Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@16:43:33 GMT

کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد تعطیل نمی شود

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۰۹۲۱

کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد تعطیل نمی شود

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در حال حاضر کتابخانه گوهرشاد دارای بیش از ۱۸ هزار نفر عضو و ۵۲۲ هزار منبع مطالعاتی مختلف است، گفت:کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد تعطیل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌الاسلام «سیدجلال حسینی» در جمع خبرنگاران در خصوص تعطیلی ساختمان کتابخانۀ مسجد جامع گوهرشاد گفت: ساختمان فعلی این کتابخانه با مشکلاتی چون عدم تناسب معماری آن با فضای کتابخانه‌‌ای ویژۀ آقایان بودن و پیش‌بینی نشدن فضای مختص بانوان؛ نبود مخزن مناسب و استاندارد برای نگهداری از کتب خطی و چاپ‌سنگی؛ نبود زیرساخت‌های تهویه مناسب و اعلام و اطفاء حریق؛ مشکل دسترسی، خروج اضطراری و نبود نور کافی در سالن‌ها و به خصوص تداخل با طرح زیرسطحی توسعۀ اماکن متبرکه حرم مطهر روبه‌رو شده که نیاز به بازسازی این کتابخانه را ضروری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: آستان قدس رضوی در نظر گرفت با توجه به ساخت ‌و سازی که در طبقۀ منهای یک حرم مطهر در حال اجرا است، ساختمان جدیدی را با شکوه و درخور شأن آستان قدس و قدمت ۷۰ سالۀ کتابخانۀ گوهرشاد احداث کند.

 

وی از بر طرف شدن محدودیت‌های فنی و اجرایی فعلی این کتابخانه در بنای جدید خبر داد و گفت: هم‌زمان با طرح توسعه زیرسطحی محدوده بست شیخ بهایی، ساختمان کتابخانه گوهرشاد در همان محدوده و با زیربنای ۱۲۰۰ متر با کیفیت معماری و فضای استاندارد و رعایت جهات شرعی موقوفه بنا خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: این نوید را می‌دهیم که کتابخانه گوهرشاد تعطیل نمی‌شود؛ بلکه طی یک دورۀ سه ساله، کتابخانه جدید با فضای متفاوت و رعایت جهات شرعی موقوفه ساخته خواهد شد.

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اختصاص مکانی جایگزین در این مدت سخن گفت و بیان کرد: در طول مدت سه سالۀ ساخت کتابخانۀ جدید، به دستور تولیت معظم آستان قدس رضوی، این کتابخانه تعطیل نمی‌شود؛ بلکه تا احداث ساختمان جدید، به صحن امام حسن مجتبی(ع) منتقل شده است که به زودی و با درنظر گرفتن شرایط کرونایی کشور و شهر مشهد بر اساس دستورات ستاد کرونا، آمادۀ خدمات‌دهی مجدد به محققان و طلاب علوم دینی است.

 

وی با بیان اینکه کتابخانۀ گوهرشاد تنها کتابخانۀ شبانه‌روزی در سطح کشور است، اظهار داشت: از مهم‌ترین انتقادات به ساختمان پیشین این کتابخانه محدود بودن خدمات آن به آقایان بود که این مشکل در هردو بنای موقت و ساختمان درحال احداث کتابخانۀ جدید برطرف شده است.

 

حجت الاسلام حسینی منابع کتابخانه جامع گوهرشاد را علوم دینی، حدیث و سیرۀ اهل بیت(ع) ذکر و تصریح کرد: کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد در سال ۱۳۳۲ توسط مرحوم حاج سیدسعید طباطبایی نایینی با ۵هزار نسخه کتاب خطی، چاپ‌سنگی و چاپی وقف شده است.

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: در ابتدا این کتابخانه پشت مسجد جامع گوهرشاد در کوچه‌ای منتهی به مسجد قرار داشت که پس از تعطیلی و طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر، به پشت بام مسجد گوهرشاد در فضای ۸۰۰ متری منتقل شد.

 

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۹ به دلیل استقبال محققان و طلاب علوم دینی و با دستور تولیت فقید آستان قدس، مرحوم آیت‌الله طبسی، ساختمان کنونی با زیربنای ۱۲۰۰ متر در دو طبقه در بست شیخ بهایی ساخته شد و خدمات به شکل گسترده‌تر و بهتر به مراجعان ارائه شد.

 

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: در سال ۱۳۷۹، کتابخانۀ تخصصی امام رضا(ع) به عنوان نخستین کتابخانۀ تخصصی آستان قدس در این کتابخانه شکل گرفت و در سال ۱۳۸۹، کتابخانۀ تخصصی اهل‌بیت(ع) نیز به آن اضافه شد.

 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حال حاضر کتابخانۀ گوهرشاد دارای بیش از ۱۸هزار نفر عضو است، تصریح کرد: این کتابخانه افزون بر ۵۲۲ هزار منبع مختلف شامل حدود ۴هزار نسخۀ خطی؛ بیش از ۳هزار و ۵۰۰ کتاب چاپ‌سنگی، سربی و چاپی نفیس؛ افزون بر ۱۲هزار جلد کتاب چاپی و بالغ بر ۵۰۰ هزار منبع الکترونیک را در خود جا داده است و این درحالی است که نشریات، پایان‌نامه‌ها و لوح فشرده دیگر منابع موجود در این کتابخانه است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد گوهرشاد آستان قدس رضوی کتابخانه موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رئیس سازمان کتابخانه ها حجت الاسلام حسینی مسجد جامع گوهرشاد تعطیل نمی شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت

نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به اجرای ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور در دهه کرامت گفت: ویژه‌ترین برنامه‌ این دهه برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام خسرو‌جردی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

وی با اشاره به اینکه 350 برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: از جمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه "درصددیم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم."، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این جلسه گفت: به‌مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی با اعلام اینکه "در تهران حدود 5 هزار نفر خادمیار رضوی خواهیم داشت."، افزود: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی(ع) آستان مقدسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تأکید کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه با یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران