Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می شود که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد است و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است و می توان با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی صفت سخت و زیان آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهرستان ساوه که با بهره مندی از بزرگترین شهر صنعتی کشور (کاوه) و فعالیت بیش از 600 کارخانه زمینه اشتغال حدود 45 هزار کارگر را فراهم کرده است، شرکت هایی وجود دارند که طبق قانون، فعالیت کارگران آنها در زمره مشاغل سخت و زیان آور تعریف می شود.

ناگفته نماند در این شهرستان صنعتی با وجود فعالیت ده ها هزار کارگر به دلیل اعمال نظارت های مستمر و رسیدگی مسئولان و همچنین وجود خانه کارگر فعال شاهد کمترین تنش های کارگری و تجمع ها هستیم که همین مساله به رونق فضای کسب و کار منجر شده است.

در 2 سال اخیر تعدادی از کارگران شرکت گروه صنعتی شیشه کاوه شهرستان ساوه درخواست هایی مبنی بر قرار گفتن در شمول مشاغل سخت و زیان آور داشتند و در این خصوص علاوه بر مراجع شهرستانی و استانی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز رایزنی هایی انجام دادند و معتقد هستند که شغل آنها باید به عنوان سخت و زیان آور محسوب شود.

با این حال بررسی این مساله در چند نوبت از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی به عمل آمد و حتی موضوع در کمیسیون کارگری استان هم بررسی شده و مسئولان شهرستان ساوه نیز با دید مثبت و رفع مشکل این گروه از کارگران جلساتی برگزار کردند اما مساله اینجاست که طبق اندازه گیری های انجام شده از سوی کارشناسان بهداشتی که مطابق شاخص های تعریف شده به عمل آمده است، سخت و زیان آور بودن برخی از مشاغل در این شرکت محرز نشده و به طور طبیعی ادارات کار و تامین اجتماعی هم مبنای تصمیم گیری خود را بر این گزارش ها مبتنی می کنند.

امروز حاتم شاکرمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان ساوه سفر کرد و پیش از بازدید از چند واحد صنعتی در فرمانداری این شهرستان جلسه ای با حضور فرماندار، نماینده مردم شهرستان و سایر دست اندرکاران برگزار کرد تا به این مساله رسیدگی شود. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در این نشست، گفت: این دستگاه در مورد وضعیت کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان آور نقش اجرایی دارد و قبل از آن شاخص های تعیین شده از سوی سایر دستگاهها مانند انجام اندازه گیری ها از سوی مرکز بهداشت ملاک تصمیم گیری است.
«محمدتقی آبایی» روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات کارگران شرکت بلور کاوه که با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فرمانداری ساوه برگزار شد، اظهار داشت: روال کار برای این شرکت به این صورت بود که کارگران بعد از اتمام ۲۰ سال سابقه درخواست های خود برای بازنشستگی طبق قانون مشاغل سخت و زیان آور را ارایه می کنند تا رسیدگی شود.
وی افزود: افزون بر ۹۰ درصد درخواست های کارگران این شرکت که به کمیته های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی واصل شده است به صورت فردی می باشد و ۱۰ درصد باقی مانده هم به شیوه مشاغلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گفته او، به همه درخواست های کارگران شاغل در شرکت بلور کاوه در کمیته های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی شده و در مواردی به دیوان عدالت اداری شکایاتی داشته اند که از سوی این ارگان رد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: آنچه در این بین مشکل ایحاد کرد، درخواست کارفرما برای بازنگری و خارج کردن برخی مشاغل این شرکت از شمول مشاغل سخت و زیان آور در سال ۹۶ بود که پیرو آن مرکز بهداشت شهرستان ساوه موضوع را بررسی کرد.
وی افزود: پس از بررسی های کارشناسان مرکز بهداشت و اندازه گیری ها مقرر شد که برخی مشاغلی که از قبل سخت و زیان آور تعریف شده بودند، حذف شوند و برخی مشاغل هم در شمول این قانون قرار گرفتند.
آبایی گفت: شکایت کارگران شرکت بلور کاوه در مورد مشاغلی است که در سال ۹۶ از دایره سخت و زیان آور خارج گردیده و آنها معتقدند که باید نتیجه بررسی ها و اتخاذ تصمیم در آن زمان را به اطلاع شان می رساندند که ما از مراجع وزارتی در این خصوص استعلام گرفتیم و دستور دادند که باید نتیجه به کارگران ابلاغ شود.
وی گفت: با توجه به اینکه شرکت بلور کاوه تشکل کارگری ندارد و کارگران هم رغبتی به ایجاد این ساز و کار ندارند، در نهایت تصمیم بر این شد که مراتب و نتایج را با انتشار آگهی در روزنامه رسمی اعلام کنیم و پیرو آن، شاغلان این واحد تولیدی  اعتراض کردند و بررسی شد.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در یکی دیگر از موارد، کارگران شرکت مذکور به اصل اندازه گیری معترض شدند که در این خصوص استعلام های لازم از وزارتخانه انجام شد و از سوی مرکز تحقیقات وزارت هم تیمی از کارشناسان برای بررسی موضوع به ساوه آمدند و با حضور نماینده کارگران که از کانون استان تعیین شد، بررسی مجدد به عمل آمد و نتایج اندازه گیری های قبلی هم به تایید آنها رسید.
آبایی تصریح کرد: در همین راستا جلسه دیگری در ساوه با حضور نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار برگزار کردیم و حتی در کمیسیون کارگری استان که ۲ هفته پیش برگزار شد، توافق به عمل امد که یک بار دیگر در مورد شاخص های اندازه گیری از سوی مرکز بهداشت شهرستان راستی آزمایی به عمل آید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در آخرین تصمیمی با توافق مدیرعامل کارخانه مذکور، مقرر شد که کارگران برای تکمیل سنوات خود به سرکار بازگردند و برای فهرست حدود ۲۵ نفری کارگران معترض هم در مورد شرایط بازنشستگی و سوابق آنها بررسی و تصمیم گیری نهایی انجام شود.
وی تاکید کرد: در این خصوص آنچه وظایف ما و اداره تامین اجتماعی بود، به نحو شایسته و درست انجام شده ولی ابهامات قانونی هم وجود دارد که باید در جای خود مورد بررسی واقع شود.

برچسب‌ها ساوه کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی حاتم شاکرمی منطقه ویژه اقتصادی کاوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ساوه کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی کاوه اخبار کنکور کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی مشاغل سخت و زیان آور اندازه گیری ها مدیرکل تعاون کارگران شرکت شهرستان ساوه مرکز بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل سلمان ستاری، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال رسیدگی به وضعیت کارگران در حوزه مختلف اشتغال، حقوقی و مطالبات است، افزود: ۳ هزار و ۴۰۰ نفر کارگر ساختمانی در خلخال وجود دارد که ۲ هزار نفر آنان از مزایای بیمه کارگران استفاده می‌کنند و یک هزار و ۴۰۰ نفر نیز در نوبت ثبت قرار دارند.
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، حوادث ناشی از بخش ساختمان افزایش یافته و مقام معظم رهبری نیز در دیدار با کارگران، بر لزوم اهمیت ایمنی و امنیت شغلی کارگران تأکید کردند.
ستاری با اشاره به اشتغال اتباع بیگانه در شهرستان‌های استان اردبیل خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده این امر، واحد به کارگیرنده مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان جریمه می‌شود.
وی گفت: ۴۵ واحد کارگری بزرگ و کوچک در شهرستان خلخال وجود دارد که بزرگترین آن واحد نئوپان است.
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال، تعهد اشتغال شهرستان خلخال در سال ۱۴۰۲ را یک ۱۱۰۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.ستاری بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ اعتبار کل شهرستان با ۱۱ دستگاه حمایتی و ۴ دستگاه اجرایی در حوزه مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

دیگر خبرها

  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان قزوین
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی
  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • صعود سخت سپاهان با پیروزی خفیف برابر استقلال ملاثانی