Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@15:36:15 GMT

دغدغه های ششمین دوره انتخابات پارلمان شهری

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۶۱۴۶

دغدغه های ششمین دوره انتخابات پارلمان شهری

 خردادماه سال جاری شاید متفاوت‌ترین خرداد پرحادثه ای باشد که صحنه سیاسی کشور آن را تجربه خواهد کرد؛ زیرا قرار است دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به علاوه میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به‌ صورت همزمان در سراسر کشور برگزار گردد. مسلماً تنوع و تعدد بسیار بالای کاندیداهای شوراهای اسلامی خود عاملی می شود تا این انتخابات با وجود همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری کماکان از هیجان بسیار بالایی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ذکر این نکته ضرورت دارد که با توجه به امکانات، بودجه و درآمد قابل توجه شهرداری ها، اهمیت انتخابات شوراها کمتر از انتخابات ریاست جمهوری نیست به ویژه در کلانشهرهایی که دارای جایگاه ممتاز و منحصر به فرد در عرصه ملی و  بین‌المللی هستند، این مسأله بیشتر به چشم می آید. امروزه بحث عدم تمرکز در ساختار حکومت ها و به دنبال آن رشد، توسعه و استقلال سازمان های محلی، شوراهای شهری و شهرداری ها در شیوه ی اداره کشورها از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است.

در واقع رشد سازمان های محلی و شهرداری ها و شوراهای تصمیم گیری شهری نشانه ای مناسب برای افزایش مشارکت مردم در فرآیند تصمیم گیری دموکراتیک است. به موازات این حرکت لزوم نهادینه شدن اصول علمی مدیریت شهری برای بهره برداری حداکثری از منافع فعالیت های منطقه ای با در نظر داشتن نگاه ملی اهمیت بیشتری می یابد.

اهمیت ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

‌هدف‌ سیستم‌ مدیریت‌ شهری‌ به‌مثابه‌ جزئی‌ از سیستم‌ حکومتی، اداره‌ امور شهرهاست. و نقشی‌ که‌ دولت‌ برای‌ این‌ سیستم‌ قایل‌ می‌شود، تعریف‌ این‌ هدف‌ را روشن‌ می‌سازد. تردیدی‌ نیست‌ که‌ این‌ تعریف، هرچه‌ باشد، هدف‌ سیستم‌ مدیریت‌ شهری‌ در جهت‌ اهداف‌ ملی‌ بوده‌ و با آن‌ همسو است‌ و از کلیات‌ آن‌ تبعیت‌ می‌کند. به‌همین‌ دلیل‌ است‌ که‌ برنامه‌های‌ این‌ سیستم‌ برای‌ ساماندهی‌ امور شهر، به‌طور کلی‌ در چارچوب‌ برنامه‌های‌ کلان‌ و قوانین‌ جاری‌ کشور تدوین‌ می‌گردد و اقدامات‌ این‌ سیستم‌ ناقض‌ مقررات‌ قانونی‌ کشور نیست. در واقع‌ مدیریت‌ شهری‌ در قالب‌ نظام‌ برنامه‌ریزی‌ اقتصادی، اجتماعی‌ و قضایی‌ حاکم‌ بر کشور، اقدام‌ به‌ تهیه‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ شهری‌ برای‌ شهر می‌کند و سپس‌ آن‌ برنامه‌ را در چارچوب‌ نظام‌ اداری‌ - اجرایی‌ حاکم، به‌ پروژه‌های‌ عملیاتی‌ تبدیل‌ کرده‌ و به‌ مرحله‌ اجرا می‌رساند. براین اساس گرچه انتخابات پارلمان شهری و ریاست‌جمهوری از نظر ماهوی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند اما جناح‌بندی‌های سیاسی حاکم بر این دو انتخابات، از فاصله اهمیت آنها می‌کاهد.

این‌بار نیز در قالب دو رقابت انتخاباتی، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند اما به‌طور قطع چشم یکی بیشتر به‌دنبال نتیجه صندوق‌های رأی ریاست‌جمهوری است و چشم دیگری به نام‌هایی که قرار است از صندوق آرای انتخابات شوراها بیرون بیاید. اهمیت انتخابات شوراها از آن جهت است که بسیاری از تحلیلگران پیروزی در آن را دروازه پیروزی برای مجلس و دولت در عرصه سیاسی ایران می‌دانند. به‌عبارت دیگر شورای شهر و روستا بستری برای تمرین ورود به سایر عرصه‌های قدرت سیاسی است و از آن جهت که دریچه همکاری با نظام سیاسی به حساب می‌آید، قابل توجه و تأمل است.

ضرورت انتخاب اعضای شوراها فارغ از تعلق سیاسی

کارآیی‌ موج ششم پارلمان شهری‌ وابستگی‌ مشخصی‌ به‌ عوامل‌ زمینه‌ای‌ از قبیل‌ ثبات‌ سیاسی، یکپارچگی‌ اجتماعی‌ و رونق‌ اقتصادی‌ و نیز عوامل‌ دیگری‌ از قبیل‌ مهارت‌ و انگیزه‌های‌ سیاستمداران‌ و اشخاص‌ استفاده‌کننده‌ از این‌ سیاست ها دارد. بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به بروز لطمه در کارآیی شوراهای شهری می‌شود، نگرش سیاسی به این نهاد می‌باشد. این نگرش باعث عدم به کارگیری و مشارکت شهروندان خواهد شد، به ویژه در جامعه ما که متاسفانه بشدت سیاست زده است. برای اجتناب از این آسیب بهترین روش این است که در انتخاب اعضاء شورا، فارغ از تعلق سیاسی آنان، نگاه ویژه ای به کارنامه اجرایی و نوع تخصص آنان با توجه به نیازهای مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی شهر، دقت و تامل شود. میزان توانایی تعامل عضو شورای شهر با سایر اعضاء شورا، جامع نگری و اهتمام وی در مسائل شهری، استفاده از نظرات کارشناسان نخبه و شناخت مسائل پیچیده ی شهری، که زائیده وجود کاستی‌هایی در ابعاد متعدد فرهنگی-اجتماعی می‌باشد، از جمله خصوصیات لازم برای یک عضو شورا می باشد.

سخن پایانی

عضویت در شوراها فرصتی استثنایی برای اعضا آن می باشد تا با خدمت صادقانه خویش "نام نیک" را که بهترین سرمایه انسانی است از خود به یادگار بگذارند، از آن طرف کمترین لغزش و کم کاری اعضا می تواند سبب بر باد رفتن اعتبار شود. اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشاوره‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است ولی نباید این واقعیت را پنهان کرد که متأسفانه در پنج دوره گذشته شوراها تجربیات بسیار تلخی را تجربه کرده ایم و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم موفقیت چندانی در استقرار نظام پارلمانی شهری پیشرو نداشته ایم.

خصوصاً از بُعد سلامت اداری، مالی و استخدامی باید ضمن بازنگری جدی و ایجاد شفافیت حداکثری در قوانین و حدود اختیارات این نهاد قانونی و مناسبات آن با دولت و شهرداری ها زمینه بهره گیری مطلوب تر از فرصت مدیریت مشارکتی فراهم گردد. مردم هم وظیفه دارند در انتخاب کاندیداها بررسی و دقت بیشتری به عمل آورند که همچون دوره های گذشته افراد پرشماری که فقدان صلاحیت داشته اند به شوراها راه نیابند و جریان تخصص و کارآمدی جانشین جریان سیاسی و باندبازی گردد.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است

مجید ناصحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز شوراها اظهار کرد: قانون شوراها با ۲۰ سال تأخیر اجرا شده و به همین دلیل جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه شوراها سهل‌الوصول‌ترین راه ارتباطی با لایه‌های مختلف مردم است، ابراز کرد: شورا زبان گفت‌وگو و انتقال پیام‌های مردم در گروه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اقشار و صنوف مختلف است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: اگر بخواهیم اتصال مردم با حاکمیت را داشته باشیم باید جایگاه شورا را جدی بگیریم و ارتباط سازمانی با اجزای مختلف جامعه و حاکمیت برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه شورا جزو هیچیک از قوای مجریه، مقننه یا قضائیه نیست، عنوان کرد: مردم امور مختلفی را در حوزه قضائی، ضعف‌های قوه مجریه یا مسائل حقوقی را مطرح می‌کنند که این ارتباط و جایگاه را باید به شورا بدهیم که پیام مردم را به قوای مختلف برساند و پیگیری کند.

ناصحی‌مقدم در مورد شورای شهر ششم یادآور شد: یک وجه قالب تفاوت این شورا با دوره‌های قبلی این است که اعضا به شکل تیمی وارد شورا شدند و تاکنون هماهنگ و منسجم عمل کردند و در سه سال گذشته تعامل در شورا به حداکثر رسید تا به مشکلات غلبه کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دوره‌های قبل که دستیابی به برنامه عملی منسجم را دشوار می‌کرد، اختلافات داخلی بود اما اکنون سعی بر این است تا با پیش‌بینی اهداف کارشناسی شده و تعامل باشهرداری، مسائل شهری تبدیل به گفتمان پایدار شود.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شورای ششم توانسته در این مسیر موفق عمل کند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت ساختارها به نحوه بهینه استفاده کنیم و با توجه به اینکه ۹ فکر مختلف در شورا هست، ابتدا باید به نحوه تصمیم‌سازی با تعامل و همفکری توجه کرد و اگر هر فرد بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی افزود: شورا دارای کمیسیون‌های تخصصی است و موضوعات در این کمسیون‌ها بررسی می‌شود تا در صحن شورا طرح و یا شهرداری مورد تبادل نظر قرار گیرد.

کد خبر 6090994

دیگر خبرها

  • برگزیدگان ششمین دوره کنگره ملی شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران