزام عظیم، اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم است که در ایام شهادت حاج قاسم برگزار شده است و در ادامه حدود ۲۰۰۰ نفر از دختران و مادران اصفهانی در قالب ۵۰ دستگاه اتوبوس هم‌زمان با ایام شهادت سرلشکر زاهدی و تحقق عملیات وعده صادق با سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت و سیدالشهدای مدافع حرم در گلزار شهدای کرمان تجدید میثاق خواهند کرد.

فصل این اعزام همه ساله در اردیبهشت بوده که در این دوره نیز زائران از ۴۰ نقطه شهر به سمت کرمان رفتند و از نکات قابل توجه این سفر حضور دختران دهه هشتاد و نودی است؛ مدت زمان این سفر حدود ۵۰ ساعت بوده که در آن برنامه‌هایی از جمله اجتماع در مصلای امام علی (ع) کرمان، حرکت به سمت بیت‌الزهرای حاج قاسم و در نهایت حضور در مزار حاج قاسم در ساعت ۰۱:۲۰ پیش‌بینی شده است.

کد خبر 749707

دیگر خبرها

  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی