Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:28:46 GMT

آزادی یک لاک‌پشت

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۶۸۵۸

آزادی یک لاک‌پشت

به گزارش ایرنا، از جنوب کشور که زادگاهش است مانند بسیاری گونه های دیگر حیات وحش که سالانه توسط قاچاقچیان از زیستگاه هشان ربوده می‌شوند، دزدیده شد تا لاک های خوش رنگ و چربی سبز زیر لاکش علتی برای جلب توجه آکواریوم دارها به خرید او باشد.

چه برسر این لاک پشت آمده و چگونه در دوران نوزادی به دام سودجویان افتاده را کسی نمی داند تنها خاطره از این داستان تلخ مربوط می شود به روزی که در خیابان نواب تهران به فردی فروخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاک پشت سبز قصه ما که دریا خانه آبا و اجدادیش است پس از ربوده شدن به واسطه خودخواهی انسان‌های سودجو باید باقی عمرش را در آکواریوم تنگ برای خوشایند فرد خریدارش زندگی کند.

شاید آنهایی که چهار سال پیش این لاک پشت سبز دریایی را از زیستگاهش ربودند نمی دانستند که این گونه با ارزش با تغذیه از علف‌های دریایی از رشد بی رویه جلبک‌ها جلوگیری و با خوردن گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی جمعیت رو به افزایش آن‌ها را کنترل می‌کند و به عنوان موجود پاک‌کننده زیست‌بوم دریا آلودگی‌های سواحل را نیز از بین می‌برد.

 کسی چه می‌داند شاید هم از ارزش این لاک پشت زیبا باخبر بودن و می‌دانستند که از نظر طبقه‌بندی سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) این گونه از لاک‌پشتها در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار دارد و بخاطر همین مساله سودجویان پول بیشتری به جیب می زنند.

بهتر است ما بدانیم که هر لاک‌پشت سبز حداکثر ۱۲۰ تخم می‌گذارد اما تنها ۲ درصد از تخم‌ها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می‌کنند یعنی لاک پشت قصه ما خوش شانس بوده که پا به دوران بلوغ گذاشت اما دست انسان این شانس را از او ربوده و فرصت رشد در دریا را از دست داد.

آغاز جدایی از مادر

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: این جانور چهار سال پیش زمانی که هنوز نوزاد بود توسط افراد سودجو از دامان مادرش دریا، آبی بیکران خلیج فارس جدا و برای فروش و نگهداری در آکواریومی کوچک به تهران منتقل می شود.

مریم محمدی یادآور شد: فرد خریدار پس از گذشت چند سال و بزرگ شدن جثه آن دیگر قادر به نگهداریش در آکواریوم خانه نبوده و لاکپشت را در حالی که از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نبود تحویل شرکت دلفیران داده و پرسنل شرکت پس از تحویل گرفتن اقدام به درمان و تیمار آن کرده اند.

یکی برای پول بیشتر و دیگری برای خوش آب و رنگ کردن خانه اش چوب حراج می‎زنند به عمر حیات وحش و اکوسیستم دریا غافل از اینکه نسل های آینده برای بقا نیازمند همین حیات وحش و طبیعت هستند.

آزاد کنیم نه زندانی

وی با اشاره به اینکه نگهداشتن حیوانات در محیطی غیر از حیات وحش به معنای زندانی کردن آنها است یادآور شد: وقتی یک حیوانی در محیط اسارت قرار می گیرد به دلیل قطع شدن ارتباط آن با حیات وحش فرصت های مختلفی از جمله تولید مثل، یادگرفتن شکار از پدر و مادر و سایر مهارت ها از آن گرفته می‌شود.

رییس اداره محیط زیست کیش اضافه کرد: در نتیجه به دلیل قرار گیری در شرایط اسارت علاوه بر اینکه از نظر توانایی شکار و بقا حیوان ضعیفی می شود توانایی ارتباط گیری با هم گونه های خود را نیز از دست می دهد و بالاخره به سمت انقراض و نابودی کشیده می شود.

با شنیدن این حرف ها داغ اینکه چرا نباید در محیط آموزشی ما شرایط برای آموزش و یادگیری این قبیل مطالب فراهم باشد تازه می شود و آرزو می کنم ای کاش این خلاء که ارتباط تنگاتنگی با بقای نسل های آینده دارد هرچه زودتر پر شود.

رها کنیم حتی به قیمت جان

وی با اشاره به اینکه رهاسازی حیوانات گرفتار در دام انسان ها اقدامی شایسته و قابل تقدیر است گفت: به علت نقص در روند تکامل و رشد حیوان زندانی از جمله عدم توانایی در ارتباط گیری با گونه های مختلف و وِقف خود با شرایط طبیعی احتمال می رود پس از رهاسازی جان خود را از دست دهند.

محمدی گفت: به همین دلیل توصیه می شود مردم در صورت مواجهه با فروش همه گونه های حیوانات وحشی از خرید آنها به شدت خودداری کرده و ماموران محیط زیست را از این اتفاق مطلع کنند.

شاید بعضی ها بازگرداندن جانواران وحشی به دامان طبیعت را نوش دارو بعد از مرگ بدانند اما باید گفت این طور نیست بلکه این اقدام قابل تقدیر نیز هست چرا که موجب فرهنگ سازی برای جلوگیری از خرید و فروش حیوانات و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص اهمیت محیط زیست می شود.

کیش پایان بخش چهار سال اسارت

زندگی کردن با حیوانات شاید در ابتدا جذابیت هایی داشته باشد اما از انجا که انسان تنوع طلب خیلی زود به همه چیز عادت می کند بعد از مدتی این جذابیت برایش تمام و در اداره آنها ناتوان می شود درست مانند خریدار لاک پشت سبز سوژه این گزارش.

لاکپشت داستان ما چهارسال بدور از خانه و کاشانه در یک آکواریوم تنگ زندانی بود و نهایتا به دلیل ناتوانی در نگهداری از او تصمیم به بازگرداندن آن به دریا گرفتند تا جزیره کیش پایان بخش این اسارت شود.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص سرنوشت این لاک شت گفت: فرد خریدار پس از گذشت چند سال به دلیل بزرگ شدن جثه آن و قرار گیری این حیوان در وضعیت نامناسب جسمانی  دیگر قادر به نگهداریش در آکواریوم خانه نبود پس به ناچار آن را تحویل شرکت دلفیران داده و پرسنل این شرکت اقدام به درمان و تیمار آن کرده اند.

محمدی  یادآور شد: این لاکپشت ابتدا قرار بود به بوشهر برود ولی بخاطر شرایط مساعدتر وضعیت پروازهای جزیره کیش و تجربه ای که اداره محیط زیست این جزیره در رهاسازی چند لاکپشت دیگر با شرایط مشابه داشت تصمیم به انتقال آن به نقطه گرفته شد.

وی افزود: محیط بانان اداره محیط زیست چند روز پیش این لاکپشت سبز را از فرودگاه تحویل گرفتند در سفری یک ساعته روانه دریا شد.

‌لاک پشتهای دریایی معمولا در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و قاره ها زندگی می کنند و در خلیج فارس و دریای عمان چهارگونه لاک پشت سبز، نوک عقابی، چرمی و لاگرهد شناسایی شده که همگی از گونه های باارزش و در معرض انقراض است.

لاک پشتان دریایی از گونه های حفاظت شده آبزیان در سطح جهانی محسوب می شوند و از مهمترین سازمانهای حامی لاک پشتان دریایی می توان IUCN (سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) را نام برد که از سال ۱۹۶۶ فعالیت خود را با یک گروه متخصصین لاک پشتان دریایی شروع کرد. بر اساس فهرست این سازمان تمام گونه های لاک پشتان دریایی در فهرست موجودات در حال انقراض قرار دارند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کیش هرمزگان لاک پشت خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست کیش هرمزگان سازمان حفاظت محیط زیست کیش هرمزگان لاک پشت خلیج فارس اخبار کنکور لاک پشتان دریایی اداره محیط زیست لاک پشت سبز حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است