Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری گفت: استفاده زیاد از آب‌های نامتعارف در کشاورزی موجب شد مجوز احداث ۲ تصفیه‌خانه در جنوب پایتخت صادر شود تا با استفاده مجدد و اصولی از روان آب‌ها این مشکل به‌صورت اساسی و ریشه‌ای در شهرستان ری برطرف شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ری ، شهرستان ری به عنوان قطب تولید سبزی و صیفی‌جات در استان تهران میزان قابل توجهی اراضی کشاورزی و صیفی را داراست که بخشی از این اراضی ‏به صورت غیرمجاز با آب‌های نامتعارف و آلوده سطحی آبیاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اسناد موجود سالانه حجم عظیمی آب آلوده و فاضلاب پایتخت توسط دو رودخانه نهر فیروزآباد و سرخه حصار به شهرستان ری جاری می‌شود که کشاورزان ری از آن حق آبه دارند و مجبور به استفاده از این آب هستند.

همچنین کارخانه‌های متعدد آلاینده نیز در این شهرستان فعالیت دارند که اغلب در مدیریت پسماند و فاضلاب‌ها کوتاهی کرده و اقدام به آلودگی محیط زیست پیرامون کرده‌اند، اما از آنجا که حفظ سلامت جامعه در اولویت قرار دارد، جلوگیری از انتقال فاضلاب و آب‌های سطحی آلوده به ری ضروریست اما با توجه به نیاز روزافزون کشاورزی به آب از ورود آن نمی‌توان جلوگیری کرد اما با احداث تصفیه خانه امکان سالم سازی آن وجود دارد.

این درحالی است که بی‌توجهی به آلودگی آبهای سطحی برای آبیاری مزارع منطقه می‌تواند مستقیم در سلامتی مصرف‌کنندگان داشته و محیط زیست را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

زهره عبادتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به معضل آب‌های آلوده در این شهرستان اظهار داشت: اداره محیط‌زیست وظیفه شناسایی منابع آلاینده آب‌ را برعهده دارد که از سال‌های گذشته تا کنون اقداماتی در راستای شناسایی متخلفان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته 86 واحد سنگ شویی که فاضلاب آن وارد آب‌های سطحی شده، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند افزود: در حال حاضر 45 پرونده در حال بررسی، برای 30 واحد کیفرخواست صادرشده و برای 11 واحد نیز حبس 6 ماهه در نظرگرفته شده است و فعالیت این واحدها به مدت 2 سال تعلیق شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری در ادامه گفت: با توجه به احکام صادرشده 2 واحد سنگ شویی اقدام به احداث تصفیه‌خانه کرده و مابقی واحدها در صورت تأیید تصفیه‌خانه‌ها راه‌اندازی می‌شوند که با این اقدام موضوع آلودگی آب‌های نامتعارف برطرف شود.

عبادتی تأکید کرد: در مدت اخیر 4 واحد سنگ شویی دارای آلایندگی در بخش کهریزک شناسایی‌شده که 2 واحد پلمب و 2 واحد جریمه نقدی شدند.

وی با اشاره به فعالیت 31 واحد چربی سوزی در شهرستان ری ابراز کرد: فاضلاب این واحدها وارد نهر فیروزآباد و سرخه‌حصار می‌شد؛ لذا این واحدها جمع‌آوری و در شهرک صنعتی چرمشهر ساماندهی شده است و همچنین تعدادی واحد زهتابی در شهرستان ری وجود دارد که پرونده آن تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری در ادامه گفت: اداره محیط‌زیست مسیرها را نقطه‌به‌نقطه پایش کرده و کانون خروجی‌های فاضلاب که به اراضی کشاورزی وارد می‌شود را شناسایی و با متخلفان برخورد می‌کند.

عبادتی اضافه کرد: از طریق تعاملی که با شهرداری منطقه 20 داریم کارواش‌هایی که در سطح شهرستان وجود دارد در صورت تمدید مجوز باید از اداره محیط‌زیست تأییدیه فاضلاب را دریافت کنند که به‌واسطه این اقدام 4 کارواش احداث تصفیه‌خانه را انجام دادند و برخی با مراجعه به اداره آب و فاضلاب خروجی فاضلاب را مدیریت کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کانون‌های آلایندگی آب‌های سطحی شناسایی و پایش می‌شود ادامه داد: دامداری‌هایی که فاضلاب آن‌ها وارد آب‌های سطحی می‌شد احداث تصفیه‌خانه را انجام داده و کشتارگاه‌هایی که خروجی فاضلاب آن‌ها وارد اراضی کشاورزی می‌شود از طریق آزمایش فاضلاب پایش شده و در صورت تخلف برخورد قانونی می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه هیچ محصولی با آب نامتعارف نباید کشت شود ابراز داشت: آب‌های نامتعارف غالباً در کشت غلات مانند ذرت و جو استفاده می‌شود و محصولات مورداستفاده دام قرار می‌گیرد و این دام در چرخه غذایی انسان قرار دارد.

تأکید بر راه اندازی تصفیه خانه محلی خرگوش دره در منطقه 22اقداماتی در راستای بهبود عملکرد تصفیه خانه استان یزد انجام شده استتصفیه خانه فاضلاب شهر اردستان تهدیدی علیه محیط زیست است

عبادتی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل کمبود آب و کاهش ذخایر سفره آب زیرزمینی پیشنهاد اداره محیط‌زیست شهرستان ری احداث تصفیه‌خانه و استفاده مجدد و اصولی از روان آب‌ها است تا دغدغه کاشت محصول و آبیاری با آب‌های نامتعارف برطرف شود که در این راستا مجوز احداث 2 تصفیه‌خانه صادرشده و امیدواریم اتفاقات خوبی در سال جاری رخ دهد تا مشکل آب نامتعارف به‌صورت اساسی و ریشه‌ای برطرف شود.

بر اساس این گزارش و آمار ارائه شده از سوی اداره محیط‌زیست شهرستان ری اقدامات درخور توجهی در مقابله با آلوده‌کنندگان محیط زیست ایران صورت گرفته اما مقابله جدی با این معضل نیازمند احداث تصفیه خانه است که طرح آن نیز ارائه شده است.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری احداث تصفیه خانه آب های نامتعارف آب های سطحی برطرف شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: قاچاق ۳۷ قطعه کبک وحشی به کشور عراق با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک‌ها، با اخذ حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی کرده است، افزود: محیط‌بانان افزون بر این کبک‌ها، ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده‌اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رهاسازی می‌شوند.

حمیدی اضافه کرد: کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کد خبر 748646

دیگر خبرها

  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها