Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@14:55:25 GMT

رشادت در قاب تصویر

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۲۰۶۳

رشادت در قاب تصویر

"خرمشهر را خدا آزاد کرد" جمله‌ای که به وجدمی آورد و حتی می‌لرزاند تن هر کس که شنیده و یا دیده، این حکایت آشنایی که هرگز کهنسال نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آشوب، اسارت، جنگ، بی خانمانی، آوار، رفتن‌هایی که بازگشت نداشت، اشک‌هایی که حتی در روز آزادی ادامه داشت، خون‌های ریخته شده ای که خرمشهر را به خونین شهر معروف ساخت؛ تمامی این واژه‌ها حکایت آشنای این شهر بزرگ منش را به یاد می‌آورد و تا امروز جای جای اثرات آن دوران در کشور دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمی از پیروزی انقلاب می‌گذشت که برخی از استان‌ها از جمله خوزستان، در شهرهای اهواز و خرمشهر دچار آشوب شد. اما این شروع ماجرا بود، درگیری‌ها روزها و ماه‌ها شدت یافت و در تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ جنگی به پا شد که در آغاز آن، نیروهای بعث حدود سی هزار کیلومترمربع از خاک کشور را اشغال کردند، عراق در پی این حملات پس از ۳۴ روز توانست خرمشهر را به اشغال خود درآورد، که نتیجه آن برجای ماندن هزاران کشته و زخمی بود. نیروهای مقاومت و ارتش ایران دست از تلاش برنداشتند، ایثارگرانه و فداکارانه برای خرمشهر جنگیدند و سرانجام پس از ۵۷۵ روز اشغال، در صبح سوم خرداد سال ۶۱ در عملیاتی پیروزمندانه این شهر آزاد شد و فریاد «الله اکبر» و شادی سراسر کشور را فراگرفت.

این پیروزی در تاریخ ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هنوز می‌شنویم و می‌بینیم کسانی که خاطره‌ای از آن دوران نقل می‌کنند و حتی فیلم‌هایی که در وصف این رخداد بزرگ تاریخی ساخته می‌شود. احمدرضا درویش، محمدحسین لطیفی، مسعود نقاش زاده، صادق صادق دقیقی از جمله کارگردانانی هستند که دوران دفاع مقدس و خونین شهر را به تصویر کشیده اند. در ادامه به چند فیلم‌های این کارگردانان که با رویکرد آزاد سازی خرمشهر ساخته شده است، می‌پردازیم:

احمدرضا درویش فارغ التحصیل گرافیک و معماری است. وی سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد و فعالیت هنری خود را با "آخرین پرواز" آغاز کرد. "دوئل" دیگر اثر درویش است که در سال ۱۳۸۲ ساخته شد. این فیلم به عنوان بزرگترین فیلم در ژانر دفاع مقدس شناخته می‌شود که کارگردان خود را دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی کرد.

دوئل، روایات و خاطرات سرباز ایرانی "زینال" است که پس از ۲۰ سال تحمل اسارت، به وطن باز می‌گردد و متوجه می‌شود همه او را به خیانت متهم کرده اند. او در طول فیلم برای اثبات بی گناهی خود در جست و جو و یافتن گاوصندوقی بر می‌آید که در نهایت منجر به مجروح شدن وی می‌شود. در طی این فیلم می‌توان فضای متشنج و ملتهب دوران جنگ را دید که زندگی مردم شهر را تحت تأثیر قرار داده است.

محمدحسین لطیفی از دیگر کارگردانانی است که به ژانر دفاع مقدس توجه نشان داده است. وی برای ساخت فیلم "روز سوم" برنده سیمرغ بهترین کارگردانی در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۵ شد. این کارگردان که متولد سال ۱۳۴۱ در تهران است، تا سن ۳۴ سالگی در حرفه نقاشی و مجسمه سازی و سرودن شعر فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۷۵ در بدو راه اندازی سینمای تجربی توسط محسن مسعود شاهی وارد عرصه فیلمسازی شد. "عینک دودی"، "کت جادویی" و "وفا" از جمله آثار این کارگردان است.

لطیفی با ساخت فیلم "روز سوم" که محصول سال ۱۳۸۵ است، علاقه خود را به ژانر دفاع مقدس نشان داد. روز سوم از فیلم‌های درخشان در تشریح دوران اشغال "خونین شهر" است. داستان این فیلم حول محور مردم غیور خرمشهر در آخرین روزهای مقاومت می‌چرخد و خواهر و برادری را به تصویر می‌کشد که همچون دیگران در محاصره دشمن قرار گرفته اند و قصد فرار دارند. "سمیره" که پایش شکسته توان فرار ندارد و برادر به ناچار او را برای یک شب در گودالی در حیاط خانه خاک می‌کند تا شبانه او را فراری دهد. پوریا پور سرخ، حامد بهداد و باران کوثری از جمله بازیگران این فیلم به شمار می‌روند.

فیلم کودک و فرشته از دیگر افتخارات سینمای ایران در ژانر دفاع مقدس است. این فیلم در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی مسعود نقاش زاده ساخته شد. وی نویسنده، کارگردان، مدرس دانشگاه و دارای دکترای پژوهش هنر (با گرایش سینما) است. این کارگردان توانست با فعالیت در فیلم کودک و فرشته تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند، مخصوصاً همکاری در کنار بازیگرانی نظیر افشین هاشمی، سیما خضر آبادی، سودابه بیضایی و قاسم زارع توانست سطح کاری این کارگردان را ارتقا دهد.

این فیلم شروع جنگ تحمیلی و آغاز حملات رژیم بعث را نمایش می‌دهد، خانواده‌ای برای شرکت در مراسم عروسی اقوام خود آماده می‌شوند، اما غرش صدای هواپیماهای جنگنده‌ای که از مرز عبور کرده‌اند باعث می‌شود از مهلکه بگریزند. فرشته که برای آوردن مادربزرگ خود از خانه بیرون می‌رود، پس از آن دیگر خانواده خود را نمی بیند و در طول داستان در پی یافتن آنها است.

رشادت و جوانمردی از خصلت‌های اصلی جوانان این مرز بوم بوده است. این فیلم تصویر نوجوانی را نشان می‌دهد که با وجود سن کم، در تلاش برای حفظ آب، خاک و ناموس فداکاری‌های بسیاری می‌کند و در مقابل ناملایمت های بسیاری می‌ایستد. "بزرگ مرد کوچک ساخته صادق صادق دقیقی" محصول سال ۱۳۹۰، این فیلم نخستین اثر این کارگردان است. شبنم قلی خانی، سوگل طهماسبی و پویا امینی برخی از بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر 495610

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر سالروز فتح خرمشهر آزادی خرمشهر یادواره آزادسازی خرمشهر سوم خرداد خرمشهر سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ژانر دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکست‌خورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگی‌اش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگی‌اش به دست می‌آورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهای‌تان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملی‌اش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دل‌ها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.

شرک (۲۰۰۱)

کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون

محصول: امریکا

یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آن‌هم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ می‌شود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه می‌شود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیت‌های این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیت‌های ماندگار انیمیشن باز کردند. بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سال‌هاست که تماشاگر دنباله‌های آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه می‌دهد.

شرکت هیولا‌ها (۲۰۰۱)

کارگردان: پیتر داکتر

محصول: امریکا

در مانستروپولیس، هیولا‌ها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تولید می‌کنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبه‌رو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. هیولا‌ها از هر گونه تماس با بچه‌ها مطلقا منع شده‌اند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچه‌ها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچه‌ها می‌شوند و همه‌چیز به هم می‌ریزد. در این بین سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدم‌ها در مواجهه با ترس‌های‌شان که علت و اساس‌شان را هم نمی‌دانند موفق بوده است.

عصر یخبندان (۲۰۰۲)

کارگردان: کریس وج

محصول: امریکا

حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آب‌وآتش می‌زند و بلا‌های زیادی سر خودش و دنیای اطرافش می‌آورد دیده‌اید. یکی دیگر از انیمیشن‌های ماندگار سال‌های آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوت‌ها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ای مثل مندی و سید که زوج ناجور، اما جدانشدنی‌ای هستند. درامی جاده‌ای، اکشن و ماجراجویی که شوخی‌های بامزه‌اش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.

در جست‌وجوی نمو (۲۰۰۳)

کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ

محصول: امریکا

درونمایه جست‌وجو در اغلب انیمیشن‌ها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیت‌های انیمیشن را با جست‌وجو و سفر نوشته‌اند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناخته‌ها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناخته‌ها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشن‌های دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی هم‌راستا و هم‌زمان شده و تماشاگر راحت‌تر می‌تواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جست‌وجوی دوری» تدوام یافت.

کورالاین (۲۰۰۹)

کارگردان: هنری سلیک

محصول: امریکا

انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی می‌دانید یا نه؟ اگر فکر می‌کنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان می‌کند. اگر فکر می‌کنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر می‌کند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزی‌هایش تاریک‌تر و دلهره‌آورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاوی‌برانگیز، ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه می‌شد؟

مری و مکس (۲۰۰۹)

کارگردان: آدام اِلیوت

محصول: امریکا

مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میان‌شان، دوست مکاتبه‌ای هستند. مری که در استرالیا زندگی می‌کند و خانواده‌ای ازهم‌پاشیده دارد در هشت‌سالگی از سر اتفاق شروع به نامه‌نگاری می‌کند با مکس چهل‌وچهارساله چاق و مشکل‌دار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیق‌تر می‌شود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل می‌خورد. مری و مکس مستعدند که به تیره‌روزی‌های زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموس‌شان می‌کند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.

انومالیزا (۲۰۱۵)

کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون

محصول: امریکا

مردی میان‌سال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی می‌شود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا می‌کشاند، روح‌شان را با سیاهی تغذیه می‌کند و دست آخر باعث جنون‌شان می‌شود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بی‌روحش مواجه می‌شود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغ‌خوار که با سردی رئالیستی‌اش برگشت‌ناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب می‌زند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.

لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)

کارگردان: مایکل دودوک دی ویت

محصول: فرانسه و ژاپن

اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگ‌های بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بی‌کلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوش‌نواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیره‌ای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم می‌گیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیم‌الجثه‌ای بزرگ‌ترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو می‌کند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش می‌شود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر می‌اندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • برداشت بیش از ۴۶۰ تن کلزا از مزارع خرمشهر
  • جواد مولانیا «سی و یک رویا» را به صحنه می‌برد
  • اوقات شرعی هفدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • انجام نخستین عمل جراحی نخاع در خرمشهر
  • جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر
  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس
  • اوقات شرعی شانزدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • اوقات شرعی پانزدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • تقدیر از کارگران نمونه خرمشهر