Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشت روز سه شنبه ایرنا، پیش بینی دولت های خارجی درباره احتمال جنگ داخلی، تشدید درگیری ها در مناطق مختلف افغانستان بین نیروهای دولتی و گروه طالبان و همچنین افزایش ناامیدی از صلح؛ از عوامل گسترش مهاجرت از این کشور خوانده می شود.

مسئول امور مهاجرین استان بلخ در شمال افغانستان بر این باور است که در کنار عوامل دیگر، فریب دادن مردم توسط قاچاقچیان برای نجات زندگی آنها و عدم اعلام مشکلات مسیر قاچاق با هدف یک زندگی بهتر نیز، در افزایش مهاجرت نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمدمسعود قادری» رئیس امور مهاجرین استان بلخ، با آن‌که آمار دقیق از تعداد کسانی‌ که از شمال افغانستان اقدام به مهاجرت کرده‌اند ندارد، اما می ‌گوید افرادی زیادی هستند که با فریب قاچاقچیان و برای نجات زندگی‌ خود از جنگ وناامنی اقدام به مهاجرت می‌ کنند.

وی درگیری‌ها و ناامنی‌ها را یکی از علت‌های مهم مهاجرت می ‌داند و تاکید می کند که شهروندان افغان با بی‌جا شدن از منازل خود و نبود کار در شهرها، مجبور به ترک کشور می‌ شوند.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در افغانستان هم می ‌گویند که ناامنی‌ها و خروج نیروهای خارجی از افغانستان سبب افزایش مهاجرت در بین شهروندان به ویژه جوانان کشور شده است.

این نهاد افزود: هم‌زمان با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، میزان مهاجرت و فرار جوانان از  این کشور افزایش یافته است و بیش‌تر شهروندان به ویژه جوانان تلاش دارند تا از هر طریق ممکن خود را به یکی از کشورهای امن برسانند.

«سیدمحمد سامع» مسئول کمیسیون حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از مهاجرت‌ جوانان گفت: با فرار جوانان، افغانستان دچار آسیب جدی خواهد شد و پس از مطرح شدن خروج نیروهای خارجی در کنفرانس دوحه و اکنون با اعلام روند خروج زودهنگام این نیروها توسط رئیس جمهور امریکا، روند مهاجرت‌ها در میان مردم به ویژه جوانان شدت گرفته و نگران ‌کننده است.

براساس گزارش روزنامه ۸ صبح افغانستان، تعدادی از جوانان و خانواده‌هایی که با مدارک رسمی و یا بدون مدارک اقدام به ترک افغانستان کرده ‌اند، از چالش‌های جدی در مسیر راه حکایت کرده اند.

تازه ترین گزارش دفتر هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) طی پنج ماه گذشته حاکی است، یکصد هزار نفر در اثر جنگ و ناامنی از روستاها و منازل خود رانده شده اند.

این سازمان گفته است که مردم به دلیل جنگ و خشونت مجبور به فرار از مناطق و روستاهای محل سکونت خود شده اند که بیشترین آنها از استانهای شرقی و شمال شرقی هستند.

مسئول کمیسیون حقوق بشر هم گفته است که از بین همین بیجا شدگان، جوانان به دلیل نبود کار و مشکلات افغانستان را ترک کرده و راهی مهاجرت به خارج از افغانستان می شوند.

براساس گزارش دفتر ملل متحد، از ماه ژانویه به این طرف از ۲۹ استان افغانستان تعدادی از مردم از منازل خود آواره شده اند که حدود ۶۰ درصد این بیجاشدگان داخلی را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش ها، اکثر مهاجرانی که این روزها افغانستان را ترک می کنند، نخست راهی جمهوری اسلامی ایران می شوند که یا بصورت قاچاق یا با روادید وارد این کشور می شوند و پس از آن با یافتن فرصت عازم ترکیه می شوند.

برخی کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان پیشتر گفته بودند که با شکل گیری موج دیگری از مهاجرت از افغانستان، جمهوری اسلامی ایران در نتیجه ورود بی رویه مهاجران دچار مشکلاتی خواهد شد.

«عبدالطیف نظری» در این زمینه گفت: ایران هرگز تمایلی به شکل‌گیری موج جدید مهاجرت از افغانستان ندارد و به همین دلیل تلاش می کند که صلح در افغانستان با شکست مواجه نشود.

براساس گفته «نورالرحمان اخلاقی» وزیر امور مهاجران افغانستان، در حال‌ حاضر ۲.۵ میلیون شهروند افغان با مدرک و یا بدون مدرک در جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.

برچسب‌ها جنگ پاکستان افغانستان مهاجرت مذاکرات صلح افغانستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ پاکستان افغانستان جنگ پاکستان افغانستان مهاجرت مذاکرات صلح افغانستان ایران اخبار کنکور خروج نیروهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا

شبکه آمریکایی با انتشار گزارشی ۲ ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل در جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، رسانه نزدیک به دموکرات‌ها با استناد به شواهد ویدئویی جدید گزارش کرده «شمار زیادی از افراد در فرودگاه کابل نه بر اثر حمله انتحاری که در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان باخته‌اند».

طبق ویدئوی ضبط شده، تعداد تیراندازی‌های صورت گرفته از جانب سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون اعتراف کرده است.

ده‌ها نیروی نظامی آمریکا که در صحنه حضور داشته‌اند، تیراندازی در آن موقعیت را بسیار گسترده خوانده و گفته‌اند تیراندازی از سوی یک یا ۲ نفر انجام نگرفت بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند.

در این حادثه که ۱۳ سرباز ارتش آمریکا و حدود ۱۷۰ افغان که به شدت به دنبال کمک برای فرار از تسلط طالبان بر کابل بودند، کشته شدند.

به مدت ۲ سال، پنتاگون اصرار داشت که تلفات، ناشی از یک انفجار بوده و نیروهایی که گزارش داده‌اند زیر آتش قرار گرفته‌اندT تحت تاثیر هرج‌ومرج پس از حادثه و اثرات ضربه‌های ناشی از انفجار بوده‌اند اما ده‌ها پرسنل ارتش آمریکا که در صحنه حضور داشتند تیراندازی را به تفصیل برای سی‌ان‌ان شرح داده‌اند.

یکی از این سربازان به سی‌ان‌ان گفت اولین انفجار بزرگ را از جایی که تفنگداران دریایی آمریکا ایستاده بودند، شنیده است و «نزدیک محل انفجار، یک یا ۲ نفره نبود و حجم وسیعی از تیراندازی بود».

یک پزشک افغان گفت که شخصاً گلوله را از تن مجروحان خارج کرده و با کارکنان بیمارستانش ده‌ها افغان را که بر اثر جراحات گلوله جان باختند، شمارش کرده است.

آثار تیراندازی در فرودگاه کابل

در مجموع، شواهد جدید اعتبار ۲ تحقیق نظامی ایالات متحده را به چالش می کشد و سؤالات جدی را برای پنتاگون ایجاد می کند، زیرا همچنان شواهد فزاینده‌ای را مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان به ضرب گلوله رد می‌کند.

پنتاگون اصرار دارد که همه کشته‌ها و جراحات ناشی از انفجار بمب بوده اگرچه اذعان کرده است که تیراندازی از سوی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی صورت گرفته است، اما می‌گوید که این تیراندازی محدود به سه انفجار بوده که تقریباً همزمان بوده است - یکی از ۲۵ تا ۳۰ تیر اخطار سربازان بریتانیایی و ۲ تیراندازی از سوی نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با مظنونان، که به کسی برخورد نکرد!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان