Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ با دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند. خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند، اما باز هم با آغاز شیوع موج چهارم کرونا باز هم عرصه نمایش به تعطیلی کشیده شد، و حالا بار دیگر سالن‌های تئاتر با دسترو ستاد ملی مبارزه با کرونا بازگشایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:

انتشارفراخوان نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران

کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران، نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ادبیات نمایشی در دی‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

در این دوره بهترین آثار ادبیات نمایشی ایران به زبان فارسی که در قالب کتاب از فروردین ۱۳۹۶ تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده باشند، در بخش‌های زیر انتخاب و معرفی خواهند شد:

۱. نمایش‌نامه‌های تألیفی

۲. نمایش‌نامه‌های ترجمه شده به زبان فارسی

۳. بهترین نمایش‌نامه اول معرفی‌شده از سوی ناشر (با هدف ترغیب ناشران برای چاپ نخستین اثر نمایش‌نامه‌نویس)

۴. ناشر برگزیده

شرایط و مقررات:

۱. در این دوره نمایش‌نامه‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که چاپ اول آن‌ها در این بازه زمانی باشد. توضیح: ملاک چاپ آثار، سال انتشار و نوبت نخست چاپ، درج‌شده در‌شناسنامه کتاب است.

۲. از نظر موضوعی محدودیتی در هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران وجود ندارد، اما آثار حوزه‌ی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند.

۳. نمایشنامه‌نویسان، مترجمان نمایش‌نامه و ناشران، می‌بایستی پنج نسخه از هر عنوان نمایش‌نامه منتشرشده خود را به دبیرخانه نهمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ارسال کنند.

۴. به برگزیدگان هر یک از بخش‌های نهمین دوره انتخاب آثار ادبیات نمایشی ایران در آیین پایانی این دوره، تندیس، لوح سپاس و تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

۵. مهلت ارسال آثار ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ است.

«طاعون» آلبر کامو از رادیو نمایش پخش می‌شود
روایت عشق به انسان در روز‌های کرونایی «طاعون» آلبر کامو از رادیو نمایش پخش می‌شود

«طاعون» اثر مشهور آلبرکامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی به صورت کتاب صوتی از شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

 «طاعون» ماجرای همه‌گیری این بیماری در الجزایر و تعطیلی شهر را شرح می‌دهد. بیماری جان بسیاری را می‌گیرد؛ از هر ده نفر یکی می‌میرد و مقامات شهر می‌دانند که اجساد درحال پوسیدگی موش‌ها، خطری کُشنده برای سلامتی مردم به شمار می‌آیند.

در آغاز مقامات محلی تمایلی ندارند که نشانه‌های اولیه طاعون یعنی موش‌های درحال مرگ در خیابان‌ها را تأیید کنند.

راوی داستان «دکتر برنار ریو» فداکاری و شجاعت نیرو‌های بهداشت و درمان را در این دوران به یاد می‌آورد: «نمی‌دانم برایم چه پیش خواهد آمد، یا هنگامی که همه این ماجرا‌ها به پایان رسید چه رخ خواهد داد. در این لحظه تنها چیزی که می‌دانم این است؛ مردم بیمارند و به درمان نیاز دارند.»

در پایان نجات‌یافتگان از طاعون درسی می‌آموزند؛ آن‌ها اکنون می‌دانند تنها چیزی که همیشه می‌توان مشتاقش بود و گاهی نیز به آن رسید، عشق به انسان است.

آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار «الجزایری-فرانسوی» و برنده جایزه ادبی نوبل بود. او یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم و خالق کتاب مشهور «بیگانه» و مقاله جریان‌ساز «افسانه سیزیف» است. او در سال ۱۹۵۷ به سبب خلق «آثار مهم ادبی که به‌روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد»، برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

آلبر کامو پس از «رودیارد کیپلینگ» جوان‌ترین برنده جایزه نوبل و نخستین نویسنده زاده قاره آفریقاست که این عنوان را کسب کرده است. آلبر کامو دو سال پس از بردن جایزه نوبل در یک سانحه تصادف درگذشت.

کتاب صوتی «طاعون» با گویندگی مهدی سلطانی سروستانی، معصومه عزیزمحمدی و اکبر مولایی هر شب ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.


فروغ قجابگلی به جمع بازیگران «اتاق عروس» پیوست

فروغ قجابگلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در تله تئاتر «اتاق عروس» به کارگردانی محمد قنبری به ایفای نقش می‌پردازد.

فروغ قجابگلی که در کارنامه کاری خود ایفای نقش در آثار سینمایی، تئاتر و تلویزیونی را به ثبت رسانده است، قصد دارد در جدیدترین تجربه خود در عرصه بازیگری با تله تئاتر «اتاق عروس» به کارگردانی محمد قنبری به صحنه برود.

پیش تر نسیم ادبی و گیتی قاسمی به این پروژه نمایشی پیوسته بودند. «اتاق عروس» نوشته کراسناگوروف و با ترجمه ماندانا مجیدی برای پخش در پلتفرم‌های خصوصی آماده نمایش می‌شود.

این سومین اثر کراسناگوروف با ترجمه ماندانا مجیدی است که پس از تله تئاتر «سهم زن» و «یک آشنایی ساده» توسط این کارگردان ساخته می شود.

«اتاق عروس» داستان دختر جوانی به نام نادیا است که یک‌باره تصمیم به ازدواج گرفته و حالا در تالار عروسی به انتظار دامادی نشسته که در ساعت مقرر در تالار حاضر نشده است.


آغاز «آمده بودیم اینجا بمیریم» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر

«آمده بودیم اینجا بمیریم» با حضور برادر شهید جهان‌آرا و مدیران تئاتر افتتاح می‌شود.

همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» با حضور سعید جهان‌آرا برادر شهید محمد جهان‌آرا، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سرو افتتاح می‌شود.

نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»، نوشته و کار مریم منصوری، موفق به کسب جوایزی در حوزه نمایشنامه‌نویسی و بازیگری مرد از هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شده است.

این نمایش، روایت خانواده‌ای است که بعد از امضای قطعنامه و زودتر از موعد پاکسازی شهر، به اصرار مادر، برای یافتن ردی از فرزندانی که در طول جنگ از دست داده‌اند به خرمشهر باز می‌گردند ... .

«آمده بودیم اینجا بمیریم» با احترام به یاد محمدجهان‌آرا به خرمشهر تقدیم شده است.

مراسم افتتاحیه این نمایش، ساعت ۱۹ سوم خرداد در تماشاخانه سرو به نشانی خیابان طالقانی، نرسیده به مفتح برگزار می‌شود و صفحه فروش بلیت اینترنتی نمایش هم بازگشایی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران آمده بودیم اینجا بمیریم نهمین دوره انتخاب آثار نمایش پخش می شود جشنواره تئاتر بازگشایی شد نمایش نامه اتاق عروس آلبر کامو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی انتخابی مسابقات جهانی، روز‌های ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. در این مسابقات ۱۳۴۰ دانش‌آموز در ۲۶ دسته از جمله مسیریاب، جنگجو، حل ماز، برنامه نویسی، آتش نشان و مین‌یاب شرکت دارند.

مراسم اختتامیه مسابقات نیز ۲۰ اردیبهشت، در پردیس اصلی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است دانش‌آموزان سراسر کشور در صورت کسب مقام در این مسابقات، مجوز حضور در دوره‌های تخصصی آمادگی مسابقات جهانی رباتیک ۲۰۲۴ را کسب می‌نمایند.

دوره‌های آمادگی شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ از هفته پایانی خرداد در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و کمیته ارزیابی حداکثر تا پایان تیر ماه اعضای اصلی تیم جهانی را انتخاب خواهند کرد.

لازم به ذکر است پیش از این تیم جهانی روباتیک دانش‌آموزی موفق به کسب مقام سوم جهان در مسابقات ۲۰۱۹ مالزی و مقام نایب قهرمانی در مسابقات ۲۰۲۲ هند و ۲۰۲۳ چین شده بود.

سال گذشته نیز نوجوانان نخبه کشور در مالزی قهرمان آسیا شدند.

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برای برد مقابل پرسپولیس آمده بودیم/می‌توانستیم در فصل جاری با فاصله ۱۰ امتیازی قهرمان شویم
  • دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • روایتی از «گل آقا» نابغه تکرار نشدنی طنز ایران
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی