Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خاموشی و قطعی‌های گسترده و بعضا طولانی مدت برق در استان گلستان علاوه بر مشکلاتی که برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کرده به بحران کمبود آب شرب هم دامن زده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، پیامد قطعی‌های گسترده و چند ساعته برق در شهرها و روستاهای مختلف فراتر از مشکلاتی است که برای کسب و کارها و برخی واحدهای صنفی از جمله نانوایی‌ها به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 90 درصد آب‌های زیرزمینی استان در حال استحصال است و کمتر شهر یا روستایی در استان وجود دارد که منبع تأمین آب آن از سفره‌های زیرزمینی نباشد. گرگان به عنوان مرکز استان گلستان در شرایط معمول با مشکل تأمین آب مواجه است و در فصل گرم سال این تنش‌ها تشدید و منجر به قطعی آب می‌شود. مرکز استان فاقد منابع پایدار و سطحی برای تأمین آب شرب شهروندان است و قطعی برق حالا مشکلات این بخش را بیشتر از قبل کرده است.

افت فشار و قطعی‌های شبانه آب در کنار قطعی‌های گسترده برق، سبب نارضایتی مردم از خدمات شرکت‌های دولتی شده است و مسئولان آب و فاضلاب هم این موضوع را به قطعی برق مرتبط می‌دانند. آنان معتقدند مجبورند برای اینکه آب مورد نیاز شهروندان را در روز تأمین کنند، آب را هنگام را مخازن ذخیره کنند.

خشکسالی امسال که در 45 سال گذشته دومین خشکسالی گسترده در استان گلستان است که تاثیر بالایی در کاهش منابع آبی دارد. طبق اعلام مسئولان استان میزان آورد رودخانه‌ها تا 80 درصد کمتر شده و بارندگی‌ها حدود 32درصد کاهش داشته است.

امروز برق 14 دستگاه اداری پرمصرف در تهران قطع شدجایگاه‌های سوخت در زمان قطع برق موظف به استفاده از دیزل ژنراتور هستندنگرانی قطع برق هم به دغدغه‌های آزمون دانش آموزان اضافه شد

در این بین منابع تأمین آب شرب در استان تنها محدود به 600 حلقه چاه است در حالیکه این چاه‌ها بین حدود 36 هزار حلقه چاه عمیق و کم عمق در استان پراکنده شده‌اند که در فصل کشاورزی با روشن شدن موتور این چاه‌ها، تأمین آب شرب در استان بیش از گذشته سخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گرگان اظهار داشت: گرگان مرکز استان گلستان تنها مرکز استانی است که از هیچگونه سدی برای تامین آب شرب ندارد هرچند احداث سد برای استان به خصوص برای مرکز استان گلستان مصوب شده اما تا اجرا و تکمیل آن چند سال زمان نیاز است.

بهزاد هرمزی با بیان اینکه در استان گلستان کمبود یک هزار و 500 لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب وجود دارد، افزود: شهر گرگان یک هزار و 750 لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد اما در حال حاضر یک هزار و 270 لیتر آب توسط آب منطقه‌ای به آب و فاضلاب برای تامین آب شرب تحویل داده می‌شود که ما با کمبود 470 لیتر با کمبود سیستمی آب در گرگان مواجه هستیم.

ویگفت: در تابستان که به پیک مصرف می‌رسیم، ما یک سوم نیاز آبی شهر را در اختیار نداریم و طی روزهای گذشته در کنار این کمبود، نوسانات برق و کمبود تولید برق باعث شده تمام چاه‌های آب با خاموشی‌های پی در پی مواجه شوند.

وی افزود: طی یک هفته گذشته ما با قطعی‌های گسترده برق چاه‌های آب مواجه بودیم و برای مثال در روز شنبه از 78 حلقه چاه گرگان 41 حلقه بین یک تا سه ساعت به دلیل قطعی برق خاموش بوده و تولید نداشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: از سوی دیگر نیاز است با توجه به وضعیت خشکسالی گلستان، مردم بیش از پیش در اصلاح الگوی مصرف دقت لازم را داشته باشند. برای شستن پارکینگ‌ها، شستن خودرو و کارهای غیرضرور از آب شرب و لوله‌کشی استفاده نکنند.

وی در خصوص علت کاهش فشار آب در ساعات شبانگاهی بیان داشت: این کاهش فشار آب در راستای پایدار نگه داشتن توزیع آب در طول روز است و اگر این مدیریت فشار را اعمال نکنیم، در طول روز به دلیل نرسیدن حجم مخازن به اندازه نیاز، در تامین آب شرب دچار مشکل خواهیم شد.

هرمزی ادامه داد: از ساعت 23 تا 6 صبح مدیریت مصرف و افت فشار آب در سطح شهر گرگان را تا اطلاع ثانوی خواهیم داشت و حتی سعی ما بر این است این میزان به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: آب در سطح لوله‌ها وجود دارد اما با فشار کمتر و عموم مردم گرگان تا طبقه همکف، آب شرب را از طریق لوله دریافت می‌کنند و تقاضا دارم مردم در شهر گرگان از منبع ذخیره آب و پمپ استفاده کنند تا در ساعات شبانگاهی مشکلی نداشته باشند.

انتهای پیام/ز

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان گلستان قطعی های گسترده تأمین آب شرب آب و فاضلاب مرکز استان قطعی برق چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  تقی پاشایی گفت: با توجه به عمر بالای لوله‌ها و فرسودگی لوله‌های خطوط انتقال مجتمع ۳ روستایی ارسی (ارسی، چشمه، آغبلاغ ولدیان) که دچار ترکیدگی‌های زیاد بود و همچنین گرفتگی لویل‌ها برا اثر رسوب بود، اصلاح آن در دستور کار قرار گرفت.
پاشایی تصریح کرد: اجرای خط انتقال و مخزن ۲۰۰ متر مکعبی توسط امور عشایر انجام و بعد از تحویل پروژه اتصال مخزن به خطوط انتقال از طریق ایستگاه‌های پمپاژ توسط شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در ۷ نقطه به انجام رسید.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مخزن قدیمی روستای آغبلاغ ولدیان در کد ارتفاعی مناسبی احداث نشده بود و بالادست روستا همواره با مشکل قطعی آب و افت فشار آب روبرو بودند، با بهره برداری از مخزن این مشکل آب در این روستا نیز رفع شد.
سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی افزود: با اصلاح سایز و عمق لوله گذاری و احداث شیر‌های هوا و تخلیه از قطعی آب شرب در روستا‌های مجتمع ارسی جلوگیری و همچنین وقوع اتفاقات پی در پی در خط انتقال نیز مرتفع شد.

دیگر خبرها

  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • پیش بینی افزایش نسبی و تدریجی دما در استان گلستان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • قطعی برق در شادگان خوزستان؛ مردم از مصرف بی‌رویه خودداری کنند
  • گلستان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) غرق ماتم و عزا شد
  • ادامه تلاش ها برای رفع مشکل آب و برق مناطق سیل زده گچساران
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد
  • گرگان در سوگ صادق آل محمد