Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد سعید ذکایی مطالعه کتاب‌های«زیست مجازی در ایران» و«عواطف در جامعه و فرهنگ ایرانی» را در پویش«کتابخوانی ملی» توصیه کردوگفت: با توجه به گسترش دنیای ارتباطات مطالعه آثاری درباره چگونگی گذران و رقم خوردن زندگی ما در شبکه‌های اجتمای را پیشنهاد می کنم.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «محمد سعید ذکایی »، جامعه شناس و استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» گفت: از فرصت مناسبی که کتابخانه ملی با برپایی ‍پویش «کتابخوانی ملی» در اختیارم گذاشته، استفاده می‌کنم تا دو کتابی را که طی یک سال گذشته تکمیل شده است را برای مطالعه معرفی کنم تا به واسطه این امر دین خودم را در معرفی آثاری خواندنی ادا کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذکایی افزود: کتاب «زیست مجازی در ایران» از جمله آثاری است که مطالعه آن را توصیه می‌کنم، این کتاب عنوان فرعی نیز دارد که ناظر بر خرده فرهنگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. مضمون این کتاب با توجه به عنوان آن گویا است؛ در این کتاب درباره چگونگی گذران و رقم خوردن زندگی ما در شبکه‌های اجتمای بحث و مطالبی آورده شده است.

این جامعه شناس ادامه داد: بی تردید شرایطی که جامعه امروز ما در آن قرار گرفته با شرایط موجود در 10 یا 20 سال گذشته تفاوت‌های چشمگیری دارد، رسانه‌ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، مسائلی چون اقتصاد و به ویژه عواطف شهروندان را تحت الشعاع قرار داده اند، ترس، خوشحالی، شادی، امید، ملال‌ها، اضطراب، اندوه و نگرانی‌ها؛ همه و همه در شبکه‌های اجتماعی انعکاس می‌یابند و در عین حال نیز از این شبکه‌ها متاثر می‌شوند.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این کتاب حاصل دو و نیم سال کار و فعالیت مستمرمشارکتی من و همکارم سیمین ویسی است و تاملی بر این امر بوده که ما چگونه امور روزمره خود را در این شبکه‌ها انعکاس و به اشتراک می‌گذاریم و در ادامه از آن تاثیر می‌پذیریم.

وی یادآور شد: زبان به کار رفته در این اثر، زبان بین رشته ای است و این کتاب مملو از مثال و مصداق است؛ همچنین میدان مطالعه آن ناظر بر همه اتفاقاتی است که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد.

ذکایی افزود: اما اثر دومی که در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم به جهت موضوعی بسیار نزدیک به اثر نخست بوده؛ به گونه ای که در همگرایی با آن قرار گرفته است، کتابی که ویراستاری آن را بر عهده داشته ام با عنوان «عواطف در جامعه و فرهنگ ایرانی» در بازار نشر موجود است.

این جامعه شناس و استاد علوم اجتماعی ادامه داد: این کتاب مجموعه مقالاتی است که به طور عمومی  ناظر بر تحولاتی است که در حوزه عواطف در جامعه معاصر ایران رخ داده است، فصل‌های مختلف این اثر ناظر بر تجربه عاطفه ورزی ما در خانواده، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره است. ضمن اینکه در این اثر، نگاه تاریخی به عاطفه و تغییراتی که به لحاظ خلق و خوی عاطفی ما رقم خورده، صورت گرفته است.

این جامعه شناس اظهار داشت: نویسندگان مقالات موجود در این اثر، دانش تجربی خود را به اشتراک گذاشته اند. از همین رو حوزه عواطف، حوزه‌ای پویا و جذاب است و عواطف نیروی محرکه جامعه است و نظم اجتماعی ما را شکل می‌دهد اما به رغم اهمیت در نگاه‌های اجتماعی و نگاه‌های فرهنگی، این مقوله بسیار مهم همچنان مهجور مانده است.

ذکایی خاطرنشان کرد: امید است تالیف و ویراستاری این دو اثر توانسته باشد تحول، علاقه و اشتیاق بین مخاطبان ایجاد کند تا این فضا را به لحاظ تجربی و نظری جستجو کنند، در این آثار بیش از هرچیزی به رویکردهای ادبی و روانکاوانه توجه شده است، این منظر اجتماعی می‌تواند نوید بخش شناخت بهتر جامعه و نظم اجتماعی از دریچه عواطف باشد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: زیست مجازی در ایران پویش کتابخوانی ملی مطالعه کتاب شبکه های اجتماعی کتابخوانی ملی جامعه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۷۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم