Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:10:28 GMT

رفتار دوگانه مسئولان در سدسازی را درک نمی کنیم

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۸۱۴۵

رفتار دوگانه مسئولان در سدسازی را درک نمی کنیم

ایسنا/کرمان فعالیت های انسانی در عرصه حوضه های آبخیز و تغییرات نامناسب کاربری و الگوهای نامناسب کشت و مصرف آب از عمده ترین علل و دلایل بروز و تشدید خشکسالی هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، متوسط بارندگی ها در استان کرمان تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال در سال زراعی جاری کمتر از 40 میلیمتر بوده و این نشان از سالی بسیار خشک و کم آب می دهد و شاید در طول حدود 40 سال اخیر کم سابقه باشد اما نباید مقصر همه مشکلات را بارش های کم بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلکه رفتارها و دست اندازی های بشر نیز در بحرانی تر شدن وضعیت بی تاثیر نبوده است.

ما بیشتر دچار خشکسالی انسانی هستیم که نوعی از خشکسالی است که به واسطه فعالیت انسانی ایجاد یا تشدید می شود.

"مرجان شاکری" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت و گو با ایسنا، درباره سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مبنی بر اخذ مجوز زیست محیطی برای سد شهیدان امیرتیموری در آینده نزدیک، گفت: تاکنون مجوزی نداشته و از اخذ مجوز برای این طرح اطلاعی ندارم و اگر چنین صحبتی کردند حتما در سطح وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز زیست محیطی برای سد شهیدان امیرتیموری در تفویض اختیار استان نیست، افزود: این طرح دارای ایراداتی همچون عدم پایش کیفی آب بوده که محیط زیست آن را تایید نکرده بنابراین در حال حاضر آبگیری سد از نظر ما غیرقانونی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه هر سازه آبی که ایجاد می کنیم تبعات زیست محیطی در پی دارد، اظهار کرد: رودخانه ای که تاکنون با همه سیلاب هایش جاری بوده و در نهایت به یک جایی منتهی می شده و برخی از اتفاقات زیست محیطی مثلا در زهکلوت رخ می دهد به سد جیرفت برمی گردد، قاعدتا خشکسالی در این وضعیت تاثیر دارد زیرا در دو سال گذشته با توجه به بارندگی های خوب در استان تالاب جازموریان آبگیری شد.

وی با اشاره به اینکه امسال متاسفانه بارندگی قابل قبولی در استان نداشتیم و تالاب جازموریان کاملا خشک است، ادامه داد: اگر حقابه تالاب جازموریان از سد جیرفت رهاسازی شود، باتوجه به فاصله زیادی که وجود دارد مسلما آب به سختی به هامون خواهد رسید.

شاکری با بیان اینکه علل متعددی در خشکیدگی تالاب جازمور یان نقش دارند، بیان کرد: چرخه طبیعی آب ممکن است بر منابع آب زیرزمینی تاثیرگذار باشد و فشار کمتری به منطقه وارد کند اما در حوضه تالاب جازموریان بیش از 10 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد بنابراین این چاه ها نیز در خشک شدن هامون موثر هستند.

وی اضافه کرد: عوامل زیادی دست به دست یکدیگر داده و تالاب جازموریان را به یک کانون گرد و غبار تبدیل کرده است و چند ماه قبل شاهد طوفان شنی در این منطقه بودیم که باعث خسارات زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد بنابراین علاوه بر بلایای طبیعی همچون سرمازدگی، خشکسالی، سیل و ... اکنون طوفان شن نیز دغدغه جدید کشاورزان جنوب استان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اقتصاد محیط زیست را یک بحث بسیار جدی دانست و عنوان کرد: چگونه است که سدسازی روی رودخانه هایی که منتهی به کشور ما می شوند را بد می دانیم اما چطور در مرز سیاسی خودمان بین یک شهرستان به شهرستان دیگر یا استان به استان دیگری بد نمی دانیم و اینها برای همه بسیار سوال برانگیز است.

وی ادامه داد: همواره اعتراض داریم که افغانستان حقابه ما را رها نمی کند و هامون سیستان و بلوچستان دچار مشکلات متعدد است اما چطور می پذیریم که در جیرفت سد احداث کنیم در حالی که جازموریان از تشنگی له له می زند چگونه است که سدسازی آنها بد است و از ما خوب؟ اینها همه جای سوال دارد.

شاکری بر لزوم تغییر سیاست مدیریت آبی تاکید کرد و افزود: باید بپذیریم که مدیریت آبی ما ضعیف است، چرا سند سازگاری با کم آبی را تهیه کردیم؟ چه برنامه ای اقتصادی پایدار برای مردمی که چاه های غیرمجاز آنها باید مسدود شود، تهیه شده؟ آیا به صنایع جانبی روی آورده ایم؟

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا کشاورزان ما هر دفعه گوجه یا پیاز خود را باید کف خیابان بریزند؟ بیان کرد: اینها همه آب پنهان هستند. چرا نباید برای کشاورزی برنامه داشته باشیم؟ چرا ما در جنوب استان کرمان صنایع تبدیلی کشاورزی نداریم؟  چرا واحدهای بسته بندی در استان ایجاد نمی کنیم؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خشكسالي تالاب جازموریان سدسازی تالاب جازموریان استان کرمان زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

ثریا قربانی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : پس از بررسی‌های لازم نتایج این نمونه برداری‌ها نشان داد با توجه به اینکه فصل کشاورزی در منطقه آغاز نشده است و هنوز کود و سمومی به اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه داده نشده است، کیفیت آب رودخانه و تالاب هشیلان بسیار نزدیک به هم است از این رو با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، آب این رودخانه تا پایان فروردین ماه به این تالاب انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳.۵ میلیون متر مکعب انتقال آب انجام گرفته است اضافه کرد: در همین راستا مقرر شده است پس از این مدت زمانی، دوباره از آب این رودخانه نمونه برداری انجام شود که اگر کیفیت آب آن تغییری نیافته بود مجددا عملیات انتقال آب تا زمانی که امکان انتقال وجود دارد، انجام شود.

قربانی، با بیان اینکه بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری در احیای این تالاب بی تاثیر نبوده است یادآور شد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته و برداشت‌های بی رویه آب توسط چاه‌های متعدد غیرمجاز اطراف تالاب، آب سفره‌های زیرزمینی منطقه کاهش شدیدی پیدا کرده بود که این امر موجب شده بود بارندگی‌ها به تنهایی قادر نباشد این تالاب را احیا کند.

وی گفت: از این رو انتقال آب از رودخانه رازآور باعث شد که الان شاهد پرآبی کامل تالاب بوده و علاوه بر این منابع آبی منطقه تا حد زیادی احیا شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان