Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع کرونا و تداوم جولان این ویروس منحوس، اضطراب و نگرانی مهمان بسیاری از مردم شده، اما این روزها شرایط برای دانش آموزان متفاوت تر از دیگران است و این روزهایشان را با دغدغه های بیشتری سپری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ باز هم به روزهای پر استرس امتحانات دانش آموزان و برخی دانشجویان پس از یکسال تلاش رسیدیم، روزهایی که این بار هم با شرایط پر اضطراب کرونایی همراه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی باید در آزمون های حضوری شرکت کنند و عده ای هم باید به صورت مجازی نتیجه یکسال تلاش خود را ببینند، محصلانی که سال تحصیلی را به صورت مجازی پشت سر گذاشته اند، به طور قطع این فضا آن گونه که باید نتوانسته است جای کلاس درس را پر کند.

موضوعی که استرس دانش آموزان را دوچندان کرده است، به ویژه آن هایی که به صورت سراسری و در امتحانات نهایی حاضر می شوند، نگران این هستند که مبادا دروسی را که آموخته اند کامل و جامع نباشد و نتوانند در آزمون های پیش رو نمره مناسبی را کسب کنند، البته محصلانی هم که امتحان مجازی دارند، شرایط پر اضطرابی را سپری می کنند.

استرس هایی که بدون تردید می تواند در کاهش تمرکز و یادگیری نقش داشته باشد و مانع کسب نتیجه مطلوب شود، اما اگر دانش آموزان، خانواده و معلمان دست در دست هم دهند و شرایط مناسبی را برای این روزها تدارک ببینند و به ویژه والدین پشتیبان فرزندانشان باشند و به آن ها امید دهند، این آزمون ها را هم با موفقیت پشت سر می گذراند.

روزهایی سرشار از بیم و امید

حسینعلی شیرازی، مشاور، روان شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهای امتحان بدون اضطراب در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: روزهای امتحان، زمان برای معلمان، اولیای و دانش آموزان به نحوی خاص سپری می شود، در این روزها همراه با تلاش، بیم و امید و بالاخره مراقبت های خاص، همه دانش آموزان خود را برای آزموده شدن آماده می کنند. 

وی ادامه داد: معلمان شرایط را برای آزمونی دقیق به امید توفیق دانش آموزان فراهم می آورند، پدران و مادران هم ضمن تشویق و ترغیب فرزندان، در جهت آمادگی آن ها برای امتحان تلاش می کنند که به سهم خود، در توفیق فرزند خویش موثر واقع شوند.

شیرازی اظهار کرد: شکی نیست که اگر نکاتی را در این روزها مورد توجه قرار دهید، می توانید تلاش انجام شده در روزهای امتحان را با شادمانی و موفقیت پس از آن عجین کنید، در غیر این صورت، با بی توجهی ممکن است روزهای امتحان را سخت بگذرانید و تلخی عدم موفقیت خویش را بر خاطر خود و خانواده بنشانید.

وی با اشاره به نقش و وظیفه اولیا در روزهای امتحان گفت: فراهم کردن جوی آرام همراه با شادی و عدم استفاده از کلمات و جملات ناامید کننده در این روزها توصیه می شود، والدین باید با خونسردی و آرامش،  مسئله برنامه ریزی برای امتحانات فرزندان خود را پیگیری و تلاش کنند که بچه هایشان به موقع و منظم بخوابند و حداقل هفت الی هشت ساعت خواب شبانه را داشته باشند.
      از پرسش های مکرر و تذکرات زیاد نیز اجتناب شود

این مشاور افزود: از پرسش های مکرر و تذکرات زیاد نیز اجتناب شود، در مورد غذا، دما، هوا و نور باید مراقبت هایی داشته باشیم، اتاق ها به خصوص اتاق مطالعه فرزندان به گونه ای باشد که ضمن داشتن دما و نور مناسب، به حد کافی در معرض جریان هوای تازه نیز قرار بگیرند، گاهی کمبود اکسیژن در اتاق، موجب خواب آلودگی یا افت عملکرد مغزی دانش آموز می شود.

وی گفت: دانش آموزان باید صبحانه ای کامل، رژیم غذایی حاوی لبنیات، به خصوص شیر در صورت امکان کشمش و عسل را در تمام فصول سال به خصوص فصل امتحانات تجربه کنند و از مصرف هر گونه داروهای آرام بخش و ... بدون تجویز پزشک خودداری شود.

شیرازی با اشاره به  نقش و وظیفه دبیران و ستاد اجرایی در امتحانات حضوری و مجازی، بیان کرد: اگر دبیران و ستاد اجرایی مدارس توصیه های روانشناسی را مدنظر داشته باشند، به آرامش بیشتر دانش آموزان در جلسات امتحانی کمک می کنند.

به گفته وی، هدف امتحان باید ارزیابی مباحث تدریس شده و دانسته های دانش آموزان باشد، به خصوص آموزش مجازی ایام کرونایی مد نظر قرار گیرد، قبل از امتحان اصلی از امتحانات فرضی و آزمایشی به منظور آشناسازی دانش آموزان با سوالات و نحوه امتحان استفاده شود، باید از برگزاری امتحانات بسیار سخت اجتناب کرد و در طراحی سوالات، متوسط دانش آموزان را در نظر گرفت.

این روانشناس اضافه کرد: از برگزاری امتحان با وقت بسیار اندک اجتناب کنید، سوالات دشوار را باید در شماره های آخر قرار داد، نوع و تعداد سوال ها باید با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی که در اختیار وی قرار داده می شود، متناسب باشد و ترس از شکست را از دانش آموزان دور سازند.

پرهیز از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان

وی با بیان این که از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان اجتناب شود، اظهار کرد: تلاش شود فضا و جو حاکم بر جلسه امتحان  خیلی دوستانه، غیر رسمی و طبیعی باشد، در مناطق و مدارسی که بنا به اعلام ستاد کرونا امکان آزمون حضوری است، برخورد معلمان و مراقبان با دانش آموزان در کلاس درس و جلسه امتحان می دوستانه، اطمینان بخش و امیدوار کننده باشد.

شیرازی اذعان کرد: از آنجایی که اضطراب امتحان با خودپنداره، خودکارآمدی و عزت نفس رابطه معکوس دارد، باید به دانش آموزان روحیه داد و از کلمات و جملات نامید کننده استفاده نکرد، می توان از طریق بروشور یا کلیپ های انگیزشی به دانش آموزان توصیه کرد که با آمادگی بیشتری در جلسه امتحان حاضر شوند، کمتر به نتیجه فکر کنند و آن را صحنه مبارزه و جنگ در نظر نگیرند.

وی گفت: انتظارات و توقعات والدین و معلمان از دانش آموزان باید متناسب با توانایی ها و استعدادهای آنها باشد، از مدرک گرایی و ارزش بیش از اندازه قائل شدن برای نمره اجتناب شود، باید روش های درست مطالعه هر درس و نحوه آزمون دادن را به دانش آموزان آموزش یادآوری کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نکاتی که داوطلبین امتحانات نهایی (پایه دوازدهم) خرداد ۱۴۰۰ باید رعایت کنند، بیان کرد: حتما ۴۵ دقیقه پیش از آزمون به همراه کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی در حوزه برگزاری آزمون حضور داشته باشید، درهای سالن امتحانات راس ساعت ۷:۳۰ صبح بسته می شود.

وی افزود: از به همراه داشتن گوشی تلفن همراه، کیف، کتاب، جزوه و هر گونه وسایل غیر ضرور در جلسه آزمون جدا خوداری کنید، حوزه برگزاری هیچ مسؤلیتی در قبال پذیرفتن آنها ندارد و در صورت بروز هر گونه مشکل، مسئولیت آن بر عهده خود داوطلب است، در روز آزمون خودکار آبی یا مشکی و وسایل مورد نیاز هر آزمون نظیر ماشین حساب ساده را (درصورت مجاز بودن در آزمون) به همراه داشته باشید.
 
بایدها و نبایدهای روز امتحان برای کاهش استرس

شیرازی ادامه داد: قبل از ورود به سالن آزمون ضمن نصب کارت ورود به جلسه در قسمت سمت چپ سینه، از محل استقرار صندلی داوطلبی خود مطلع شوید، ضمن مطالعه و رعایت دقیق مفاد آئین نامه تخلفات امتحانات نهایی، جهت احترام به حقوق سایر داوطلبین در برقراری نظم جلسه، با کلیه عوامل حوزه همکاری لازم را داشته باشید .

وی اضافه کرد: پس از استقرار در صندلی خود، حتما شماره داوطلبی کارت ورود به جلسه، صندلی و شماره قرمز درج شده بر روی برگه پاسخ را با یکدیگر مطابقت دهید و در صورت مشاهده هر گونه اختلاف، نزدیک ترین مراقب را از آن مطلع کنید تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود، تعداد صفحات و تعداد سوالات دریافتی و رشته امتحانی را کنترل کنید تا برگه سوالی را کم دریافت نکرده باشید، یا برگه سوالات رشته های دیگر را به اشتباه دریافت نکرده باشید.

این مشاور گفت: در پاسخگویی به سوالات فقط از یک رنگ خودکار آبی یا مشکی معمولی استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی از خودکار با رنگ های دیگر، روان نویس، لاک غلط گیر و نظایر آن استفاده نکنید، از گذاشتن علامت، نوشتن کلمه یا جملات غیر مرتبط با آزمون، بر روی برگه پاسخ نیز خودداری کرده و قبل از تطبیق عکس توسط ناظر و امضای لیست حاضرین، جلسه آزمون را ترک نکنید.

وی با بیان این که برگه های پاسخ را فقط به مسؤل مربوطه تحویل داده و در صورت نداشتن آزمون بعدی، کارت ورود به جلسه خود را به همراه پاسخنامه تحویل دهید، ادامه داد: درصورتی که بنا به دلایل موجه امکان شرکت در امتحان یا امتحانات مربوطه را نداشتید، بهتر است در اولین فرصت مستندات و مدارک خود از جمله گواهی پزشکی و... را به مسئولین حوزه ارائه کنید، در غیر این صورت برای شما غیبت غیر موجه ثبت و نمره تان در آن درس صفر منظور می شود.

فریب سایت ها و افراد سودجو را نخورید 

شیرازی افزود: فریب سایت ها و افراد سودجو را نخورید و به فکر تقلب و به همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه در جلسه آزمون نباشید، تقلب و به خصوص تلفن همراه خط قرمز امتحانات است و می تواند محرومیت های شدیدی برای شما داشته باشد، بدون تردید توجه به این نکات در کاهش اضطراب و استرس امتحان موثر است.

وی اذعان کرد: اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانائی های فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب می شود.

این روانشناس با اشاره به علائم اضطراب، بیان کرد: عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه،‌ تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، بی حالی، تنگی نفس، تعریق، ‌لرزش،‌ بیخوابی، دلهره، ‌سردرد، بی اشتهائی و دلشوره از جمله این علائم است.

 وی با ارائه روش هایی برای پیشگیری از استرس و اضطراب، اظهار کرد: دانشجویان و دانش آموزان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند، بلکه باید سعی داشته باشند هر درسی در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه شود، تا در شب های امتحان با خیالی آسوده فقط به مرور درس ها بپردازند، همچنین از یادگیری دروس به صورت فشرده اجتناب کنند.

راهکارهای بهبود اضطراب

شیرازی با اشاره به راهکارهای بهبود اضطراب تصریح کرد: هم صحبتی با شخص مورد اعتماد (مشاور) روش های ایجاد تمرکز، استراحت در یک اتاق تاریک، حمام گرفتن طولانی،  ورزش های تنفس عمیق، حساسیت زدایی و آرام سازی می تواند در بهبود اضطراب مثمر باشد.

وی با ضرورت ایجاد آمادگی قبل از امتحانات، گفت: در ساعات معینی درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته کننده است و سبب کاهش یادگیری می شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت و سعی کنید اوقات خود را به زمان کار و زمان مطالعه تقسیم و مطابق برنامه تنظیم شده پیش بروید.

شیرازی با بیان این که سرعت مطالعه خود را کاهش دهید و مطالب را چندین بار بخوانید، اضافه کرد: سبک یادگیری خود را پیدا کنید، تمرکز فکر، ورزش هایی که موجب تقویت روح می شوند، انواع ورزش های بدنی و پرداختن به فعالیت های هنری در ایجاد آرامش و اعتماد موثر است.

وی خاطرنشان کرد: خلاصه نویسی را تمرین کنید، خلاصه کردن مطالب بهترین روش یادگیری است، با این روش شما  متوجه نکات مهم درس می شوید، شب قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید و قبل از شروع امتحان در حوزه حاضر شوید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارت ورود به جلسه دانش آموزان روزهای امتحان داشته باشید اجتناب شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟

دانش‌آموزان پایه ششم برای دروس ریاضی و علوم باید در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت کنند و امتحانات دیگر دروس نیز به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

امتحانات کشوری درس علوم روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت و امتحانات کشوری درس ریاضی پایه ششم روز  سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

در امتحانات کشوری، سوالات در سطح کشوری طراحی شده و برای تمام دانش‌آموزان پایه ششم کشور مشابه است اما تصحیح اوراق توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در امتحانات هماهنگ منطقه‌ای نیز سوالات دروس توسط منطقه آموزش و پرورش مربوطه طراحی می‌شود و برای دانش‌آموزان پایه ششم همان منطقه یکسان است اما تصحیح اوراق باز هم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در پایه نهم نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی سؤالات به صورت کشوری طراحی می‌شود و برای دیگر دروس سؤالات به صورت استانی است.

تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری و استانی پایه نهم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • جزئیات تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم