Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با وجود گذشت سال‌های سال از عملیات فتح خرمشهر و آزادی این قطعه از دیار شهیدان در سوم خرداد ۶۱، لایه‌های مختلف این عملیات همچنان سرشار از گم‌گوشه‌هایی است که پرداختن به آن برای هر خواننده‌ای تازگی دارد. 

به منظور بررسی برخی از ابعاد نظامی و اهمیت و نتایج حاصل از این عملیات مهم با یکی از پژوهشگران دفاع مقدس در این زمینه به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عملیات بیت المقدس در ۱۳۶۱/۲/۱۰ به مدت ۲۴ روز با رمز مبارک «یا علی ابن ابی طالب (ع)» با هدف آزادسازی خرمشهر و هویزه و جاده اهواز- خرمشهر در جبهه جنوبی، غرب رودخانه کارون با وسعت ۵۴۰۰ کیلومترمربع به اجرا درآمد.

جعفر غلام‌نژاد افزود: این عملیات یکی از گسترده‌ترین، با ارزش‌ترین، دشوارترین و معروف‌ترین عملیات‌ دوران دفاع مقدس بود.

وی با اشاره به اهمیت و نتیجه مهم حاصل از این عملیات بیان داشت: از جمله نتایج راهبردی این عملیات ایجاد نگرانی و وحشت در بین حامیان منطقه‌ای و بین المللی رژیم بعث عراق که با کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به پیروزی عراق امیدوار بودند و همچنین تغییر نگرش و باورهای جهانی نسبت به توانمندی‌های نیروهای مسلح ایران و نیروهای مردمی مبنی بر ابتکار و خلاقیت‌ها در این عملیات بود. 

غلام‌نژاد تصریح کرد: افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی یکی دیگر از نتایج آن بود، یکی از دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این منطقه عملیات در محاصره موانع طبیعی عمده مثل: رودخانه کرخه کور در شمال منطقه، کارون در شرق جبهه و هویزه در غرب منطقه و از سوی دیگر محدود به اروند رود (مرز بین المللی) بود. 

وی به نقش و حضور رزمندگان استان فارس در این عملیات اشاره و اضافه کرد: یگان‌های شرکت کننده ارتش در استان فارس از جمله تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۳۷ زرهی شیراز، پایگاه هفتم شکاری ترابری شهید دوران، گروه پدافند هوایی، مرکز آموزش پیاده به استعداد یک تیپ اعزامی و مرکز آموزش زرهی با سازماندهی و تکمیل و اعزام یگان‌های تیپ ۳۷ زرهی نقش بسیار موثری در پیروزی این عملیات سرنوشت ساز به عهده داشتند. 

به اذعان غلام‌نژاد، از نکات قابل توجه در این عملیات بیش از ۳۷۰۰ سورتی پرواز شناسایی و جنگی و تخریب پل استراتژیک رودخانه اروند توسط خلبان محمود اسکندری که راه فرار و عقب نشینی نیروهای متجاوز عراق را مسدود کرد و باعث به اسارت گرفتن ۱۹۰۰۰ نفر از نیروهای ارتش بعث عراق شد بود.

وی افزود: از جمله نکات دیگر آن احداث ۵ پل شناور در طول ۴۰ کیلومتر از گروه مهندسی ارتش بر روی رودخانه کارون برای عبور کلیه نیروها و تجهیزات سبک و سنگین رزمندگان بود، نیروی دریایی ارتش با استفاده از قایق جیمنی نقش مهمی در عبور نیروها از رودخانه کارون داشت. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد هواپیماهای ساقط شده عراق در این عملیات نزدیک به ۶۰ فروند بود که بسیار قابل تامل است. 

غلام‌نژاد در پایان گفت: امروز هم به همین مناسبت بزرگ جا دارد از شهدای گران‌قدر و حماسه‌سازان تاریخ انقلاب اسلامی، تجلیل و مراسم غباررویی از مزار این ستارگان الهی و تجدید میثاق با آنان را داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس انقلاب اسلامی خرمشهر سوم خرداد غلام نژاد غلام نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۵۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود:  این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیروهای مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت  و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیروهای مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را  هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و  خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیروهای مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍‌ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • عملیات وعده صادق اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اثبات کرد
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • انتقاد محافل سیاسی رژیم صهیونیستی از طرح حمله به «رفح»
  • عملیات وعده صادق موجب شادی عدالت‌خواهان جهان شد
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • فرمانده ارتش: پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است