Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامهای بلاروس یکشنبه هواپیمای مسافربری "رایان ایر" را وادار به فرود اضطراری کرده و بعد یک روزنامه‌نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند. این اقدام با محکومیت اروپا و آمریکا روبرو شد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این هواپیمای مسافربری که از آتن به مقصد لیتوانی پرواز میکرد، به طور ناگهانی به سمت مینسک، پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد و یک جنگنده میگ-۲۹ دوره شوروی آن را اسکورت میکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از فرود، مقامها "رومان پروتاسویچ" را بازداشت کردند.  

خبرگزاری دلفی لیتوانی به نقل از یک مسافر گزارش داد، زمانی که پروتاسویچ متوجه شد که پرواز به سمت مینسک حرکت میکند، سرش را در میان دستانش گرفت و میلرزید. مقامهای اروپا این اقدام را به عنوان هواپیماربایی محکوم کردند. این خبرگزاری همچنین گزارش داد: "او گفت که من در اینجا حکم اعدام میگیرم." رویترز صحت این گزارش را تایید نکرده است.

این روزنامه نگار ۲۶ ساله برای سرویس خبری آنلاین نکستا (NEXTA) مستقر در لهستان کار میکند که سال گذشته در زمان اعتراضات گسترده علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس تصاویری از این تجمع‌ها منتشر میکرد. در آن زمان کار برای رسانه‌های خارجی سخت بود و نکستا از طریق اپلیکیشن پیام رسان تلگرام کار میکرد.

پروتاسویچ که اکنون برای یک کانل تلگرامی دیگر به نام بلامووا (Belamova) کار میکند، در بلاروس به اتهام افراطگری تحت پیگرد است و متهم به سازماندهی شورش‌های گسترده و تحریک نفرت اجتماعی است، اتهاماتی که او نمیپذیرد.

اطلاعات وبسایت فلایت‌رادار۲۴ نشان میدهد که مسیر این هواپیما تنها دو دقیقه مانده به ورود به حریم هوایی لیتوانی تغییر کرد. این هواپیما پس از هفت ساعت توقف نهایتا پرواز کرد و در نهایت در ویلنیوس به زمین نشست. در آنجا اینگریدا سیمونیت، نخست وزیر لیتوانی منتظر بود تا مسافران را ببیند.

در شرایطی که مقامهای اروپایی بلاروس را با اعمال تحریمهای جدید تهدید کردند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این فرود اجباری و بازداشت آن روزنامه نگار را "اقدامی شوکه کننده" دانست و خواستار آزادی فوری پروتاسویچ شد و گفت دولت بایدن "برای گام‌های بعدی با متحدانمان هماهنگ میشود."

لیتوانی که عضو اتحادیه اروپاست و محل سکونت پروتاسویچ به شمار میرود، خواستار واکنش اتحادیه اروپا و ناتو شد.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا گفت پروتاسویچ باید فوری آزاد شود و کسانی که مسوول هواپیماربایی رایان ایر هستند باید تحریم شوند. او همچنین گفت رهبران اتحادیه اروپا در نشست امروز دوشنبه درباره تدابیر لازم گفت‌وگو میکنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پیامی توییتری تاکید کرد که این واقعه جدی و خطرناک بود و نیازمند یک بررسی بین‌المللی است. سیمون کووینی، وزیر خارجه ایرلند که رایان ایر هم برای آنجاست، در پیامی توییتری نوشت: انفعال یا عدم تصمیم گیری اتحادیه اروپا از دید بلاروس یک ضعف خواهد بود.

گابریلیوس لندزبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی گفت، درباره تغییر مسیر هواپیمای رایان ایر با فیلیپ ریکر، معاون وزیر خارجه آمریکا رایزنی کرده و خواستار واکنش قوی از جانب غرب شده است.

ایالات متحده در حال حاضر در کنار اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا حدود ۹۰ مقام بلاروسی را با توقیف دارایی و ممنوعیت مسافرتی محدود کرده است و این شامل لوکاشنکو هم میشود و این اقدامات به دنبال انتخابات اوت انجام شد که از دید مخالفان و غرب آلوده به تقلب شده بود.

در همین حال باب منندز، رئیس کمیسته روابط خارجی سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای به همراه سران هفت کمیته روابط خارجی پارلمان اروپایی این فرود اجباری را به عنوان "عمل دزدی دریایی" محکوم کرد. آنها خواستار ممنوعیت تمام پروازهای ورودی و خروجی به بلاروس شدند و از کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا خواستند تا تحریمهایی اعمال کرده و توانایی بلاروس در استفاده از اینترپل را تعلیق کنند.

آنتونی بلینکن خواستار تحقیقات کامل درباره عملی شد که به گفته او جان مسافران آن پرواز به ویژه شهروندان آمریکایی را به خطر انداخت. این پرواز مسافربری ایرلند در ابتدا با هشدار وجود بمب مجبور به فرود شد. بلینکن در بیانیه‌ای گفت: با توجه به شواهد که بر پایه بهانه‌های دروغین بود، ما از تشکیل فوری نشست شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) برای بررسی این اتفاقات حمایت میکنیم.

از سوی دیگر سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که همانند پروتاسویچ اکنون از لیتوانی فعالیت میکند، از این آژانس هوانوردی سازمان ملل خواست تا بلاروس را اخراج کند. ایکائو با ابراز نگرانی از این اتفاقات گفته است که شاید کنوانسیون شیکاگو که بر هوانوردی مدنی نظارت دارد، نقض شده باشد.

هواپیمایی رایان ایر در بیانیه‌ای گفت که خدمه پرواز از طریق بلاروس متوجه یک تهدید امنیتی بالقوه شدند و به آنها دستور داده شد تا به سمت نزدیکترین فرودگاه در مینسک تغییر مسیر دهند. مقامهای بلاروسی با سگ چمدانهای تمام مسافران را مورد بازرسی قرار دادند اما موردی پیدا نکردند. یکی از مسافران این پرواز درباره عملیات جستجوی بمب گفت: ظاهرا ساختگی بود.

پس از آنکه خلبان پرواز اعلام کرد به سمت فرودگاهی در مینسک تغییر مسیر میدهد، پروتاسویچ تنها کسی بود که از جایش برخواست، اعتراض کرد و بعد لپ تاپ و تلفنش را به زنی که در کنارش بود، تحویل داد. رئیس جمهوری لیتوانی عصر یکشنبه در کنفرانس خبری گفت که زن همراه پروتاسویچ هم دوباره سوار پرواز مینسک به ویلنیوس نشده است.

پایگاه خبری بلتای بلاروس گزارش داد که لوکاشنکو شخصا دستور داد تا یک جنگنده هواپیمای رایان ایر را تا مینسک اسکورت کند. براساس این گزارش هیچ مواد انفجاری کشف نشد.

دفتر دادستانی کل لیتوانی در بیانیه‌ای گفت، دادستان‌های لیتوانی خواستار یک تحقیقات جنایی درباره فرود اجباری این هواپیما شدند. اتهامات مورد بررسی در این تحقیقات شامل هواپیماربایی به قصد تروریسم و رفتار با مسافران بر خلاف پیمان‌های بین‌المللی میشوند.

پاول لاتوشکو، عضو شورای هماهنگی اپوزیسیون بلاروس خواستار بسته شدن حریم هوایی بلاروس حین تحقیقات درباره فرود اجباری هواپیمای رایان ایر شد. از سوی دیگر سفیر بلاروس در ورشو به وزارت خارجه لهستان احضار شده است. نخست وزیر لهستان گفت: به محض اینکه از سرویس‌های ویژه گزارشی درباره هواپیماربایی این هواپیما شنیدم، از وزیر خارجه خواستم تا تدابیر قاطعی درباره این موضوع بیندیشد. سفیر بلاروس در ورشو فورا به وزارت خارجه احضار شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا فرود اجباری تغییر مسیر وزیر خارجه رایان ایر بیانیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی عملیات استقرار دائمی نیروهای آلمانی در لیتوانی که بر اساس برآوردها هزینه‌های میلیاردی دارد را عامل از بین رفتن بودجه دغاعی بالا و تحت فشار قرار گرفتن ارتش دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم بر اساس گزارش های منتشر شده ارتش آلمان می خواهد تا پایان سال 2027 تقریباً 5000 سرباز را در لیتوانی مستقر کند. از نظر مالی، این پروژه یک تعهد جدی خواهد بود و احتمالاً حدود یازده میلیارد یورو برای تعدادی سرمایه گذاری در این پروژه لازم است. به نوشته هفته نامه اشپیگل این را یکی از نمایندگان وزارت دفاع فدرال آلمان در نشست کمیته دفاعی پارلمان آلمان گفته است.

بر این اساس، یک میلیارد یورو برای هزینه‌های عملیاتی سالانه، چهار میلیارد یورو برای خرید تجهیزات بزرگ مانند تانک‌ها و شش میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر - به عنوان مثال در ساخت زیرساخت‌ها یا خرید یونیفرم‌ها در این عملیات نظر گرفته شده است. این مبلغ شامل هزینه های کمک خارجی نمی شود، که در نظر گرفته شده است تا حدود 4800 سرباز و حدود 200 غیرنظامی را برای چندین سال خدمت در لیتوانی جذب کند.

در ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی یک تیم پیشرو از این یگان عملیاتی به لیتوانی سفر کرد. این گروه رزمی باید تا پایان سال 2027 به طور کامل عملیاتی شود.

در پاسخ به جنگ روسیه علیه اوکراین، دولت فدرال آلمان وعده داد که یک گروه جنگی را که آماده نبرد و قادر به عمل مستقل بود، به لیتوانی منتقل کند. بر اساس جدول زمانی، این تیپ باید تا سال 2027 به بهره برداری برسد. حدود 4800 سرباز و حدود 200 عضو غیرنظامی ارتش که می توانند خانواده های خود را با خود بیاورند برای این کار برنامه ریزی شده است.

پیستوریوس در ماه دسامبر یک سند سیاسی مربوطه برای این استقرار را در ویلنیوس امضا کرد و از یک "لحظه تاریخی" صحبت کرد. محل اصلی استقرار این تیپ، منطقه آموزشی نظامی رودنینکای نه چندان دور از مرز بلاروس خواهد بود. بر اساس اطلاعات لیتوانیایی، حدود 80 درصد از سربازان در آنجا مستقر می شوند و مابقی در روکلای در مرکز این کشور مستقر خواهند شد.

به نوشته نشریه دی سایت آلمان با توجه به هزینه های میلیاردی وعده داده شده توسط وزارت دفاع آلمان برای تیپ بوندسوهر در لیتوانی، یوهان وادفول، معاون فراکسیون اتحادیه هشدار داده است که ارتش در سایه این هزینه ها غرق خواهد شد و بودجه دفاعی از بین خواهد رفت. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی به روزنامه های شبکه تحریریه آلمان (RND) گفت: این خطر وجود دارد که این تیپ بر ارتش غلبه کند و برنامه ریزی مالی وزارت دفاع را از بین ببرد.

وادفول ادامه داد: با توجه به مقدار قابل توجهی پولی که صرف این کار شده است، این یک معما است که دولت فدرال چگونه برنامه ریزی می کند تا یک بودجه پایدار تهیه کند. وی تاکید کرد: وزیر دفاع آلمان بدون بررسی تصمیمات لازم، اعزام خود را اعلام کرد. اکنون او وظیفه جمع آوری این مبلغ هنگفت را دارد.

استقرار دائمی یک تیپ رزمی در لیتوانی اقدامی بی سابقه در تاریخ بوندسوهر است. هرگز قبلاً این همه سرباز به طور دائم در خارج از کشور مستقر نشده بودند. هدف این تیپ تقویت جناح شرقی ناتو با توجه به تهدید روسیه است.

عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان
  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند فرودگاه (فیلم)
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • ببینید | لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند فرودگاه
  • مشاور عضو پارلمان اروپا به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شد
  • قیمت جت شخصی چند؟