Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@00:29:44 GMT

قبله تهران در سوگ راوی احادیث اهل بیت (ع)

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۰۸۲۱

قبله تهران در سوگ راوی احادیث اهل بیت (ع)

به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت سالروز وفات محدث عالی مقام، سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور حجت الاسلام شاهچراغی امام جمعه شهرری، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران، معاونین فرماندار، فرمانده سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم (ع) شهرری، بخشداران و جمعی از دلدادگان آن حضرت، در مصلی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روز چهار شنبه پنجم خرداد ماه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم شروع شد و با قرائت زیارتنامه حضرت عبدالعظیم (ع)، سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد و مرثیه سرایی و شعرخوانی مداحان ادامه یافت.  

روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم اعلام کرده که با توجه به شرایط موجود و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این آستان در ایام وفات و بویژه برنامه گرامیداشت رحلت آن حضرت در روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه، از هرگونه پذیرایی و توزیع غذا معذور  است و اطعام هرساله که در مراسم سالروز رحلت آن حضرت صورت می پذیرفت، بر اساس تمهیدات اداره نذورات، بین محرومان و نیازمندان توزیع خواهد شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه عبدالعظیم(ع) در عصر خود مجتهد توانمندی بود که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیار داشت می‌توانست دیدگاه‌های اسلام ناب را در زمینه‌های مختلف اعتقادی و عملی، استخراج کند، گفت: ایشان یکی از علمای بزرگ خاندان رسالت بود.

حجت الاسلام علی کنگرلو روز چهارشنبه به مناسبت ۱۵ شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: یشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت (ع) نبود بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی‌اش مورد تایید و تصدیق امام هادی (ع) قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم (ع) توان پاسخ به پرسش‌های مردم را در هر سطحی داشت، افزود: ایشان علوم مختلف اسلامی را نزد چهار امام معصوم (ع) فرا گرفته بود و از این نظر در زمان خود یکی از سرآمدترین علما و محدثان اسلامی محسوب می شد.

کنگرلو تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) دارای یک سری ویژگی های علمی، اخلاقی و شخصیتی بودند که موجب تفاوت فاحش ایشان از سایر امامزادگان و علمای دین می شد به گونه ای که امام هادی (ع) ثواب زیارت حرم قبر مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) را برابر با زیارت حرم  مطهر اباعبدالله (ع) می دانستند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اهل بیت (ع) همواره مردم را به زیارت قبر مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) تشویق می کردند، بیان داشت: این دعوت اهل بیت(ع) حتما بی دلیل نبود و شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن هدایت شیعیان به سمت ایشان و الگو برای آنان از شخصیت و سیره سیدالکریم(ع) بود.

کنگرلو یادآور شد: وقتی امامان معصوم (ع) شیعیان را به زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) دعوت می کنند طبیعی است که این زیارت یک زیارت ساده نیست بلکه باید عاشقان اهل بیت(ع) ایشان را الگو و چراغ راه خود نمایند.

وی با بیان اینکه همه ساله از قدیم الایام تاکنون عاشقان اهل بیت (ع) از سراسر کشورهای اسلامی برای زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و تهران سفر کرده اند، افزود: وجود مضجع حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری موجب رشد فرهنگی و مذهبی شهرستان ری و کلان شهر تهران شده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد.

ایشان در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدّس مدینه دیده به جهان گشود و در طول عمر با برکت خود با چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمّدتقی (ع) و امام علیّ النّقی (ع) مقارن بود و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به مسایل شرعی و حل مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت.

وی از طرف حضرت امام هادی (ع) در منطقه ری، وکالت و نمایندگی داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام(ع) می دانستند و در مسایل دینی و دنیوی، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت (ع) بود.

حضرت عبدالعظیم پس از ۷۹ سال مجاهدت علمی، عرفانی و دینی در ۱۵ شوال ۲۵۲ هجری قمری پس از یک دوره بیماری رحلت کرد و پیکر مطهر وی در باغ سیبی که برای دفن شیعیان و نوادگان پیامبر (ص) در ری وقف شده بود به خاک سپرده شد.

یکی از ابعاد مهم در شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) مقام و منزلت علمی و دانش و خدمات علمی اوست. وی علاوه بر نقل احادیث از ائمه معاصر خویش کتاب‌هایی نیز تالیف نموده است که این ۲ اثر از آن جمله است: خطبه‌های امیرالمومنین (ع) : این اثر مشتمل بر چند خطبه مولای متقیان امیرالمومنان علی(ع) است.

کتاب یوم و لیله: در این اثر درباره وظایف و اعمال مستحب و اخلاقی افراد در هر شبانه روز مطالبی عرضه شده است. با کمال تاسف اصل این اثر همانند بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی در طول تاریخ از بین رفته است.

حضرت عبدالعظیم (ع) علاوه بر تلاش برای آموزش عقاید سالم و مراقبت بر عبادات و اعمال فردی و دفاع از اهل بیت (ع)، به منظور ارشاد تعلیم و تربیت صحیح دینی مردم آثاری را تألیف کردند که هر یک در نوع خود بسیار مفید و موثر بوده‌اند.

مقام معظم رهبری، شهرری را به واسطه وجود حرم مطهر حضرت عبد العظیم حسنی (ع) و دو امامزاده واجب التکریم، «قبله تهران» نام نهادند.

برچسب‌ها شهرستان ری امامزاده شاه عبدالعظیم سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ری سازمان تبلیغات اسلامی اخبار کنکور مطهر حضرت عبدالعظیم عبدالعظیم ع شهرستان ری آن حضرت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقش جدی در جریان زیارت داشتند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور عصر چهارشنبه در اجتماع ۵ هزار نفری دختران دانشجو در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با تبریک دهه کرامت و روز دختر گفت: امروز دختران دانشجو از هشتاد دانشگاه سراسر کشور در این اجتماع حضور دارند که پشتیبانی این جشن از سوی وزارت علوم و حرم بانوی کرامت کار ارزشمند و بزرگی است که باید از این تلاش‌ها تقدیر کرد.

حجت الاسلام فاطمی پور بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نقش جدی در جریان زیارت داشتند و امروز همه ما زائران حضرت هستیم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: زیارت آثار بسیار مهمی برای انسان به همراه دارد که نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.

فاطمی پور گفت: انسان در زیارت بیان می‌کند که ناقص است و در محضر انسان کامل خود را عرضه می‌کند و حضرت معصومه سلام الله علیها خودشان نیز زائر امام رضا علیه السلام بودند و در این مسیر جان خود را فدا کردند.

وی تصریح کرد: امامت و ولایت مسیری برای همرنگ شدن با خدا است و حضرت معصومه سلام الله علیها در مسیر ولایت بودند و ما نیز در ادامه زندگی نیازمند تکیه گاه هستیم که آن تکیه گاه واقعی امام معصوم است و باید از حضرت بیاموزیم که دل در گرو ولی خدا بگذاریم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: باید در عمل پیرو ولی خدا باشیم و بسیاری از مشکلات ما از دینداری سوری و ظاهری است که باید دینداری را در زندگی خود عملیاتی کنیم و به دین پایبند باشیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا دین در زندگی ما بیشتر ساری و جاری باشد و این امر با تقویت رابطه عاطفی با ولی خدا امکان پذیر است.

کد خبر 6100895

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ دختران دانشجو در حرم حضرت معصومه(س) + تصاویر
  • فضائل و برکات وجودی حضرت فاطمه معصومه(س)
  • حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقش جدی در جریان زیارت داشتند
  • عکس | تصاویر جدید هادی چوپان در حرم امام رضا(ع)
  • میزبانی حرم مطهر رضوی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت
  • اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) آماده میزبانی از زوج‌های جوان شد
  • نقش و تأثیر زنان فرهیخته مسلمان در ارتقا اندیشه دینی بررسی می شود
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • شست و شوی رواق دارالذکر حرم مطهر رضوی | ویدئو