Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید درخشانی روز  سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط فعلی این استان فاقد شبکه ریلی به عنوان ارزانترین شبکه حمل و نقل بار و مسافر است و ناوگان هوایی نیز به دلیل ضعف برخی زیرساخت ها نتوانست رضایت سرمایه گذاران را جلب کند.
وی اضافه کرد : برای رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان باید تمام سرمایه گذاری های توسعه ای در این خطه شمال شرق کشور به سمت توسعه زیرساخت های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی سوق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یکی از دلایل اصلی فرار سرمایه از استان خراسان شمالی را حتی سرمایه گذاران بومی را ناشی از نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل اعلام کرد و اضافه کرد: در شرایط فعلی ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری در شهرک و نواحی صنعتی به ویژه منطقه ویژه اقتصادی استان در بجنورد وجود دارد، ولی نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل باعث می شود که سرمایه گذاران پس از بررسی میدانی از ادامه کار انصراف دهند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه نبود بازارچه مرزی را یکی دیگر از موانع تولید استان عنوان کرد و گفت: استان با ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان فاقد بازارچه مرزی است که راه اندازی بازارچه می تواند کمک زیادی به اقتصاد مرزنشینان کند.

وی گفت: امروزه توسعه بازارچه های مرزی از شناخته شده ترین روش های توسعه اقتصادی نواحی مرزی است و این بازارچه ها بخش قابل توجهی از نیاز مردم مرزنشین را از طریق مبادلات مرزی تامین می کنند.
بر این اساس هم اکنون حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان خراسان شمالی با حدود ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری فعالیت دارند و میانگین سرمایه گذاری صنعتی در این استان حدود ۱.۲ میلیارد ریال است و این در حالیست که میانگین سرمایه گذاری صنعتی در کشور ۱۱۰ میلیارد ریال است.

سهم پایین منابع بانکی 
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان شمالی سهم پایین استان از منابع بانکی و کاهش اختیار بانک ها را از دیگر موانع سرمایه گذاری و تولید اعلام کرد و افزود: هر چند که منابع بانکی استان همجوار خراسان رضوی به نسبت خراسان شمالی در حدود ۱۰ برابر است و دست بانک های آنها در پرداخت تسهیلات بازتر است، ولی بانک های استان نیز سعی کنند با چانه زنی تسهیلات بیشتری را از مرکز دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بانک های خراسان شمالی مجوز پرداخت تسهیلات بالای ۲ میلیارد تومان برای طرح های سرمایه گذاری را از تهران دریافت کنند.

درخشانی با تاکید بر اینکه زمان پاسخگویی به استعلامات زیست محیطی برای سرمایه گذاران در استان به نسبت سایر استانها زیاد است، گفت: هر چند که ایجاد اشتغال و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود، گامی در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، ولی باید درک کنیم که سرعت بخشی در استعلام‌گیری طرح‌های مختلف صنعتی در راستای جهش تولید و توسعه پایدار انجام می شود.

وی تاثیرگذاری اقتصاد کلان بر شرایط اقتصادی استان را نیز مهم دانست و گفت: بازارهای موازی مانند بورس و تورم که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است بر شرایط اقتصادی استان ما هم تاثیر می گذارد، در صورت باثباتی، شرایط استان ما نیز بهتر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان شمالی ادامه داد: ‌ فضای کسب‌وکار به عملکرد واحدهای اقتصادی از جمله کیفیت زیرساخت‌ها و وضعیت واحدهای صنفی تعریف می‌شود که کشور ما در این شاخص ۱۲۸ جهان است و بر اساس آمار اتاق بازرگانی، استان خراسان شمالی در این شاخص رتبه ۲۰ کشوری را دارد که نشان‌دهنده شرایط نامناسب اقتصادی استان است.
وی بروکراسی اداری و مقررات دست و پاگیر را از دیگر موانع تولید در خراسان شمالی عنوان کرد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی استان های کردستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ۵ استانی فاقد شبکه ریلی هستند که برنامه ریزی برای اجرای طرح راه آهن در این استان در دستور کار قرار  دارد.
در حالی استان خراسان شمالی همچنان فاقد شبکه ریلی سراسری است که طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در نخستین سفر استانی دولت دهم به استان خراسان شمالی با اعتبار مصوب حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد، ولی پس از مدتی به دلیل نامعلومی به خصوص عدم استقبال سرمایه گذار بخش خصوصی در پس از حدود ۱۲ سال در بلاتکلیفی قرار دارد.

خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

برچسب‌ها بجنورد بوشهر رونق تولید ترکمنستان وزارت اقتصاد و امور دارایی خراسان جنوبی خراسان شمالی تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد بوشهر رونق تولید بجنورد بوشهر رونق تولید ترکمنستان وزارت اقتصاد و امور دارایی خراسان جنوبی خراسان شمالی تهران اخبار کنکور استان خراسان شمالی سرمایه گذاران اقتصادی استان سرمایه گذاری میلیارد ریال زیرساخت ها حمل و نقل بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، گفت: خسارت سیل به تأسیسات و زیرساخت‌های استان در حال ارزیابی است البته تا دهم اردیبهشت ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی آخوندی امروز با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته درباره میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان، اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر که اکثر نقاط استان را متأثر کرد، ضمن برنامه‌ریزی برای پیگیری و آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط، به مردم و کشاورزان و دامداران نیز اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفت.

وی افزود: علی‌رغم بارندگی‌های بسیار شدید در زمان کم در بعضی نقاط مثل زیرکوه 64 میلی‌متر و خوسف 59 میلی‌متر، اما خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: به واسطه سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، خسارت زیادی به بخش‌های مختلف وارد شده که بیشترین این خسارت‌ها مربوط به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده بین مزارع، عمران شهری، دیواره‌های حفاظتی و جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی در سطح استان است.

آخوندی در گزارشی از میزان خسارت‌های واره به تأسیسات استان اشاره کرد و با بیان اینکه این ارزیابی‌ها تا دهم اردیبهشت‌ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد، گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر بر اساس بررسی‌های اولیه به بخشی از زیرساخت‌‌های استان به ویژه کشاورزی و راه‌ها خسارت زد که مجموع ارزش آن 19 هزار و 553 میلیارد ریال برآورد شد.

وی به بیان جزئیات خسارات ناشی از سیل اخیر پرداخت و ادامه داد: سیلاب به 29 کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه جهاد کشاورزی به مبلغ 185 میلیارد ریال، 125 استخر ذخیره آب بالغ بر 50 میلیارد ریال، 13 هزار و 200 هکتار باغات و مزارع به مبلغ 458 میلیارد ریال، 126 کیلومتر جاده‌های بین مزارع به مبلغ 480 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سیل به 101 رشته قنات به طول 34 کیلومتر به مبلغ 940 میلیارد ریال خسارت زد، عنوان کرد: 849 رأس دام سبک (95 میلیارد ریال) نیز در اثر جاری شدن سیل تلف شدند.

آخوندی به خسارت سیل اخیر به پنج واحد مرغداری و تأسیسات آبیاری و دامی روستایی به مبلغ 140 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: بارندگی اخیر و جاری شدن سیل 130 میلیارد ریال به تأسیسات برق استان خسارت زد.

وی خسارت وارده به 10 بند خاکی و آبخیزداری را بالغ بر 600 میلیارد ریال و به پنج مورد سیل‌بند روستایی را بالغ بر 75 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در جریان این حوادث 5 هزار و 400 کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان خسارات به هزار و 635 ابنیه فنی نظیر  پل، آبنما و غیره بیش از  2 هزار و 200 میلیارد ریال است ادامه داد: این سیل به 4 هزار و 800 کیلومتر ایل راه عشایری بالغ بر 90 میلیارد ریال و 6 طرح هادی روستایی بالغ بر 180 میلیارد ریال و 48 واحد مسکونی حدود 100 میلیارد ریال خسارت زد.

آخوندی بیان کرد: خسارت وارده به 30 کیلومتر خطوط انتقال آب به مبلغ 590 میلیارد ریال و چهار حلقه چاه آب بالغ بر 40 میلیارد ریال است.

به گفته وی؛ براساس برآوردها سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، به دیواره‌های حفاظتی و لایروبی فوری رودخانه‌‌ها یک‌ هزار و 250 میلیارد ریال و سیل‌بند حفاظتی فرودگاه بیرجند 100 میلیارد ریال و عمران شهری معابر، آسفالت، کانال‌‌ها، پل‌ها و فضای سبز یک‌ هزار و 850 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین