Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@09:13:46 GMT

یک سال بدون بیمه برای کارگران ساختمانی شیراز

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۲۸۴۷

یک سال بدون بیمه برای کارگران ساختمانی شیراز

فرشیدیان گفت: یک سال است بیمه کارگران ساختمانی شیراز قطع شده و انجام نمی شود بررسی ها نشان می دهد سال 99 میزان صدور پروانه های ساختمانی 2 برابر سال 98 شده است، اما هزینه حق بیمه این عزیزان به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید محمد فرشیدیان»، امروز (دوشنبه 3 خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از 250 هزار خانوار آمار کارگران فصلی و استادکاران ساختمانی در فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران ساختمانی استان فارس با یادآوری این مطلب که از سال 73 انجمن صنفی این قشر زحمتکش جامعه آغاز به کار کرد و شیراز اولین شهری در کشور بود که این انجمن را راه انداخت، اظهار کرد: از آن زمان تا امروز 550 انجمن صنفی در کشور و 49 انجمن در فارس راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه انجمن های استان فارس تحت عنوان یک کانون هر سه سال یکبار در رای گیری هیئت مدیره حضور می یابند، افزود: در دهه 80 قانونی در ارتباط با بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و فصلی در مجلس با همکاری نمایندگان شیراز، ایجاد شد که این یکی از خدمات اجرایی این اتحادیه بود.

فرشیدیان با اشاره به اینکه تاکنون نمایندگان مجلس از این کارگران ساختمانی دفاع خوبی کردند، اضافه کرد: در سال 92، ماده 18 موارد قانونی کسب و کار توسط این انجمن ارائه شد و هم اکنون آئین نامه در حال تدوین است و به دنبال کاهش مشکلات کارگران و استادکاران ساختمانی هستیم.

وی با اشاره به اینکع تامین بودجه بیمه کارگران ارتباطی با دولت ندارد، افزود: هفت درصد از حق بیمه توسط کارگران پرداخت می شود و مابقی هم از محل صدور پروانه های ساختمانی ارائه می شود که لازم است شهرداری در این رابطه همکاری لازم را داشته باشد.

فرشیدیان با یادآوری این مطلب که یک سال است بیمه کارگران ساختمانی شیراز قطع شده و انجام نمی شود، اظهار کرد: پس از نامه نگاری ما، مشخص شد که تامین اجتماعی می گوید وقتی پروانه ساختمانی در شهرداری صادر می شود، طبق قانون شهرداری باید فرد صاحب پروانه را موظف کند که 15 درصد حق بیمه کارگران ساختمانی را به حساب تامین اجتماعی واریز کند، اما انگار این سهل انگاری از سوی شهرداری، شکل گرفته است، بررسی ها نشان می دهد سال 99 میزان صدور پروانه های ساختمانی 2 برابر سال 98 شده است، اما هزینه حق بیمه این عزیزان به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل شهرداری با شورا در حضور یک نماینده از اتحادیه جلسه های مختلفی برگزار کرده است تا به نتیجه برسد، افزود: ما هیچ بودجه دولتی نداریم و یک سال است که پیگیر حقوق کارگران هستیم البته برخی نامزدهای شورای شهر، قول داده اند که این کار را در صورت ورود به شورا پیگیری کنند.

بر اساس این گزارش در ادامه، «نسیمه نوبخت»، هم با اشاره به اینکه زمان بازنشستگی کارگران ساختمانی 35 سال است، گفت: چرخ تولید بدون حضور کارگران نمی چرخد اما در حالی که شاهد هستیم بیشترین صدمه ها را کارگران در زمان کار می بینند، ولی از حمایت های بیمه ای برخوردار نیستند.

مشاور بیمه ای اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران ساختمانی استان فارس با اشاره به اینکه برخی از این کارگران شریف در دوران کرونا هم درآمد خود را از دست داده اند که لازم است مسئولین و نمایندگان برای حمایت از این عزیزان آستین همت را بالا بزنند.

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: تامین اجتماعی فارس شهرداری شیراز شیراز استادکاران ساختمانی کارگران ساختمانی تامین اجتماعی بیمه کارگران حق بیمه یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی

دیدار مدیریت شهری و هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی فارس در ساختمان سپهبد شهید سلیمانی شهرداری شیراز برگزار شد.

شهردار شیراز در این دیدار اظهار کرد: شهر شیراز و استان فارس در ایام نوروز جزو گردشگر پذیرترین شهر و استان کشور بود که خوشبختانه بدون هیچ حادثه‌ای باوجود بارش شدید باران، سپری شد.

محمدحسن اسدی تصریح کرد: موفقیت‌های کسب شده در شهرداری شیراز حاصل تلاش خانواده ۱۳ هزار نفری این مجموعه، تیم همدل و متخصص مدیریت شهری، شورای اسلامی این کلان‌شهر، دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و نظارتی است و وفاق با نظام مهندسی نیز مرهون این همدلی بین مجموعه‌ای است.

او در بخش دیگر سخنان خود به مسائلی نظیر کاهش مدت زمان و فرآیند صدور پروانه ساختمانی سخن گفت.

شهردار شیراز همچنین بیان کرد: بیش از دو هزار پروزه در شهرداری شیراز فعال است و هیچ پروزه تعطیل و نیمه تعطیلی نداریم.

اسدی خواستار همدلی در حفظ عنوان شیراز؛ پایتخت محیط زیست آسیا شد.

 نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه اکثر مهندسین شهرداری شیراز در بخش‌های مختلف عضو خانواده بزرگ نظام مهندسی هستند، گفت: نظام مهندسی فارس سرآمد نظام مهندسی‌های سراسر کشور است.

محمود صفایی خاطرنشان کرد: کلان‌شهر شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز سرآمد و موجب افتخار است.

او همچنین با تصریح بر این موضوع که منافع عمومی سرلوحه کار این نهاد قرار دارد، عنوان کرد: نظارت بر تخطی کنندگان مسائل فنی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای حفظ قداست مجموعه نظام مهندسی در اولویت قرار گیرد.

قائم مقام شهردار شیراز نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بودجه شهرداری شیراز در سال گذشته و در زمانی که صحبت از تعریف بسته ۵۰ هزار میلیارد تومانی شد، ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

آرش فرج‌زاده با تصریح بر این نکته که در واقع دو برابر کار یکسال، پروژه در شهرداری شیراز تعریف شد، گفت: با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز، این مهم محقق و در بهمن ماه ۱۴۰۲ تقریبا نیمی از پروژه‌ها افتتاح و عملیات اجرایی نیم دیگر پروژه‌ها آغاز شد و عملا شهرداری شیراز سال گذشته با تعامل دستگاه‌های اجرایی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه را به سرانجام رساند و یا عملیات اجرایی آنها را آغاز کرد.

او با بیان اینکه امسال هم این مهم در حال برنامه‌ریزی است و به زودی اعلام خواهد شد، از تعریف و تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز سخن گفت و افزود: ۴۴ پروژه کلان در این راستا تعریف شد که بسته محرومیت‌زدایی نیز یکی از مهمترین این پروژه‌هاست.

فرج‌زاده همچنین تسهیل پاسخگویی به مراجعین شهرداری را از مهمترین برنامه‌های تعاملی و مشترک شهرداری و نظام مهندسی عنوان کرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: پروژه‌های شهرداری شیراز به همت مدیریت مطلوب، فعال است.

مهدی قلندری با اشاره به در خصوص برنامه‌هایی که توسط معاونت متبوع در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده، سخن گفت.

وی همچنین از ارائه آموزش‌های لازم به نیرو‌های متخصص در شش ماهه نخست امسال در رابطه با نرم‌افزار جدید نحوه بررسی نقشه‌های ساخت و تاسیسات خبر داد و گفت: در حال حاضر این مهم به صورت سری انجام می‌شود که با استقرار نرم افزار جدید، آموزش به نیرو‌های متخصص هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس نیز در این جلسه عملکرد شهرداری شیراز در سال گذشته مبنی بر افتتاح و کلنگ‌زنی بیش از هشتاد هزار میلیارد تومان پروژه را کاری بسیار سخت و تحسین برانگیز عنوان کرد و گفت: این مهم به زبان کاری ساده، اما در عمل بسیار سخت است.

ستار خورشیدی به ارجاع پرونده‌های ساختمانی به سامانه ارجاع و سامانه شفافیت اشاره و تصریح کرد: یکی از ارکان سالم سازی، ایجاد شفافیت است.

او با بیان اینکه در بحث تفکیک نیز نظارت با نرم افزار و ثبت سیستمی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار تمام پرونده‌ها در حال اسکن هستند که ۵۰ درصد آنها انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس عنوان کرد: افتخار سازمان نظامی مهندسس فارس این است که با شهرداری به عنوان یکی از ارکان اصلی در ساخت‌وساز و نظارت، راهکار تعاملی را پیش بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • همزمان با هفته کارگر از کارگران نمونه خلیل‌آباد تجلیل به عمل آمد
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی