Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کارگران سودمندترین گروه در جامعه و نیروی محرکه چرخه عظیم اقتصاد و حیات یک‏‎ ‎‏ملت به شمار می‌روند. با حمایت از این قشر چرخ سازندگی و بالندگی با دست‌های پر توان آنان که به عنوان نیروی کار خلاق و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سربازان اقتصاد مقاومتی هستند، محقق می‌شود و در این بین نقش کارگر به‌عنوان محرک و راهبر تولید در تحقق جهش تولید کلیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این وضعیت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های پی‌درپی و رکود یا تعطیلی بسیاری از مشاغل، این قشر هم اغلب بیکار شده و گاهی با داشتن خانواده وضعیت بسیار بدی را می‌گذرانند و از کمترین حقوق اجتماعی هم بهره‌مند نیستند، به عنوان مثال در یک سال گذشته سازمان تامین اجتماعی حاضر به بیمه این قشر ضعیف و زحمت‌کش نبوده و مسئولیت را به عهده شهرداری می‌اندازد و این پاسکاری اداری که ظاهرا تمام ناشدنی هم نیست ادامه دارد.

در این میان کارگران فصلی ساختمانی با مشکلات دوچندانی روبه‌رو هستند چرا که این افراد تنها در فصول خاصی از سال دارای درآمد هستند و در تقریبا نیمی از سال به دلیل تعطیلی ساخت و ساز‌ها به دلیل شرایط جوی درآمدی ندارند.

سید محمد فرشیدیان رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس در این باره اظهار داشت: آمار کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی در استان فارس بیش از ۲۵۰ هزار خانوار است.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۵۰ انجمن صنفی برای این قشر در کشور تشکیل شده و در استان فارس نیز ۴۵ انجمن داریم که تحت یک کانون هر سه سال یک بار با رای‌گیری، یک هیئت مدیره تشکیل می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس تصویب قانونی در ارتباط با بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و فصلی در مجلس شورای اسلامی با همکاری نمایندگان شیراز در دهه ۸۰ یکی از خدمات این اتحادیه صنفی است.

فرشیدیان ادامه داد: در سال ۹۲ ماده ۱۸ قانون کسب و کار به همت این اتحادیه و از استان فارس به مجلس پیشنهاد و تصویب شد و در حال نوشتن آیین‌نامه اجرایی این قانون هستیم.

رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس با بیان اینکه هزینه تامین بودجه بیمه کارگران ربطی به دولت ندارد، ضمن تصریح بر اینکه ۷ درصد از این حق بیمه را خود کارگران پرداخت می‌کنند، به نقش شهرداری در تامین مابقی این هزینه از انبوه‌سازان اشاره کرد و افزود: وقتی یک پروانه ساختمانی در شهرداری صادر می‌شود، صاحب پروانه، ۱۵ درصد به سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یک سال است که سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیمه کارگران ساختمانی سرباز می‌زند، به عدم همکاری شهرداری‌ها در این مورد اشاره و تصریح کرد: برای رفع این معضل، شهرداری با شورا با حضور نماینده این اتحادیه جلساتی برگزار کرده تا به نتیجه برسد.

نسیمه نوبخت مشاور بیمه‌ای این اتحادیه در استان فارس نیز با بیان اینکه در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده، چرخ صنعت قطعا بدون حمایت از کارگران نمی‌چرخد، گفت: در حالی که شاهدیم بیشترین حوادث برای کارگران اتفاق می‌افتد، از بیمه هم برخوردار نیستند و در این ایام کرونایی منبع درآمدشان را هم از دست داده‌اند که حمایت مستقیم دولت و مسئولان در تمام سطوح را می‌طلبد.

وی گفت: کوچکترین امکاناتی که بتواند پیش پا افتاده‌ترین مشکل را برطرف کند برای کارگران در نظر گرفته نشده و سازمان ساماندهی مشاغل و سیما و منظر شهرداری باید این موارد را تحت پوشش قرار دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تامین اجتماعی بیکاری کارگران تامین اجتماعی کارگران فصلی استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان

استاندار کردستان، گفت: سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی استان اختصاص یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش‌ از ظهر امروز در مراسم جهانی روز کارگر که در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، با تبریک روز و هفته کارگر، اظهار داشت: جامعه کارگری، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و کارفرمایان  در کنار هم اقتصاد مملکت را به حرکت در می‌آوردند و در استان نیز عمده کار و زحمات این حوزه بر  دوش این قشر زحمت‌کش است.

وی با بیان اینکه استان‌های غرب کشور از جمله کردستان از مشکلات مزمن زنج می‌برند، گفت: امیدواریم که کم و کاستی‌ها با وجود نیروهای توانمند کردستانی در کشور برطرف شود.

استاندار کردستان با اشاره به مشکل بیمه کارگران، افزود: بر اساس اعلام مدیرکل تامین اجتماعی، خوشبختانه سهمیه 300 نفری برای برخورداری کارگران ساختمانی کردستان از بیمه اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که مشکل بیمه سایر کارگران شاختمانی استان برطرف شود.

زارعی‌کوشا بیان کرد: کارگران نقش‌آفرینان اصلی تولید، توسعه و موتور محرکه و پیشران اقتصادی به شمار می‌روند که مسیر رشد و اعتلای کشور در خودکفایی و رسیدن به قله‌های افتخار را هموار می‌کنند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار قشر زحمت‌کش کارگر بر هیچ کسی پوشیده نیست، در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" این قشر عزیز می‌توانند همچون گذشته در مسیر تعالی و پیشرفت کشور گام بردارند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا
  • اختصاص ۳۰۰ نفر بیمه به کارگران ساختمانی در کردستان
  • قانون اصلاحی بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کردستان
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند