Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@07:10:04 GMT

از نجوای محزون «ممد نبودی» تا نواهای حماسی امروزی

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۹۶۰۴

از نجوای محزون «ممد نبودی» تا نواهای حماسی امروزی

«ایران»به بهانه آزادسازی خرمشهر از ساخت موسیقی های ماندگار آن دوران گزارش می دهد.

به گزارش ایمنا، روزنامه ایران نوشت: نزدیک به ۴۰ سال از آزادسازی «خرمشهر» می‌گذرد، فتحی که روایت‌های آن همچنان تازه است و دلنشین. البته ناگفته نماند طی این سال‌ها حوزه فرهنگ و هنر هم در به تصویر کشیدن این حماسه فعال بوده و آثار بسیار و مانایی در عرصه‌های سینما، تئائر، تجسمی، ادبیات و همچنین موسیقی تولید و منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نواهایی که همچنان در بین مردم زمزمه می‌شود مانند نوای ماندگار و خاطره‌انگیز «ممد نبودی» به خوانندگی غلامعلی کویتی پور با شعری از جواد عزیزی که به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به یاد محمد جهان آرا خوانده شد؛ اثری که به گفته این خواننده، بیانگر غرور و شرف ملی ایران است. البته ریشه این ملودی برگرفته از موسیقی‌های عزاداری بوشهر بوده که سال‌ها قبل توسط جهانبخش کردی زاده (بخشو) نوحه خوان معروف در سوگ حضرت سیدالشهدا با مطلع «لیلا بگفتا ای شه لب تشنه کامان / دستم به دامان، آقا الامان» خوانده شده است. لازم به ذکر است نخستین بار حسین فخری در اولین سالگرد شهادت جهان آرا این کار را بر مزارش خواند و در ادامه کویتی پور در سال ۱۳۶۲ مقارن با سالروز آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع خرمشهر اجرا کرد. البته سال ۱۳۷۲ مسعود کرامتی، بازیگر تئاتر و سینما اثر «ممد نبودی» را با تنظیم محمدرضا علیقلی و با تغییراتی در شعر اجرا و بازخوانی کرد.

حماسه خرمشهر به روایت موسیقی

از دیگر آثار ماندگاری که به مناسبت فتح خرمشهر ساخته شد، «سمفونی حماسه خرمشهر» ساخته مجید انتظامی است که سال ۹۱ توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شد. این اثر شامل چهار موومان بوده که پیروزی خرمشهر با نت‌های موسیقی به نمایش گذاشته شده. مجید انتظامی درباره ساخت این اثر گفته: «سمفونی خرمشهر را من قبل از آزادسازی این شهر نوشتم و در واقع من خرمشهر را در موسیقی قبل از آزادسازی‌اش، آزاد کردم و من وقایع جنگ را در هر بخش از موسیقی آوردم. در بخش اول که مردم در آرامش در حال زندگی کردن هستند و در بخش بعد حمله انجام می‌شود و بخش‌هایی از کشور از بین می‌رود و در ادامه هم که مردم با مقاومت شهر را پس می‌گیرند و در نهایت هم شادی مردم از آزادسازی روایت می‌شود.» یا دیگر اثر زیبایی که با محور خرمشهر ساخته شده، «پوئم سمفونی‌های خرمشهر و حلبچه» به آهنگسازی هوشنگ کامکار است که مهرماه سال ۹۰ رونمایی شد. بیژن و ارسلان کامکار و ایرج رحمانپور خوانندگان این اثر هستند که آلبوم آن توسط مؤسسه آوای باربد روانه بازار موسیقی شده است. هوشنگ کامکار در توضیح این آلبوم موسیقایی گفته است: «به عنوان یک موسیقیدان ایرانی در قبال فجایعی مانند اشغال خرمشهر و بمباران حلبچه که به جرأت می‌توان آنها را وقایع جهانی نامید، احساس مسئولیت کردم و آنچه در توان موسیقایی دارم، برای زنده نگه داشتن خاطره آنها در دل نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان به صورت پوئم سمفونی بسازم. داستان اشغال خرمشهر و شجاعت دلیرمردان جنوب برای دفاع از میهن، ناموس و آرمان‌های خود بر کسی پوشیده نیست. مردانی که زندگی خود را در این راه فدا کردند تا سرزمین شأن آزاد و دیگران در آسایش و امنیت به زندگی خود ادامه دهند. داستان دلیرمردانی که در کوچه‌های خرمشهر از بامی به بام دیگر مردانه جنگیدند و از وجب به وجب آن با دستان خالی و اندک سلاح دفاع کردند. فاجعه حلبچه نیز به راستی دردناک‌ترین تراژدی در تاریخ انسان و واقعه دهشتناک جهانی به شمار می‌آید که دل هر انسان شرافتمندی را به درد می‌آورد که متأسفانه در ماندگاری و ثبت این نسل کشی چندان اقدام جدی از سوی هنرمندان داخل و خارج نشده است.» و دیگر آثار چون قطعه «نخل‌های بی سر» به خوانندگی محسن چاووشی، یا «خرمشهر» به آهنگسازی فواد حجازی و خوانندگی علیرضا عصار و همراه با ترانه سرایی علیرضا شجاع پور و دیگر کارهایی که در قالب موسیقی جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است.

پای انقلاب و جنگ ایستادیم

اسفندیار قره باغی از خوانندگان نام آشنای ایران که سال‌ها در زمینه موسیقی‌های انقلابی تلاش بسیار داشته، در گفت‌وگو با «ایران»، در خصوص ساخت موسیقی‌های ملی و میهنی بیان کرد: «به یادم دارم اوایل انقلاب بود و مجاهدین خلق به رادیو حمله کرده بودند و آرشیو رادیو به غارت رفت. حتی هنوز هم روی دیوارهای بخش آرشیو جای گلوله‌ها باقی است. هدف آنها در اختیار گرفتن رادیو بود و بر این اساس تمامی نوار کاست‌ها را وسط حیاط به آتش کشیدند و این اتفاق ناگوار در تالار رودکی هم تکرار شد. بعد از این اتفاقات و نگاهی که در اوایل انقلاب به موسیقی وجود داشت سبب شد آن دوران موسیقی چندان فعالیتی نداشته باشد.» این خواننده دوران دفاع مقدس را عرصه تازه برای حضور موسیقی دانست: «تا زمان جنگ که نفس دیگری دمیده شد و در همان برهه زمانی به مسئولان وقت صدا و سیما پیشنهاد کردم واحد موسیقی رادیو بار دیگر راه اندازی شود. آن زمان هنرمندانی چون زنده یاد احمدعلی راغب یا مرحوم محمود شاهرخی و حمید سبزواری و… نیز حضور و فعالیت داشتند و سرانجام با وجود تمامی مخالفت‌های شورای سرپرستی تلویزیون این واحد برپا شد و ساخت سرودهای انقلابی شکل گرفت. سرودهایی که باید به تأیید این شورا می‌رسید که البته با مشکلات بسیاری همراه شد به طوری که اکثریت کارهایی که با هزینه خود هنرمندان ساخته شده بود، مورد تأیید این شورا قرار نگرفت اما با وجود این مسائل در این سال‌ها تلاش کردم هدف خود را دنبال کنم و سال‌ها زندگی‌ام را به پای ساخت این سرودها گذاشتم مانند کار ماندگار «آمریکا ننگ به نیرنگ تو…» و سعی‌مان حفظ موسیقی بود. سال بعد هم در اداره کل موسیقی ارشاد به عنوان رهبر گروه کر کار کردم و در آن زمان هم سرودهای بسیاری ساخته شد اما متأسفانه تغییرانی که سال‌ها بعد در موسیقی ایجاد گردید بویژه نسل امروز موجب شد تعریف دیگری از موسیقی ارائه شود.» او در پاسخ به این سوال که چرا در این حداقل یک دهه اخیر به کارهای ارزشمند ملی و میهنی کمتر پرداخته می‌شود، بیان کرد: «آن دوران هنرمندان از روی عشق و علاقه به تولیدات موسیقی دست می‌زدند اما آرام آرام هنر را با مادیات آمیخته کردند و دیگر آن حس دلنشین و عرقی که باید وجود داشته باشد، نیست یا کمتر وجود دارد. خود من در این سال‌ها کارهای بسیاری ساخته‌ام اما حتی یک ارگان از این کارها حمایت مادی و معنوی نداشته، با این اوضاع شما بگویید مردم چگونه به چنین کارهایی دسترسی داشته باشند؟ موسیقی ما دفاعی و دشمن شکن بود و پای انقلاب و جنگ ایستادیم. با این تفاسیر بر این باورم تاریخ یک روز از این موسیقی‌ها نام خواهد برد، از هنرمندانی که پای مملکت و ناموس خود ایستادند و دفاع کردند.»

کد خبر 495740

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر آزادی خرمشهر ممد نبودی ببینی محمد جهان آرا ممد نبودی جهان آرا غلامرضا کویتی پور جواد عزیزی نشریات روزنامه ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موسیقی ها ساخته شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادسازی اراضی حریم ۳۰ متری تونل های ریلی منطقه 17 تهران در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و هم اکنون منتظر تایید هیأت وزیران است، اعلام کرد: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده در این منطقه، امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امروز ۶ اردیبهشت و در حاشیه بازدید رئیس جمهور از محلات شهر تهران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط راه آهن در منطقه ۱۷ شهری تهران در سالهای گذشته به دلیل ایجاد آسایش و امنیت از روی زمین به زیر زمین منتقل شده است، تصریح کرد: بعد از این عملیات چندین موضوع مورد تاکید قرار گرفت از جمله این موضوعات، ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و همچنین امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران بود که بر رعایت آنها تأکید شد.

بذرپاش ادامه داد: در توافق شرکت راه آهن با شهرداری تهران بنا شد تا زمین های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اختلاف نظرهایی در خصوص زمین های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تا تسهیلگری هایی انجام شود.

بذرپاش افزود: هم اکنون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و هم اکنون منتظر تایید هیأت وزیران است که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می کنند. این حریم ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

نوسازی بافت فرسوده شهری سیاست اصلی دولت است

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیأت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی «منطقه ۱۷ تهران»
  • امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!
  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»