Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@08:06:22 GMT

خداحافظی تلخ یک کارگردان از تئاتر

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۴۵۶۳

خداحافظی تلخ یک کارگردان از تئاتر

حسین کیانی که قصد داشت بهار امسال نمایش «پروین» را درباره زندگی و شخصیت پروین اعتصامی روی صحنه ببرد، با نوشتن یادداشتی انصراف خود را نه تنها از اجرای این نمایش بلکه از کلیت تئاتر اعلام کرد. او که آرزو داشت با اجرای این اثر نمایشی، از صحنه تئاتر خداحافظی کند، می‌گوید که رویای اجرای این نمایشنامه را در واژگان متن خود جستجو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر در یادداشت خود نوشته است:

«کارکردن در تئاتر همیشه از سر عادت و یا ناچاری بوده است چرا که اقتصاد تئاتر (به جز نوع لاکچری آن برای از ما بهتران) از تامین حداقل معیشت و رفاهِ هنرمندانش عاجز و ناتوان بوده است و تنها عامل نگه دارنده‌ی فعالان فرهیخته‌ی آن نیز حظ و لذت روحی و ذهنی و فکری بوده که از تئاتر می‌برده‌اند که به دلیل ویرانی همان ساختارِ نصفه نیمه (هم به دلیل بیماری کرونا و هم مدیریتِ همیشه بیمار فرهنگی) این ویژگی روحی و معنایی هم از تئاتر سلب شده است. من کسانی را که همچنان نگاه معیشتی به این هنر دارند، نقد نمی‌کنم و نیز با آنها که همچنان به بردن لذت‌های معنوی از تئاتر مشغول و امیدوارند، کاری ندارم. برای همین حکم کلی نمی‌دهم و فقط از جانب خودم با بیست و چند سال سابقه‌ی نوشتن در تئاتر و اجرا کردن بر صحنه و تحصیل و تدریس در این هنر مطمئن شده‌ام که دیگر باید حداقل در عرصه‌ی عمومی از آن دل بکنم و رهایش کنم و اگر آن عادت و ناچاری نمی‌تواند دست از سرم بردارد به عرصه‌ی خصوصی خود بسنده کنم.
این تئاتر، اگر هست، باشد و بماند برای دوستانی که به هر قیمت و درهر شرایطی می‌خواهند اجرایی را به صحنه ببرند و مدیریت و ریاستی که به هر بهایی و با هر شرایطی (حتی از بین رفتنِ اصل و اصالتِ تئاتر) می‌خواهد میز و پست و سِمَتش را حفظ کند.
من انصراف خود را از دست و پا زدن در چنین شرایطی قطعی می‌دانم و رویای اجرای نمایش نامه‌ی «پروین اعتصامی» را که دوست داشتم آخرین کارِ صحنه‌ای من باشد، در همان عبارات و کلماتِ نمایشنامه‌ام می‌جویم نه بر این صحنه‌های تاریک و غبارگرفته که دیگر خوردن خاکش هم هیچ افتخار و غروری بر نمی‌انگیزد مگر برای جارچیان و خودنمایانِ فرهنگی‌نما که همیشه هستند و خواهند بود. خوشا براحوال‌شان! ولی ما دیگر نیستیم در این احوال نامعلوم الحال.»

حسین کیانی پیش از این اعلام کرده بود هرچند دغدغه و علاقه بسیاری برای اجرای نمایش «پروین» دارد ولی  تنها در صورتی این نمایش را روی صحنه می‌برد که شرایط مناسبی برای اجرای آن فراهم شود زیرا خسته‌تر، کلافه‌تر و کم‌حوصله‌تر از آن است که بخواهد برای اجرای نمایشی بجنگد.

او جزو نمایشنامه نویسان و کارگردانانی است که نیمه دوم دهه 70 وارد عرصه تئاتر شد و در این سال‌ها با اجرای نمایش‌هایی مانند «رژیسورها نمی‌میرند»، «مضکه شبیه قتل» ، «پنهانخانه پنج در»، «تکیه ملت»، «همسایه آقا»، «در شوره‌زار»، «بیداری خانه نسوان»،«چشم به راه میرغضب» و ... تماشاگران بسیاری را جذب سالن‌های تئاتر کرده بود./ایسنا

بیشتر بخوانید

هشدارِ تاریخی حسین کیانی به تصمیم‌سازان فرهنگی

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اجرای نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید