Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، برپایه رأی اکثریت مطلق اعضای کمیته انتخاب نامزدهای این انجمن برای جایزه آسترید لیندگرن (آلما)، فریدون عموزاده ‏خلیلی را در بخش نویسندگان و شهلا افتخاری را در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی به‌عنوان نامزدهای ایرانی خود برای دریافت جایزه (آلما) ­به دبیرخانه این جایزه معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این انجمن اعلام کرد: فریدون عموزاده‏ خلیلی، به ‏خاطر چهار دهه آفرینش ادبی برای کودکان و نوجوانان، نوشتن داستان‌هایی درخشان، ماندگار و خواندنی که حامل صدای بی‏صدایان هستند، طرح ایده‌های جدید و موضوعات بکر در داستان‏ها، فعالیت‌های مؤثر در آموزش داستان‌نویسی و تربیت نسل جدیدی از نویسندگان کودک و نوجوان ایرانی، بنیان‌گذاری نهادها، نشریات، جوایز و رویدادهای مهم ادبی و تأثیرگذاری و جریان سازی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، توجه هم‏زمان به فرهنگ بومی، مسائل جامعه و ارزش‏های جهان‏ شمول انسانی مانند دوستی، صلح و مدارا، اهمیت به دیگران و تکثر نگاه‏ها و صداها، محیط زیست، رفتار مدنی، مقابله با تبعیض، فاصله طبقاتی و بی‏عدالتی در داستان‏ها، آثار مطبوعاتی و ادبی متنوع خود، کمک به ارتقای سطح ادبیات روزنامه‏ نگاری کودک و نوجوان و پدیدآوردن فضای بروز و رشد خلاقیت ادبی در میان کودکان و نوجوانان و همچنین فعالیت فرهنگی، ادبی و اجتماعی به ‏منظور فراهم ساختن بسترهای مناسب برای رشد ادبیات کودک و نوجوان ایران، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش نویسندگان شده است.

همچنین شهلا افتخاری به‏ خاطر بیش از پنج دهه تلاش پیگیر، مداوم و مؤثر در ترویج کتاب و کتابخوانی، به‏ویژه در مناطق محروم، روستاهای دورافتاده و در میان اقشاری که دسترسی کمتری به کتاب و محصولات فرهنگی داشته‏اند، فعالیت به‏عنوان مجری طرح تجهیز ١٢٠ کتابخانه آموزشگاهی شورای کتاب کودک در بم، برپایی کارگاه‌های ترویج کتابخوانی در این آموزشگاه‏ ها و کتابخانه‏ های آموزشگاهی پس از زلزله سال ١٣٨٣ شهر بم، مشارکت و همکاری در طرح تجهیز ١۵ کتابخانه شورای کتاب کودک در مهمان‏ شهرهای عراقی و افغانی و مدیریت اجرایی و راه‏اندازی بیش از ۵۰ کتابخانه آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی در مناطق روستایی و کم‏برخوردار در برنامه بامداد کتابخانه‏ ها از سال ۱۳۸۰ تا کنون، نامزد دریافت جایزه‌ آسترید لیندگرن (آلما) در بخش مروجان کتاب و کتابخوانی می‏شود.

 انجمن نویسندگان کودک و نوجوان براساس شیوه­‌نامه­ مصوب خود، برای برگزیدن نامزدهای جایزه آلما، امسال نیز کمیته­‌ای ١١ نفره مرکب از ۵ تن از اعضای هیئت‌مدیره انجمن و ۶ نفر از نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان تشکیل داد تا اعضای این کمیته با بررسی آثار و فعالیت‏های افراد مطرح و پس از بحث و گفت‏گوی اقناعی، نامزدهای مد نظر خود را برگزینند و به هیئت‌مدیره انجمن معرفی ‌کنند. 

اعضای کمیته در هر دو بخش را معصومه انصاریان، ریحانه جعفری (دبیر کمیته‌ جایزه آلما)، شکوه حاج‏نصرالله، علی‏اصغر سیدآبادی، مرجان فولادوند و مهدی یوسفی (شش عضو خارج از هیئت مدیره) و افسون امینی، محمود برآبادی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محسن هجری و مناف یحیی‌پور (پنج عضو هیئت مدیره) تشکیل می دهند. 

اعضای کمیته طی چند مرحله، براساس شاخص­‌های ١۶ گانه­‌ای چون جریان­‌سازی در ادبیات کودک، تعداد آثار چاپ شده، سابقه فعالیت مستمر در ادبیات کودک، دریافت جوایز ادبی و هنری، سوابق تدریس در کارگاه­‌ها و کلاس­‌های آموزشی ادبیات کودک و نوجوان و پرورش نویسندگان و هنرجویان جوان، توجه به فرهنگ بومی و ارزش­‌های جهان­‌شمول و... به بررسی آثار و فعالیت‏های نویسندگان و مروجانی می‏پردازند که در مراحل و بررسی ‏های اولیه به منظور نامزدی برای این جایزه مطرح می‏شوند. سپس افراد شاخص ‏تر به مرحله نهایی راه می‏یابند و در نهایت پس از بحث و تبادل نظر در باره راه ‏یافتگان به مرحله نهایی نامزدهای جایزه آلما با رأی‏گیری مخفی و رأی اکثریت قاطع اعضای کمیته انتخاب می­‌شوند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یکی از چهار نهاد ایرانی است که می‌تواند برای این جایزه نامزد معرفی کند.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن Astrid Lindgren Memorial Award

آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کودکان و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان است. او درسال ۲۰۰۲ در سن ۹۲ سالگی در گذشت، اما داستان هایش جاودانه شده اند. در بزرگداشت نام و یاد او و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان، از سال ۲۰۰۲ دولت سوئد جایزه ای بین المللی به نام او بنیان نهاده است.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، تقریبا برابر با ۸۰۰ هزار دلار امریکا و ۵۸۰ هزار یورو، بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می شود، بلکه قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آن ها اعطا می شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی ای باشند که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت.

این جایزه می تواند توجه قصه گویان، نویسندگان و تصویرگران خلاق را به آفرینش ادبیات ناب برانگیزد. اهدای این جایزه سبب می شود که نهادها و سازمان های سراسر جهان به ارزش آثار ادبی خوب کودکان و نوجوانان هر چه بیشتر پی ببرند.

هیئت داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می شوند. اعضای هیات داوران برای یک دوره ۴ ساله از سوی شورای ملی سوئد در امور فرهنگی (Swedish National Council for Cultural Affairs) گزینش می شوند. آن ها هر ساله از سراسر دنیا سازمان‌هایی را که دارای گسترده‌ترین و بیشترین اطلاعات درباره نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان و فعالان ادبیات کودک هستند، به عنوان سازمان‌های نامزدکننده Nominated Body منصوب می‌کنند تا نامزدهای خود را از سراسر دنیا به هیئت داوران معرفی کنند. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می کند.

در حال حاضر در ایران شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سازمان‌های نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند.

ژان کلود مورلوا، نویسنده‌ فرانسوی، برگزیده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱ شد که دو ماه قبل برگزار گردید.
 عبدالحکیم بهار و نادر موسوی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نامزد این جایزه برای سال ٢٠٢١ معرفی شده بودند. حمیدرضا شاه‌آبادی گزینه انتخابی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت این جایزه در سال ٢٠٢١ نیز بود که به همراه کتابخانه‌های سیار کانون به عنوان نامزد این جایزه جهانی معرفی شد.

شورای کتاب کودک نیز جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ٢٠٢١ معرفی کرده بود. از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز هوشنگ مرادی کرمانی برای جایزه این دوره آسترید لیندگرن معرفی شده بود.

برچسب‌ها شورای کتاب کودک سوئد کتاب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای کتاب کودک سوئد کتاب شورای کتاب کودک سوئد کتاب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران اخبار کنکور انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادبیات کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان شورای کتاب کودک آسترید لیندگرن ادبیات کودکان جایزه آسترید دریافت جایزه اعضای کمیته هیئت مدیره داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید اتحادیه اروپا ۱۵ میلیون یورو را برای پیش‌گیری و درمان سوءتغذیه در میان زنان، دختران نوجوان و کودکان و بهبود خدمات آب و فاضلاب در افغانستان اختصاص داده است.

یونیسف روز شنبه، ۸ ثور، با نشر خبرنامه‌ای گفته است که با این کمک برنامه ۲۷ ماهه در ۲۲ ولایت کشور اجرا خواهد شد.

قرار است از طریق این برنامه، برای ۸۰ هزار تن آب آشامیدنی و برای ۲۰۶ هزار تن خدمات صحی و به شش‌ هزار دختر نوجوان آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای فراهم شود.

بربنیاد آمار یونیسف، افغانستان با حدود ۲۹ میلیون نیازمند، از جمله ۱۵.۸ میلیون کودک و ۱۱ میلیون زن که به کمک‌های بشری نیاز دارند، یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان است.

روز گذشته نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که برای کمک به مهاجران اخراج شده از ایران و پاکستان،‌ ۱۷ میلیون یورو به سازمان بین‌المللی مهاجرت اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • زیر تیغ
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان