Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بهزاد هرمزی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع آب شرب در استان گلستان و قطع آب شرب در ساعات شبانگاهی به خصوص در شهر گرگان، اظهار کرد: استان گلستان یکی از استان‌هایی است که منابع خوبی ندارد و خشکسالی امسال که در ۴۵ سال گذشته دومین خشکسالی گسترده در استان گلستان است تاثیر بالایی در کاهش منابع آبی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: میزان آورد رودخانه‌ها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و بارندگی‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و سطح سفره‌های آب زیرزمینی به شدت پایین رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: تمام منابع آبی استان متکی به ۶۰۰ حلقه آب شرب است که در کنار ۳۵ هزار حلقه چاه آبی که در عرصه کشاورزی از آن استفاده می‌کند.

هرمزی بیان کرد: با روشن شدن چاه‌های آب کشاورزی، سطح سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا می‌کند و به صورت طبیعی ما در تامین آب شرب در استان با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

* کمبود ۴۷۰ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب در گلستان

وی اضافه کرد: استان گلستان تنها استانی است که از هیچگونه سدی برای تامین آب شرب برخوردار نیست البته احداث سد برای استان به خصوص برای مرکز استان گلستان مصوب شده است تا اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان بیان کرد: شهر گرگان یک هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد اما در حال حاضر یک هزار و ۲۷۰ لیتر آب توسط آب منطقه‌ای به آب و فاضلاب برای تامین آب شرب در استان تحویل داده می‌شود که ما با کمبود ۴۷۰ لیتر با کمبود سیستمی آب مواجه هستیم.

هرمزی گفت: در تابستان که به پیک مصرف می‌رسیم، ما یک سوم نیاز آبی شهر را در اختیار نداریم و طی سه ماه گذشته در کنار این کمبود، نوسانات برق و کمبود تولید برق باعث شده تمام چاه‌های آب با خاموشی‌های پی در پی مواجه شوند.

وی افزود: طی یک هفته گذشته ما با قطعی‌های گسترده برق چاه‌های آب مواجه بودیم و برای مثال در روز شنبه از ۷۸ حلقه چاه گرگان ۴۱ حلقه بین یک تا سه ساعت به دلیل قطعی برق خاموش بوده و تولید نداشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: از سوی دیگر نیاز است با توجه به وضعیت خشکسالی گلستان، مردم بیش از پیش در اصلاح الگوی مصرف دقت لازم را داشته باشند.

هرمزی گفت: برای شستن پارکینگ‌ها، شستن خودرو و کارهای غیرضرور از آب شرب و لوله‌کشی استفاده نکنند.

* ذخیر برف در گلستان صفر شد/ خطر خشکی کامل رودخانه‌ها

وی در خصوص علت کاهش فشار آب در ساعات شبانگاهی بیان کرد: این کاهش فشار آب در راستای پایدار نگه داشتن توزیع آب در طول روز است و اگر این مدیریت فشار را اعمال نکنیم، در طول روز به دلیل نرسیدن حجم مخازن به اندازه نیاز، در تامین آب شرب دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تاکید کرد: از ساعت ۲۳ تا ۶ صبح مدیریت مصرف و افت فشار آب در سطح شهر گرگان را تا اطلاع ثانوی خواهیم داشت و حتی سعی ما بر این است این میزان به حداقل ممکن برسد.

هرمزی گفت: آب در سطح لوله‌ها وجود دارد اما با فشار کمتر و عموم مردم گرگان تا طبقه همکف، آب شرب را از طریق لوله دریافت می‌کنند و تقاضا دارم مردم عزیز در شهر گرگان از منبع ذخیره آب و پمپ استفاده کنند تا در ساعات شبانگاهی مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: ۳۵ هزار حلقه چاه در استان گلستان حفر شده که فقط ۶۰۰ چاه برای تامین آب شرب اختصاص دارد و این مشکل بسیار بزرگی است که باید برای رفع آن فکری اساسی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان بیان کرد: اصلاح الگوی کشف و استفاده از فاضلاب تسویه شده با کیفیت که در حال حاضر در استان گلستان شرایط آن وجود دارد یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در این عرصه است.

هرمزی گفت: رودخانه زیارت که تنها رودخانه‌ای است که برای تامین آب شرب از آن استفاده می‌کنیم که در حال حاضر به هیچ عنوان شرایط خوبی ندارد و از سوی دیگر تمام ذخیره‌های برف استان گلستان صفر شده است و این یعنی برفی برای آب شدن و جاری شدن در رودخانه‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس

کلیدواژه: آب استان گلستان خشکسالی بحران گلستان گرگان آب شرب برف رودخانه زیارت تامین آب شرب برای تامین آب شرب استان گلستان شهر گرگان آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۰۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، محسن یازرلو با اشاره به لزوم برنامه ریزی های لازم برای حمل و نقل روان و هماهنگ محصولات کشاورزی، اظهارداشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با بکارگیری بیش از 5 هزارناوگان باری عملیاتی و انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم، تمام توان خود را برای تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی استان به کار گرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمانی، برنامه‌ریزی برای حمل و نقل بوده که در این میان حمل به موقع و تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یازرلو با اشاره به آغاز فصل برداشت و همزمانی برداشت برخی از محصولات کشاورزی، ادامه داد: با هماهنگی و پیش بینی های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود ندارد و در صورت ضرورت، از ظرفیت ناوگان دیگر استان‌ها برای حمل بار این منطقه اقدام خواهد شد.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: نرخ حمل و نقل براساس عرضه و تقاضا و توافق اضلاع حمل بوده و تشکل های صنفی نرخ پایه را تنظیم کرده اند.

یازرلو تاکید کرد: کشاورزان برای حمل  محصولات کشاورزی و بار خود از طریق شرکت های حمل و نقل مجاز برای تامین ناوگان اقدام کرده و با هدف جلوگیری از سرقت محموله از میادین و مجاری غیرمجاز نسبت به تامین کامیون اقدام نکنند

دیگر خبرها

  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان