Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:18:07 GMT

پیچش نسیم خشکسالی بر تن دیار مینودری

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۵۸۷۵

پیچش نسیم خشکسالی بر تن دیار مینودری

به گزارش ایرنا، اگرچه عامل تمامی خشکسالی ها کاهش بارش است اما این مساله تعاریف متفاوتی را در حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده تا جایی که از دیدگاه کشاورزی میزان درصد رطوبت در دسترس گیاه را عامل این مهم می دانند و یا اینکه در حوزه هیدرولوژی و یا آبخیزداری این موضوع را در کاهش رطوبت خاک، جریان آب رودخانه ها و یا میزان سطح آب دریاچه ها را مبدا خشکسالی تعریف کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تعاریف صورت گرفته، در هر جامعه یکسری بحران ها وجود دارد که از آن به خشکسالی اجتماعی - اقتصادی یاد می شود این پدیده بعد از یک دوره طولانی خشکسالی هیدرولوژیکی که موجب مرگ و میر و مهاجرت‌های دسته جمعی می شود، به وقوع می پیوندد.

 این در حالی است که براساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، سال زراعی امسال و تا پایان اردیبهشت ماه گذشته میزان بارندگی های سطح کشور ۱۲۷.۶ میلی متر بوده که این میزان نسبت به بارش های بلند مدت ۸۹.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۳ درصد کاهش داشته است.

در عین حال و برای داشتن سال نرمال آبی کشور نیازمند سالانه ۲۳۵.۲ میلی متر بارش است که در سال زراعی امسال تاکنون ۵۴.۳ درصد تامین بارش ها در کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین برای بررسی آخرین وضعیت بارش‌ها و خشکسالی استان مصاحبه‌ای را با یوسف شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان به شرح ذیل انجام داده است.

ایرنا.درخصوص میزان بارندگی های استان و نسبت آن به بلند مدت توضیح دهید؟  

با توجه به بارش ۱۹۳ میلی متری بارندگی‌های استان قزوین در سال زراعی جاری، این میزان نسبت به میزان بارش ۲۸۹.۸ میلی متری بلند مدت، با کاهش ۳۳.۴ درصدی روبرو بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی ۹۸-۹۹ نیز استان با کاهش بارندگی ۴۹.۹ درصدی روبرو است.

این در حالی است که نرمال بارندگی‌های سالانه استان قزوین ۳۱۱.۷ میلی متر است که از چهار ماه باقیمانده تا پایان سال زراعی جاری، تاکنون درصد تامین بارش در سطح این استان تنها ۶۱.۹ میلی‌متر بوده و در عین حال نیز رتبه قزوین به لحاظ کاهش سطح بارندگی‌ها در کشور چهاردهم است.

براساس آمار مرکز اقلیم شناسی و مدیریت بحران کشور، شهر قزوین در سال زراعی جاری ۲۰۹.۹ میلی متر بارندگی داشته که این میزان در شهرستان‌های آوج ۱۹۶.۷، آبیک ۱۸۹.۶، بویین زهرا ۱۸۰.۵، آلبرز ۱۷۵.۷ و تاکستان ۱۷۲ میلی متر به ثبت رسیده است.

ایرنا. به لحاظ دمایی، وضعیت امسال استان قزوین نسبت به دوره های گذشته چگونه بوده است؟

با توجه به افزایش سطح دمای هوای کشور و استان، این مساله برای مردم هم ملموس بوده تا جایی که شاهد رکوردهای جدید ثبت شده در بسیاری از ایستگاه‌های هواشناسی سطح استان بوده‌ایم.

دمای اردیبهشت ماه گذشته استان قزوین نسبت به بلند مدت با افزایش همراه بوده تا جایی که دمای هوا طی این مدت (اردیبهشت ماه گذشته) در شهرهای رازمیان از ۳۷.۴ سانتیگراد بلند مدت به ۳۸.۷، سیردان از ۳۱.۱ به ۳۳، کوهین از ۳۲ به ۳۳.۲، معلم کلایه از ۳۱.۸ به ۳۲.۳ و تاکستان از ۳۴.۶ سانتیگراد به ۳۵.۶ درجه برای نخستین مرتبه به ثبت رسیده است.

ایرنا. وضعیت خشکسالی استان در ۳۰ سال گذشته چگونه ارزیابی شده است؟ 

با توجه به اینکه کشور ما در کمربندی خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، استان قزوین طی ۳۰ سال گذشته تنها ۱۲ سال ترسالی داشته و ۱۸ سال دیگر را در خشکسالی سپری کرده و به همین جهت توصیه می‌شود تا شهروندان قزوینی در مصرف انرژی، مدیریت مصرف را در راس برنامه‌های خود قرار دهند و متولیان امر نیز باید سند بالادستی و برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت داشته باشند تا بتوانیم برمبنای آن طبق آمایش سطح حرکت کنیم.

استان قزوین به پنج ایستگاه تمام خودکار هواشناسی نیازمند است

هم اکنون ۴۴ ایستگاه هواشناسی در سطح استان قزوین مستقر است که از این تعداد ۲۹ ایستگاه باران سنجی، ۲ ایستگاه جاده‌ای در هجیب و قره باغ، ۲ ایستگاه اقلیم شناسی در باغ کوثر و باغ مگسال، ۲ ایستگاه اقلیم شناسی نیمه خودکار در بخش تحقیقات اسماعیل آباد و نیروگاه شهید رجایی، سه ایستگاه تمام خودکار در شهرهای آبیک، رازمیان و سیردان و پنج ایستگاه سینوپتیک تکمیلی نیمه خودکار به همراه یک ایستگاه سینوپتیک اصلی در فرودگاه خدمات ویژه قزوین فعال است.  

این در حالی است که ایستگاه‌های هواشناسی استان براساس اسناد بالادستی باید به سمت خودکارسازی پیش بروند و با توجه به اینکه ارایه اطلاعات به موقع و درست نقش مهمی در فعالیت گروه‌های جامع هدف ایفا می‌کند، استفاده هر چه بهینه از فناوری و تجهیزات به روز در ادارات کل هواشناسی می‌تواند ما را در پیش بینی‌های دقیق هوا یاری کند.

وضعیت اقلیمی به طور مدام در حال تغییر بوده و به همین جهت ما نیز باید برای این موضوع سازگاری‌های لازم را ایجاد کنیم و زمانی این امر محقق می‌شود که برای تکمیل ظرفیت و تجهیزات خود، مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم.

در حال حاضر این اداره کل آمادگی دارد تا پنج ایستگاه تمام خودکار را در سطح استان نصب و راه اندازی کند و این ایستگاه‌ها برای شمال قزوین، آبگرم، سیاهپوش، ضیاءآباد و ایستگاه باغ کوثر قزوین در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که ایستگاه‌های باران سنجی استان قزوین نیز باید از سنتی به اتوماتیک تبدیل شده تا در مواقع ضروری بتوانیم با آنلاین بودن آنها حداقل برخی حوادث از قبیل سیلاب‌ها را بتوانیم مدیریت کنیم.

از نظر ابنیه و ساختمانی نیز در سیردان و اسماعیل آباد این اداره کل با مشکل روبرو بوده که باید اعتبار مورد نیاز آنها تامین شود تا نیروهای هواشناسی این اداره کل در آن مستقر شوند.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین اداره کل هواشناسی قزوین سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین سازمان هواشناسی اخبار کنکور استان قزوین بارندگی ها ایستگاه ها سال زراعی اداره کل بلند مدت میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان صاف با وزش باد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، کارشناس هواشناسی برای امروز چهارشنبه کاهش نسبی هوا را پیش بینی کرد.
خانم بهروزی گفت: خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهند جو استان نسبتا پایدار است که البته در برخی نقاط ابر‌ها در آسمان دیده می‌شوند که انتظار داریم به تدریج از میزان آنها کاسته شود.
وی اظهار کرد: پدیده غالب امروز وزش باد خواهد بود به ویژه در کانال بادی استان در شهر‌هایی مثل کوهین، تاکستان و بوئین زهرا و حتی بخش‌هایی از قزوین این پدیده وجود خواهد داشت.
این کارشناس هواشناسی گفت: از فردا پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده جوی پایدار در منطقه خواهیم داشت که به تدریج از از شدت وزش باد کاسته شده و بنابراین دمای هوا افزایش خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • ۵ مصدوم در سه حادثه ترافیکی در قزوین
  • مصدومیت ۵ نفر ‌در ۳ سانحه رانندگی شهر قزوین
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • ️جابجایی درختان طرح تقاطع غیرهمسطح دفاع مقدس - نسیم شمال - اقبالیه
  • آسمان صاف همراه با وزش باد در استان قزوین
  • آسمان صاف با وزش باد
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • طراوت باران بهاری در دیار هگمتانه