Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@23:40:20 GMT

تولد نخستین کره گورخر در پارک ملی کویر مرکزی

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۲۶۵۵

تولد نخستین کره گورخر در پارک ملی کویر مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از اداره کل محیط زیست استان سمنان، امیر عبدوس اظهار کرد: روزی که تصمیم به رهاسازی همه گورخرهای ماده آبستن به همراه یک نر نابالغ در طبیعت پارک ملی کویر گرفتیم، خیلی از همکاران و دوستان اضطراب خروج گورخرها از پارک و حرکتشان به سمت زادگاه اولیه خود یعنی توران را داشتند؛ بنابراین تمهیداتی برای پیشگیری از این اتفاق در نظر گرفته بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از دو سال پیش، مکان سایت نگهداری گورخرها را که در گذشته در نقطه‌ای دوردست انتخاب شده بود را به کنار پاسگاه سنگفرش شاه‌عباسی منتقل کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان عنوان کرد: در این مکان یک سایت تکثیر مجهز با امکاناتی ازجمله، هشت فضای جداگانه برای جداسازی، راهروی ایمن برای جابه‌جایی بین فضاها، آبشخورها و وان‌های تغذیه، گیت‌های مقیدسازی و فضای مسقف که هیچ‌یک در سایت قبلی وجود نداشتند، ساختیم.

 عبدوس بیان کرد: برای انتقال گورخرها از سایت قدیم به اینجا یک تریلر کاروان حمل گورخر به ایمن‌ترین شکل ممکن ساخته شد که مشخصات فنی آن در پست‌های قبلی این صفحه موجود است.

وی افزود: در اطراف این سایت به همت محیط‌بانان چند آبشخور ساخته شد و ابتدا دو تا از ماده‌های آبستن برای آزمایش دو هفته در طبیعت رها شدند و هر روز برای آشامیدن آب و تغذیه به کنار سایت می‌آمدند و  ضمن اینکه از طریق راهروی تعبیه‌شده در سایت حتی برای تغذیه به جایگاه قبلی خود در داخل سایت هم باز می‌گشتند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: در یکی از روزهایی که در داخل جایگاه بودند درب را بسته و چند روز بعد در اواخر آبان‌ماه گله متشکل از پنج ماده آبستن و یک نر نابالغ با هم رهاسازی شدند تا نخستین گله گورخر آزاد در پارک ملی کویر را تشکیل دهند.

عبدوس عنوان کرد: از آن روز تا به حال محیط‌بانان این گله را هر روز رصد کردند تا در این روزها شاهد زایمان موفق نخستین کره گورخر متولد طبیعت باشیم.

وی اظهار کرد: هرچند این زایمان‌ها پیش از این در محیط محصور قبلی هم اتفاق افتاده بود؛ اما درصد موفقیت زایمان‌ها در اسارت به مراتب کمتر از طبیعت است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه منتظر تولد بقیه کره‌ها هستیم، از همت و پشتکار تمامی محیط‌بانان پارک ملی کویر و رضا شاه‌حسینی رئیس این پارک و مهدی لهردی معاون وی قدردانی کرد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست تنوع زیستی استان سمنان پارک ملی توران محیطبانان گورخر مدیرکل محیط زیست استان سمنان پارک ملی کویر محیط زیست استان سمنان پارک ملی کویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکن؛ مهم‌ترین اولویت‌ سفر دور دوم رئیس‌جمهور به قم است

استاندار قم گفت: یکی از اولویت‌های مهم سفر پنج شنبه رئیس جمهور به استان قم، بحث مسکن و پیگیری پروژه‌های سفر دور اول است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از قم، روز پنج شنبه 20 اردیبشهت 1403 دور دوم سفر رئیس جمهور و  اعضای هیئت دولت به قم آغاز خواهد شد و به مدت دو روز ادامه دارد.

استاندار قم در رابطه با برنامه‌های این سفر گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان قم دیدارهای مردمی و بررسی ویژه بحث مسکن خواهد بود.

سید محمد آقامیری افزود: پروژه‌هایی که در سفر قبلی رئیس جمهور افتتاح شده در این سفر پیگیری خواهد شد، پروژه‌های پست 400 به 230 که ظرف هفت ماه با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد تومان ساخته شد و مشکل نوسانات برق و خاموشی هایی که در سالهای گذشته وجود داشت را برطرف کرده است.

وی از دیگر پروژه‌های اجرا شده در سفر قبلی رئیس جمهور و پیگیری آنان در سفر روز پنج شنبه به اتوبان جاده پردیسان به ورجان که حدود 14 کیلومتر است و موضوع مونوریل و ساخت فرودگاه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اقداماتی برای این پروژه‌ها انجام داده‌ایم و زمان بهره‌برداری این پروژه‌ها بیش از یک سال به طول می انجامد، اما سعی ما بر آن است در کوتاه ترین زمان با وعده‌های رئیس جمهور بتوانیم تا پایان دولت آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور حدود ساعت 11 صبح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در بین اقشار مختلف مردم قم سخنرانی خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان یک وظیفه فراقوه‌ای‌ است
  • ابتکار شهرداری سمنان برای تقویت گردشگری جاده ابریشم ایران
  • مسکن؛ مهم‌ترین اولویت‌ سفر دور دوم رئیس‌جمهور به قم است
  • جانمایی برای ۱۰۰۰ موتورسیکلت در پارکینگ زائر قم
  • انتقال ۱۰۰ واحد ضایعاتی مجوزدار به شهرک صنعتی خیرآباد
  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • اعزام ۹ کاروان از استان سمنان به سرزمین وحی
  • قحطی گل در دیار کویر
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی