Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:04:28 GMT

نقش شایسته‌گزینی در عمران و آبادانی شهرها

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۴۸۵۱

نقش شایسته‌گزینی در عمران و آبادانی شهرها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سیده سمیه رعد: چند روزی بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمانده و جامعه درگیر حال و هوای رقابت بین چهره‌های مختلفی شده که هر کدام معتقدند بهتر از آن یکی مشکلات را حل می‌کند.

البته تشخیص اینکه چه کسی واقعاً اصلح و شایسته است قدری دشوار به نظر می‌رسد اما می‌توان با در نظر گرفتن برخی شاخص‌ها، نگاه به تجارب سال‌های گذشته و بهره‌گیری از مشورت صاحب نظران، سره را از ناسره تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه نمی‌توان انتخاب مردم را مقصر تمامی مشکلات کشور و شهرها دانست چرا که آنها نیز با توجه به وعده داوطلبان انتخاباتی به آنها اعتماد کرده و رأی داده‌اند اما یک انتخاب درست، شایسته و عقلانی می‌تواند مسیر کشور را تا حد زیادی از انحراف و خطر دور کند.

مزیت انتخاب شخص اصلح برای برون رفت از بحران‌ها

حداقل مزیت انتخاب یک شخص اصلح در هر سطح مدیریتی، سپردن سکان هدایت کشور و شهر به شخص توانمند، مدبر، با تقوا، متخصص و اهل خردی است که در بزنگاه‌های مختلف و بحران‌های داخلی و خارجی، به جای بهانه گیری و انداختن توپ تقصیر در زمین دیگران، مسئولیت وضعیت ایجاد شده را می‌پذیرد و به جای فرافکنی و نبش قبر عملکرد پیشینیان، به فکر راه چاره می‌شود.

نگاهی کلی به عملکرد شوراهای شهر و روستا در چهار سال اخیر نشان می‌دهد که سهل انگاری در انتخاب چه عواقب شومی برای مردم در پی دارد و بی توجهی به گذشته و میزان تعهد و تخصص داوطلبان، شهر و روستای محل زندگی ما را به ناکجا آباد پسرفت می‌کشاند.

بررسی نقطه نظرات کاندیدا و مراجعه به صاحب‌نظران

در این مورد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت تعیین شاخص در حوزه‌های مختلف برای انتخاب یک کاندیدای اصلح، بیان کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که از نظر هر شخصی بهترین روش برای اداره شهر، استان و یا کشور چیست سپس در مورد برنامه‌هایی که داوطلبان انتخابات ارائه می‌دهند تحقیق کنیم و آن را با معیارهای خود بسنجیم.

غلامرضا خانکشی پور با بیان اینکه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نقطه نظرات خود درباره موضوعات مختلف را در مناظرات تلویزیونی مطرح می‌کنند و می‌توان درستی یا نادرستی آن را سنجید، ادامه داد: اگر نتوانیم درباره شخصی به درستی و با توجه به دیده‌ها و شنیده‌های خود تصمیم گیری کنیم باید به نهادها، گروه‌ها و اشخاص معتبر و متخصص در این حیطه که مورد اعتماد هستند مراجعه کنیم.

وی با اشاره به ضرورت شرکت در انتخابات، تصریح کرد: در مجموع باید با در نظر گرفتن شرایط مختلف و بررسی افراد، در انتخابات شرکت کنیم زیرا اگر بعداً از نتیجه هم راضی نباشیم حداقل خود را مذمت نمی‌کنیم و برای اصلاح امور تلاش می‌کنیم.

پاسخ کلیشه‌ای نشانه عدم تبحر داوطلبان در موضوعات مختلف است

این پژوهشگر با بیان اینکه به جهت شیوع کرونا و عدم برگزاری تجمع‌های انتخاباتی، از موقعیت ایجاد شده نهایت استفاده جهت بررسی داوطلبان در شبکه‌های مجازی را بردیم، گفت: گروه‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردیم و هر شب از یک کاندیدا دعوت می‌کنیم که به سوالات اعضا پاسخ دهد؛ این پاسخ‌ها گاهی خوب و مستدل و گاهی ضعیف و کلیشه‌ای است که عدم تبحر فرد در موضوع را نشان می‌دهد و محک خوبی را برای حضار ایجاد می‌کند.

خانکشی پور افزود: شاخص‌ها و معیارهایی را تعیین کردیم که بر اساس آن داوطلبان را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تعهد، تقوا، کارآمدی، تخصص و میزان محبوبیتی که فرد می‌تواند بین مردم ایجاد کند را با استفاده از این معیارها می‌سنجیم و در نهایت داوطلبان بر اساس رتبه کسب شده به مردم معرفی می‌شوند.

وی «انتخاب» را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مقوله‌های زندگی برشمرد و تصریح کرد: اگر در حوزه سیاسی اشتباه انتخاب کنیم دچار مشکلات زیادی در جامعه می‌شویم و اگر شیوه انتخاب مردم اصلاح نشود وضع همچنان به همین گونه باقی می‌ماند. اگر در حوزه سیاسی اشتباه انتخاب کنیم دچار مشکلات زیادی در جامعه می‌شویم و اگر شیوه انتخاب مردم اصلاح نشود وضع همچنان به همین گونه باقی می‌ماند.

انتخاب تأثیر گذارترین مقوله در زندگی فردی و اجتماعی

یکی از رشتوندان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شاخصه‌های یک کاندید اصلح، گفت: کاندیدای اصلح باید متخصص متعهد، معتقد به استفاده از ظرفیت‌های داخلی، انقلابی و جهادی باشد و به جای چشم داشتن به خارج، از جوانان و داشته‌های داخلی جهت حل مشکلات بهره گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کاندیدای شایسته و اصلحی که بتواند در شرایط فعلی کشور را از بن بست ایجاد شده رها کند باید به طور واقعی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باور داشته باشد، بیان کرد: فردی که می‌خواهد اداره امور را در دست گیرد باید اول از همه طرفدار تولید باشد.

این شهروند با انتقاد از روند تأیید صلاحیت برخی کاندیداها، افزود: متأسفانه هیئت نظارت آنطور که باید در تأیید صلاحیت‌ها دقت لازم را اعمال نمی‌کند و نتیجه آن هم تشکیل شوراهای شهر دوره پنجم می‌شود که دیدیم چه فجایعی را به بار آوردند و بسیاری از اعضای شوراهای شهر در کشور به دلیل تخلفات مالی و اخلاقی دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه باید افراد ولایتمدار که به فکر آبادانی کشور و خدمت به مردم هستند تأیید صلاحیت شوند، گفت: در دوره‌های قبلی این معیارها مورد توجه قرار نگرفت و افراد ناشایستی به شوراها راه یافتند.

شایسته گزینی اصل مهم و اساسی برای انتخاب اصلح

همچنین نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر شایسته‌گزینی را یکی از اصول مهم و اساسی در انتخاب دانست و گفت: این موضوع مهم موجب رقابتی عادلانه و در نتیجه منجر به حضور افراد متخصص و کارآمد در فرآیند انتخابات می‌شود.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه عرصه مدیریت کلان نیازمند یک مدیر شایسته است، ادامه داد: در این صورت شاهد تعالی، پیشرفت و توسعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خواهیم بود به علاوه، تنها در صورت گزینش فرد اصلح و شایسته موجبات پرورش مدیران و کارکنان شایسته در سطوح مختلف فراهم آورده می‌شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با اشاره به سخنان حضرت امیرالمومنین علی (ع)، بیان کرد: طبق فرمایش امام علی (ع)، «خوش سابقه ترین آنها در نزد عموم را برگزین و آن کسی که از همه بیشتر چهره اش به امانت داری شناخته شده است انتخاب کن‌» که این جمله به نوعی گواهی بر همین انتخاب شایسته هست، همین موضوعی که در صورت عدم توجه مردم به آن موجبات ضرر و زیان جامعه را در بر خواهد داشت و دود آن به چشم خودش می‌رود.

احمدی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید به یک انتخاب شایسته دست یافت، تصریح کرد: چالش همیشگی انتخابات شایسته گزینی بوده و اغلب مردم بر حسب تبلیغات موجود، گرایش مذهبی یا قومی قبیله‌ای، یا همشهری، هم ولایتی بودن و یا در نهایت گروهی اندک با مطالعه شخصیت‌ها، مورد نظر را برمی‌گزینند و رأی می‌دهند.‌ چالش همیشگی انتخابات شایسته گزینی بوده و اغلب مردم بر حسب تبلیغات موجود، گرایش مذهبی یا قومی قبیله‌ای، یا همشهری، هم ولایتی بودن و یا در نهایت گروهی اندک با مطالعه شخصیت‌ها، فرد مورد نظر را برمی‌گزینند و رأی می‌دهند

وی با بیان اینکه قطعاً در این راستا نقش رسانه‌ها، افراد دارای تریبون، اصحاب قلم، روحانیون و فرهنگیان، حتی برخی چهره‌های محبوب و شاخص جامعه نظیر هنرمندان و ورزشکاران در هدایت درست و روش صحیح رأی دادن مردم بسیار مؤثر است، گفت: در شرایط کرونایی، نقش مهم رسانه‌ها در ارتقای افکار عمومی را بیش از پیش باید ملاک قرار بدهیم و بر الگو سازی شایسته گزینی در رسانه‌ها کار تولید محتوای میدانی و علمی درستی صورت بگیرد تا انتخابات از آفت‌های بسیاری در امان بماند.

احمدی با اشاره به معیار انتخاب شایسته در شورای شهر، عنوان کرد: انتخابات شورای شهر و روستا یکی از حساس‌ترین و اثرگذار ترین انتخاب‌ها برای شهر و روستا است و به واسطه انتخاب شورای شهر اصلح، خوب و متحد می‌توانیم شهردار خوبی داشته باشیم که در این صورت شاهد تحولاتی شگرف در سطح شهر خواهیم بود.

پرهیز از زد و بندهای سیاسی از سوی کاندیدا شورای شهر

وی اضافه کرد: اعضای شورای شهر باید اشخاصی مطیع قانون، دلسوز مردم و سابقه مدیریتی یا اجرایی قابل قبول داشته و امانت دار خوبی برای حفظ منابع و استفاده درست جهت ارتقا سطح شهر و رفع موانع و مشکلات باشند و فکر سو استفاده از منابع و برداشت ناروا از صندوق شورای شهر نباشند.

احمدی با بیان اینکه اعضای شورای شهر باید از زد و بند پرهیز کرده و برای معضلات و مشکلات شهر طرح و برنامه داشته باشند، بیان کرد: شهردار را بر اساس توانایی انتخاب کنند و یا بر حسب لج بازی یا باند بازی کارها را به تعویق نیاندازند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه اعضای شورای شهر و روستا باید اخلاق مدار باشند و رویکرد شایسته با مردم داشته باشند، افزود: شئونات اخلاقی را رعایت کرده و بیش از هرچیزی متعهد بودن و مطیع قانون بودن بسیار حائز اهمیت است که اولین ضرورت برای افراد و دست اندرکاران عرصه شورای شهر به حساب می‌آید.

در این راستا خبرگزاری مهر در طرحی به نام جنبش از ما از نامزدهای انتخاباتی و مردم درخواست دارد تا با حضور در سایت azmaa.net در چالش شفافیت شرکت کنند یعنی به صورت شفاف عملکرد و برنامه‌های حوزه‌های مختلف را به بوته نظرات مردمی و قضاوت بگذارند و این آمادگی وجود دارد که حتی مطالب بیان شده توسط نامزدهای انتخاباتی در خبرگزاری مهر و همچنین سایت «از ما» منتشر شود.

کد خبر 5216930

منبع: مهر

کلیدواژه: چالش شفافیت چالش شایستگی انتخابات 1400 محمدرضا احمدی انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر سوم خرداد فتح خرمشهر جنبش ازما آمار کرونا کرمانشاه گرگان اردبیل آزادسازی خرمشهر واکسن کرونا زلزله عکس استانها شایسته گزینی شوراهای شهر شهر و روستا شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۴۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران آنقدر بزرگ شد که قرار است ۳ تا شود | کدام شهرها مرکز می‌شوند؟

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: استان شدن ورامین از موافقت با طرح تا اجرا در دولت سیزدهم کلید خورد و با توجه به پیشینه تمدنی ورامین نسبت به سایر مناطق، به عنوان مرکز استان تهران شرقی معرفی شده و دولت نیز در حال نهایی کردن آن است.

به گزارش تسنیم، حسین نوش‌آبادی با اشاره به موضوع تشکیل استان تهران شرقی گفت: حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا یکی از حوزه‌های پرجمعیت و از لحاظ جغرافیایی وسیع است که از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و صنعتی نیازمند ساختار جدید و تقسیمات جدید کشوری است.

وی افزود: به دلیل وجود جمعیتی بیش از ۹۰۰ هزار نفر در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا و نیز جمعیت شهرستان پاکدشت، بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی استان تهران سکونت دارند که تأسیس استانداری را ضروری کرده است.

 

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: در سفر رئیس‌جمهور به دیار ۱۵ خرداد، بحث استان شدن ورامین قطعی شده، البته استان شدن ورامین از پیش مطرح شده بود و پیگیری این موضوع در این دوره از دولت انجام شده است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: استان شدن ورامین و موافقت با طرح، اجرا و در دستور کار قرار گرفتن این پروژه در دولت سیزدهم انجام خورده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌ها و رایزنی‌های فراوانی که با رئیس‌جمهور انجام شده، استان تهران به ۳ استان تهران مرکزی، تهران غربی به مرکزیت شهریار و استان تهران شرقی به مرکزیت ورامین تقسیم می‌شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ورامین و نیز پیشینه تمدنی و تاریخی، این منطقه نسبت به سایر مناطق، ارجحیت دارد و به عنوان مرکز استان تهران شرقی معرفی شده و دولت نیز در حال نهایی کردن آن است که در نهایت به عنوان لایحه به مجلس آینده ارائه شده و استان شدن ورامین در دستور کار قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • ورود چهره‌های جدید و احتمال شکل‌گیری جریانات نوپا در مجلس
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • تهران آنقدر بزرگ شد که قرار است ۳ تا شود | کدام شهرها مرکز می‌شوند؟
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • ادامه حمایت‌های دانشجویان آبادانی از خیزش دانشجویان حامی مردم غزه