Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:40:31 GMT

دوران کرونا روابط اجتماعی درون خانه را نجات داد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۲۸۷۰

دوران کرونا روابط اجتماعی درون خانه را نجات داد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا جوادی یگانه گفت: زندگی شهری در ایران بر پایه محله محوری بوده، یعنی مجموعه‌ای از محلات که از هم تفکیک می‌شدند و دارای فضاهایی چون بازار، مسجد، قهوه خانه و زورخانه بوده است و عمدتاً خانه‌ها به شکل تک واحدی بودند.

وی افزود: با شروع سبک شهرنشینی ساختار قدیمی شهر تهران از بین رفت و به تدریج خانه‌های دو یا سه طبقه به وجود آمدند که در این خانه‌ها عمدتاً افرادی که با هم آشنا یا داری نسبت فامیلی بودند، زندگی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه همراه با پدیده شهر مدرن، مهاجرت و رفتار شهروندان در شهرها بسیار متفاوت شد، عنوان کرد: هرچه شهر بزرگ‌تر باشد، انسان‌های گمنام آن بیشتر است که به عنوان نقطه مثبت کلانشهر مدرن تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه طی این سال‌ها در تهران رخ داده این است که مداوم ولع افزایش ثروت و بهتر شدن زندگی وجود دارد و باعث جابجایی مدام شهروندان می‌شود که تعلقات خاطر افراد را نسبت به محله کمتر کرده است. همسایه‌ها مدام در حال عوض شدن هستند و تمایلی به آشنایی بیشتر با یکدیگر ندارند، به همین دلیل گمنامی به همراه مهاجرت در حال رخ دادن است. آمار مهاجرت به شهر تهران بسیار بالاست، تغییر پایگاه اجتماعی رخ نمی‌دهد و روابط پایداری شکل نمی‌گیرد که از ویژگی‌های زندگی آپارتمانی است.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه روابط اجتماعی با شیوع کرونا اندکی بهبود پیدا کرده است، گفت: تا پیش از دوران کرونا برخی خانه‌ها عملاً به سمت خوابگاه شدن حرکت می‌کرد. با شروع این پاندمی علیرغم همه مشکلاتی که چه در عرصه اجتماع و چه خانواده بروز کرد اما در مواردی روابط اجتماعی درون خانه دست خوش تغییرات مثبت و بهبود روابط میان اعضا شد.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جهان امروز آنچه که باعث ایجاد انسجام در روابط اجتماعی خانواده‌ها در جامعه بود رو به زوال رفته و افراد در درون خانواده زندگی می‌کنند و بیرون خانواده ناشناس می‌شود و ترجیح می‌دهند همدیگر را ندیده و نشناسند؛ براین اساس می‌خواهیم روابط اجتماعی را در کمپین «همسایه هم» آپارتمانی که مبنای آن بر گمنامی و امکان مهاجرت فراوان شکل گرفته است، را دوباره احیا کنیم.

کد خبر 5219056 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: جوادی یگانه شیوع کرونا قرنطینه شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی تهران قوه قضاییه واکسن کرونا بابک خرمدین میراث فرهنگی کاهش جمعیت هوای سالم پیش بینی وضعیت هوا انتخابات 1400 کیفیت هوای تهران روابط اجتماعی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد.

به گزارش ایسنا،  ابوالفضل نیکوکار در این باره گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و غیر آن شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقاء هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات، جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶/۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • (ویدیو) اظهار ندامت و پشیمانی اشکان خطیبی از مهاجرت
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • نجات کودک ۳ ساله از چاه ۷ متری در شیراز