Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:20:09 GMT

۲۰۰ لاک‌پشت پوزه عقابی در قشم متولد شدند

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۴۱۴۷

۲۰۰ لاک‌پشت پوزه عقابی در قشم متولد شدند

سیدمحمد هاشم داخته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد بچه لاکپشت از سه تا چهار محل تخم‌گذاری سر از تخم بیرون آوردند و سفر پر فراز و نشیب خود را در دریا آغاز کردند.

وی ادامه داد: از ابتدای فصل تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی تاکنون افزون بر ۱۰۷ لاک پشت بیش از ۶ هزار تخم در ساحل روستای شیب دراز گذاشتند که توقع داریم حدود ۸۰ درصد از آن‌ها سالم متولد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این تخم‌ها در یک سایت که به منظور حفاظت از آن‌ها ایجاد شده، نگهداری می‌شوند.

وی اظهار کرد: طرح حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی قشم برای نخستین بار در کشور در سال ۸۱ و با همکاری برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی(JEF/SGP) در جزیره آغاز شد.

لاک‌پشت‌ پوزه عقابی جزو هفت گونه از لاک‌پشت‌های دریایی شناخته شده در آب‌های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب‌های آزاد وارد خلیج فارس می‌شوند و در سواحل روستای شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم تخم گذاری می‌کند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم سازمان حفاظت محیط زیست ژاپن لاک پشت قشم خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم سازمان حفاظت محیط زیست ژاپن سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم سازمان حفاظت محیط زیست ژاپن لاک پشت قشم خلیج فارس اخبار کنکور منطقه آزاد پوزه عقابی لاک پشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند

‌به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصلاحی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست رصد و پایش ۲۴ ساعته دارند، اظهار کرد: طی گشت زنی در منطقه حفاظت‌شده قرچغه خودرویی در مسیر شکارگاه‌ها مورد رصد قرار گرفت که مأموران مجبور به بیتوته ۴۸ ساعته برای دستگیری در این منطقه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تصریح کرد: نیروهای محیط‌بانی این شهرستان طی گشت زنی در این منطقه حفاظت‌شده ۲ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند و به همراه آنان یک عدد سلاح دوربین‌دار، ۹ تیر این اسلحه و یک عدد دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شکارچیان قبل از هرگونه شکار و آسیب به محیط‌زیست با دستور مقام قضائی دستگیر و تحویل شدند.

اصلاحی ادامه داد: بخشی از منطقه حفاظت‌شده قرچغه در خراسان شمالی قرارگرفته که متأسفانه هر دو پرونده اخیر دستگیری شکارچیان از روستایی در خراسان شمالی که در حاشیه این منطقه قرار دارد بوده است.

کد خبر 6092035

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان