Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@05:23:58 GMT

سهم ۱۱ درصدی کرونا از مرگ ‌ومیرها در ایران

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۵۵۶۷

سهم ۱۱ درصدی کرونا از مرگ ‌ومیرها در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، بررسی شاخص‌های بیماری کرونا در ۲۰ کشور اول دنیا نشان می‌دهد ایران از نظر میزان مرگ‌ومیر در رتبه ۱۲ جهان قرار دارد و ۱۱ درصد از مجموع مرگ‌ومیر سالانه در کشورمان ناشی از کرونا بوده است.

داده‌های تحلیلی یک پژوهش منتشر شده در درگاه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: میزان مرگ‌ومیر کرونایی در ایران در سال ۱۳۹۹ به ۵۰ هزار نفر رسیده که ۱۱ درصد از کل مرگ‌ومیرهای این سال را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آمارهای جهانی، در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد از مرگ‌ومیرها در جهان ناشی از کرونا بوده است.

ایران در رتبه ۱۲مرگ‌ومیر کرونا

همه آمارها از اثرگذاری محسوس کرونا بر افزایش مرگ‌ومیر حکایت دارد؛ اما این افزایش به‌رغم همه جار و جنجال‌ها در مقایسه با سایر دلایل مرگ‌ومیر، ازجمله مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی که ۴۰درصد از مرگ‌ومیرهای ایران را پوشش می‌دهد، ناچیز است. بررسی‌های صدرالدین بلادی موسوی، مشاور رئیس مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ در ۱۵‌ماه سپری شده از شیوع کرونا، براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران ۷۸هزار نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که ۵۰ هزار نفر از آنها مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده است. این میزان معادل ۱۱ درصد از کل مرگ‌ومیرهای این سال را پوشش می‌دهد که البته در مقایسه با میانگین جهانی مرگ‌ومیر جهان بالاست. براساس آمار جهانی وبگاه
 worldometer در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد از ۶۰ میلیون مرگ‌ومیر در کل جهان به‌دلیل کرونا بوده است.

پراکندگی  کرونایی‌ها در جهان

بررسی آمارهای مربوط به موارد مثبت مشاهده شده از بیماری کرونا در کشورهای مختلف حاکی است تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰، حدود ۸۰ درصد از کل جمعیت مبتلایان به کرونا در ۲۰ کشور هستند.

در رتبه‌بندی کشورها، ایالات‌متحده آمریکا با ۴.۲درصد جمعیت دنیا ۲۰ درصد از کل موارد کرونایی را در خود جای داده و در رتبه اول قرار گرفته است. بعد از آن هند به‌عنوان کشور دوم، با داشتن ۱۷.۵ درصد جمعیت جهان ۱۵.۴ درصد موارد کرونایی را دارد و در رتبه دوم جای گرفته و برزیل نیز با سهم ۹.۵ درصدی از مجموع مبتلایان به کرونا در رتبه سوم قرار داشته است. در این میان، چین با وجود این که ۱۸ درصد جمعیت دنیا را در خود جای می‌دهد و نخستین نمونه‌های مثبت ابتلا به کرونا هم در این کشور شناسایی شد، ازنظر تعداد کل کرونایی‌ها در رتبه ۹۷ دنیا قرار دارد. ایران نیز با داشتن کمتر از یک درصد جمعیت دنیا و با سهم ۱.۷ درصدی موارد ابتلا به کرونا رتبه ۱۴ را به‌خود اختصاص داده که نشان می‌دهد در ایران نسبت ابتلا به کرونا از متوسط دنیا بالاترست. آمارها نشان می‌دهد تا اواخر اردیبهشت ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار نفر در جهان بر اثر مستقیم کرونا فوت کرده‌اند که آمریکا با بیش از ۶۰۰ هزار نفر در رتبه اول قرار دارد و کشورهای برزیل و هند در رتبه‌های دوم و سوم هستند. ایران نیز درمجموع با ۷۷ هزار و ۲۲۲ فوت در رتبه ۱۲ جهان قرار گرفته است. بررسی میزان مرگ‌ومیر کرونا در هر یک میلیون نفر نشان می‌دهد جمهوری چک با ۲ هزار و ۷۸۹ مرگ در یک میلیون نفر در رتبه اول جهان و ایتالیا و برزیل در رتبه‌های دوم و سوم هستند. ایران نیز براساس این شاخص با ۹۰۹ مرگ کرونایی در یک میلیون نفر رتبه ۱۶ را به‌خود اختصاص داده است.

مرگ‌ومیر مرتبط با کرونا

کرونا تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر مرگ‌ومیر دارد؛ زیرا علاوه بر افرادی که به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده و پزشکان براساس شاخص‌های متفاوت در کشورهای مختلف، کرونا را علت مستقیم فوت آنها ثبت می‌کنند، برخی دیگر نیز با وجود اینکه به‌دلیل کرونا فوت شده‌اند، به‌واسطه نداشتن تست کرونا در زمره مرگ‌ومیر کرونا قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، بر خی نیز به‌دلیل تبعات شیوع کرونا بر نظام درمانی و مثلاً تأخیر در جراحی یا رسیدگی به سایر بیماری‌ها فوت می‌کنند که عملاً در آمار مرگ‌ومیر مستقیم کرونا ثبت نخواهند شد.
 در ایران براساس آمار سازمان ثبت ‌احوال در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ یعنی از ۳‌ تا یک سال قبل از شیوع کرونا، ۳۷۰ تا ۳۷۷ هزار فوت ثبت شده است. 

همچنین در سال ۱۳۹۸ که فقط یک‌ماه از آن دارای مرگ‌ومیر متأثر از کرونا بوده است، ۳۹۵ هزار نفر فوت کرده‌اند، اما در سال ۱۳۹۹، براساس آمارها و برآوردها، مرگ‌ومیر ناگهان به ۵۰۰ هزار نفر رسیده که طبق گزارش وزارت بهداشت درخصوص مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ هزار نفر آنها به‌واسطه کرونا جان باخته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، از ۱۰۰هزار نفر افزایش مرگ‌ومیر در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ هزار نفر آن از مرگ‌ومیر مستقیم ناشی از کرونا و ۵۰ هزار نفر تحت‌تأثیر غیرمستقیم کرونا بر مرگ‌ومیر فوت کرده‌اند. البته بخش ناچیزی هم به‌دلیل رشد سالانه مرگ‌ومیر بوده است.

براساس آمارها، ایران که کمتر از یک درصد جمعیت دنیا را دارد، ۲.۳ درصد مرگ‌ومیر کرونایی را پوشش داده، این رقم نشان می‌دهد ایران در مقایسه با متوسط جهانی مرگ‌ومیر بالاتری داشته است. البته آمریکا که بالاترین تعداد مرگ‌ومیر کرونایی را دارد با ۴.۲ درصد جمعیت دنیا ۱۷.۶ درصد مرگ‌ومیر کرونایی را پوشش داده و با اختلاف در رتبه اول جهان قرار دارد.

تست کرونا

تعداد تست‌های تشخیص کرونا شاخصی است که مرگ‌ومیر کرونایی را شفاف‌تر می‌کند. در این مورد، آمارها حاکی است؛ آمریکا بالاترین تست کرونایی را داشته؛ به‌طوری‌که تعداد تست‌های کرونایی آن ۱.۴ برابر تعداد جمعیت آن کشور بوده است. همچنین هند بعد از آمریکا بیشترین تعداد تست را داشته و ۳۱۶.۴ میلیون تست کرونا گرفته است؛ رتبه سوم نیز به انگلیس می‌رسد که ۱۳۳.۸ میلیون تست انجام داده است. ایران نیز با گرفتن ۱۸ میلیون ۱۵۱ هزار تست کرونا در رتبه ۱۲ جهان قرار دارد.

کد خبر 603278 برچسب‌ها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران مرگ ومیر کرونایی درصد جمعیت دنیا ابتلا به کرونا مرگ ومیر کرونا کرونا بوده ناشی از کرونا فوت کرده اند براساس آمار رتبه اول ۵۰ هزار نفر نشان می دهد سال ۱۳۹۹ درصد از کل ایران نیز تست کرونا کرونا فوت جهان قرار ۱۱ درصد حدود ۵ ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته