Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه با حضور مسوولانی استانی کردستان و استاندار و سرمایه‌گذاران سلیمانیه اقلیم کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، همایش یک روزه‌ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه با حضور استاندار و مسوولان استانی کردستان، استاندار سلیمانیه و فعالان اقتصادی اقلیم کردستان عراق و جمعی از مسئولان کشوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن هتل هاله بانه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متولیان ایران و اقلیم با همراهی و تضارب‌آرا زمینه توسعه اقتصادی را افزایش دهند

مهدی شوشتری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه در این همایش اعلام کرد: امیدواریم متولیان ایران و اقلیم بتوانند با همراهی و تضارب آرا فرصت‌هایی را که منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه و مریوان در آینده ایجاد می‌کند بیش از پیش فراهم سازند.

 

وی برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌ذاری منطقه اقتصادی بانه را حرکتی برای ایجاد یک رویداد بزرگ و تاثیرگذار تجاری در بانه دانست و بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد روابط با همسایگان خود جایگاه ویژه و سیاست خاصی دارد و همسایگان در چرخه تجارت خارجی کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارند.

 

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه افزود: عراق به عنوان همسایه غربی ما یک‌‌هزار و 450 کیلومتر مرز مشترک داریم و در میان همسایگان اولین شریک تجاری ایران است.

 

شوشتری بیان کرد: اقلیم کردستان عراق به خاطر ویژگی‌های خاصی مانند هم مرزی، تمدن، زبان و فرهنگ مشترک به ویژه با استان‌های کردنشین برای کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

وی عنوان کرد: 700 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم که 6 مرز رسمی ایران به استان سلیمانیه و یک مرز به استان اربیل است و 7 مرز از 12 مرز فعال فعلی ما به اقلیم کردستان است و اقلیم سهم قابل توجهی از بازار صادرات ایران به خود اختصاص داده است.

 

وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد بانه ـ مریوان هم فرصت گرانبهایی برای استان و هم اقلیم خواهد بود تا بتوانیم با کمک هم و سرمایه‌گذاری مشترک این نقطه را به قطب تولید تبدیل کنیم چراکه  تبدیل این منطقه به قطب تولید موجب می‌شود روابط دو کشور به سطح مطلوب مورد نظر مقامات دو کشور برسد.

 

 

تصویب 222 طرح سرمایه‌گذاری از 20 کشور جهان

 

معاون وزیر اقتصاد گفت: 222 طرح سرمایه‌گذاری از 20 کشور جهان در سال 99 در کشور ایران با وجود تمام تحریم‌ها تصویب شد که نسبت به سال 98 رشد 20 درصدی داشته است.

 

سید علی‌محمد موسوی نیز در این همایش بیان کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش و شنیدن پیشنهادهای سازنده آنان قطعا فرصت سودمندی برای همه خواهد بود که امیدواریم بتوانیم بهترین بهره‌مندی از آن ببریم.

 

وی تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان دولت حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و در این راستا از هر ظرفیت و توانی استفاده خواهیم کرد.

 

موسوی افزود: امیدواریم با ظرفیتی که امروز در استان کردستان و به ویژه با برگزاری این همایش فراهم شده است بتوانیم بهترین بهره و خروجی را ببریم.

 

وی گفت: در حالی که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است در سال گذشته 6.2 میلیارد تومان طرح تصویب کردیم.

 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: 222 طرح سرمایه‌گذاری از 20 کشور جهان در سال 99 در ایران با وجود تمام تحریم‌ها تصویب شد که نسبت به سال 98 رشد 20 درصدی داشت.

 

موسوی افزود: در استان کردستان در مجموع 16 طرح برای سرمایه‌گذاری تصویب شده که بخش قابل توجه آن معادل 100 میلیون دلار وارد و ثبت شده است اما با توجه به ظرفیت، آمادگی و توانایی که استان کردستان در این حوزه دارد به این میزان سرمایه‌گذاری راضی نیستیم و تمام توان خود را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بکار خواهیم گرفت.

 

وی اضافه کرد: مرکز خدمات سرمایه‌ای ما در استان فعال است امیدواریم با توجه به اشتراکات بسیار خوبی که وجود دارد سرمایه‌گذاران در مسیر تکمیل زنجیره‌های ارزش و سرمایه‌گذاری اقدام و منتظر دولت‌ها نباشند.

 

معاون وزیر اقتصاد از فراهم بودن مشوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و افزود: امیدواریم با همفکری اگر موانعی هم وجود دارد هرچه زودتر رفع و شاهد رونق هرچه بیشتر این حوزه باشیم.

 

منطقه اقتصادی بانه نگین اقتصادی منطقه است

 

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران نیز در همایش یاد شده خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه که یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان صنایع کوچک است، نگین اقتصادی منطقه است که زمین مناسب و امکانات رفاهی دارد و برنامه‌ریزی شده ۵۰ میلیارد تومان دیگر پروژه در این منطقه ایجاد شود به سمت توسعه آن تا ۵۰ هکتار دیگر می‌رود.

 

علی رسولیان از اعلام آمادگی ایران برای ایجاد شبکه‌های صنعتی در عراق خبر داد و گفت: در چارچوب توافقات وزاری صمت ایران و عراق و مقامات عالی دو کشور، آمادگی همکاری‌های توسعه تولید مشترک و صادرات به کشورهای دیگر و برگزاری اجلاسیه‌های تجاری و مکان‌یابی و ایجاد شبکه‌های صنعتی در اقلیم داریم.

 

وی با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عراق بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: اهمیت اشتغال، کار و توانمندکردن مردم انکارناپذیر است و دین اسلام برای مردم، رفاه و توانمندی خواسته و کشورهای اسلامی و همسایه‌های ما باید توان خود را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد بکارگیری کنند.

 

وی اذعان کرد: علی‌رغم شیوع کرونا و فشارهای دشمن بر ایران در حوزه صنعت به حدود ۸ درصد رشد رسیده و سال گذشته پروانه بهره‌برداری ۴۰ درصد رشد داشته و علاوه بر آن رشد ۱۰ درصدی پروانه بهره‌برداری، واگذاری بیش از ۵ هزار هکتار زمین به سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی به معنای رشد سرمایه‌گذاری در ایران است.

 

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران اظهار کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران ۴۷ هزار و ۵۹۹ واحد صنعتی فعالیت دارند و این فرصت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های مشترک بین ایران و اقلیم است که اشتراکات زیادی دارند.

 

کرونا مراودات مرزی کردستان و اقلیم را متوقف نکرد

 

استاندار سلیمانیه گفت: به دلیل همتی که بین اقلیم کردستان و کردستان ایران وجود دارد کرونا موجب متوقف‌شدن کارها نشد و ما مراودات مرزی را به ۴۵۰ میلیون دلار افزایش دادیم.

 

هه‌وال ابوبکر افزود: در دو ساله شیوع کرونا مشارکت‌های خوبی بین سلیمانیه و کردستان ایران اتفاق افتاده است، بسیاری از بیماران ما در مراکز درمانی کردستان و ایران بهبود یافته‌اند و افراد زیادی از کردستان در سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق بکارگیری شده‌اند.

 

وی بیان کرد: امیدواریم مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقلیم و کردستان بیشتر شود که به اقتصادی مقاوم و محکم تبدیل شود.

 

استاندار سلیمانیه عنوان کرد: تولید و توسعه تولید موجب ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه مراودات تجاری و رونق اقتصادی است که ما سرمایه‌گذاران را به این مسیر هدایت و تشویق خواهیم کرد.

 

دولت مرکزی عراق در توسعه زیرساخت‌های مرز سیرانبند اهتمام ورزد

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این همایش بیان کرد: همچنان که موضوع توسعه فیزیکی منطقه ویژه اقتصادی بانه، مرز سیران بند و منطقه آزاد بانه ـ مریوان در ایران پیش‌بینی و در دست اجرا است، انتظار داریم دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان، برای توسعه زیرساخت‌های مرز سیران‌بند و حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بانه اهتمام جدی داشته باشد.

 

 خالد جعفری گفت: امروز هم به همین بهانه از مسئولان صدر ملی دعوت کردیم تا به صورت حضوری و در بستر فضای مجازی حضور پیدا کنند تا به شما اطمینان خاطر را بدهیم که به صورت قانونی و با پشتوانه ملی از سرمایه‌گذاری شما عزیزان به صورت انفرادی و اشتراکی پشتیبانی خواهیم داشت.

 

رسمی‌شدن مرز سیرانبند و رونق صادرات از این مرز،  تاثیر بسزایی در جذب سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه دارد که در این همایش تلاش می‌شود ظرفیت‌های مطلوب سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم شود.

 

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری شهر بانه و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند قرار دارد، منطقه ویژه اقتصادی بانه ۲۹ دی ماه سال ۹۹ در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری موافقت شد.

 

 

 

 

 

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: سرمایه گذاری همایش کردستان منطقه ویژه اقتصادی بانه معرفی فرصت های سرمایه اقلیم کردستان عراق سرمایه گذاری سرمایه گذاران برای ایجاد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۵۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی خاکسار، با اشاره به حضور همدان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: در غرفه استان همدان و در این نمایشگاه ۱۰ فرصت آماده سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان و هیات‌های تجاری داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، بیان کرد: مشخصات کلی طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی، میزان سرمایه ‌گذاری و کار امکان سنجی انجام شده برروی آنها در قالب بروشور و کتابچه‌ای تهیه شده است و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه افزود: این ۱۰ بسته با ارزش ۳۷هزار میلیارد ریال و در قالب انعقاد یک تفاهم نامه ۵ ساله در استان همدان قابل اجرا خواهد شد.

خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد مناطق نمونه گردشگری، پردیس گردشگری خورزنه و دهکده گردشگری سلامت، تولید سفال و سرامیک، صنایع‌دستی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولید چرم، مبل و منبت و منبت‌کاری از جمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید