Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مرتضی اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه توسعه صادرات  خراسان رضوی  گفت: از این میزان هزار و ۲۵۷ میلیون دلار به ۱۵ کشور و بقیه به هند، چین و سایر کشور‌های جهان صادر خواهد شد.

او افزود: سال گذشته مشکلاتی در مسیر صادرات کالا از خراسان رضوی در دوغارون و سرخس وجود داشت که با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی بخش اعظم آن برطرف شد و هدف صادراتی سال گذشته محقق گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: میزان صادرات کالا از گمرکات استان در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۳۸ هزار تن به ارزش هزار و ۳۴۱ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از نظر وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۲۶ درصد کاهش داشت.

اشرفی بیان کرد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته ۲۹۱ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و ۲ میلیون و ۸۹۲ هزار دلار از محل بازارچه مرزی دوغارون انجام گرفت.

او تصریح کرد: وزن و ارزش صادرات کالا‌ها از خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ به میزان سه میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به ارزش هزار و ۸۰۰ میلیون دلار بود.

بیشتر بخوانید

ورود خراسان رضوی در فهرست صادرکنندگان عمده شمش فولاد


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی میزان واردات کالا در سال گذشته از طریق گمرکات خراسان رضوی را ۱۸۴ هزار تن به ارزش ۳۸۵ میلیون دلار ذکر و تاکید کرد: این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از نظر وزن ۳۴ درصد و از نظر ارزش یک درصد کاهش داشت.

اشرفی اظهار کرد: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در سال ۹۹، تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان مثبت و معادل ۹۶۲ میلیون دلار بود.

او با تاکید بر نشست‌های کارشناسی مسئولان عضو کارگروه توسعه صادرات برای ظرفیت سنجی تحقق هدف صادراتی امسال و احصای مشکلات و ارایه راهکار برای حل آنها، افزود: صادرات برخی از کالا‌ها از استان در سال گذشته به صفر رسید، اما در مقابل صادرات برخی دیگر از کالا‌ها از سرگرفته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مسئولان باید فهرستی از کالا‌های قابل تبدیل از سنتی به صنعتی را تهیه کرده و برای صادرات آن در سال جاری برنامه ریزی کنند، شاید بروز خشکسالی در صادرات برخی محصولات کشاورزی اثرگذار باشد، اما ظرفیت‌ها برای حوزه صادرات تولیدات صنعتی قابل احصاء و توسعه است.

اشرفی بیان کرد: دلایل ارایه شده از سوی اعضای کارگروه توسعه صادرات برای تحقق یا عدم تحقق هدف صادراتی امسال استان باید کارشناسی شده، متقن و با ادله لازم باشد و براساس آن برنامه ریزی مناسب انجام گیرد.

امید جهانخواه ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وزن کالا‌های صادراتی از این استان در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۳۸ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۹۸ به میزان ۲۰ درصد کاهش داشت.

او افزود: عمده اقلام صادراتی از استان در سال گذشته زعفران، سیب، پسته، میله‌های آهنی یا فولادی، رب گوجه فرنگی، کفپوش‌های بافته نشده، پیه صنعتی، سیب زمینی، مخمر‌های فعال، کیسه، مصنوعات آهن یا فولاد، ظروف شیشه‌ای، نان و فطیر، خمیر برای لاک و خمیر‌های خشک شده بودند.

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: ۲۰ کشور عمده مقصد صادراتی سال گذشته خراسان رضوی افغانستان، ازبکستان، عراق، ترکمنستان، پاکستان، هنگ کنگ، امارات متحده عربی، قرقیزستان، چین، اسپانیا، قزاقستان، هلند، عمان، ماکائو، کویت، ترکیه، فدراسیون روسیه، هند و آلمان بودند.

جهانخواه بیان کرد: ارزش واردات کالا به این استان در سال گذشته ۳۸۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته یک درصد کاهش و وزن کالا‌های وارد شده به استان ۱۸۴ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشت.

او تصریح کرد: گوشی تلفن همراه، پنبه، کلرور پتاسیم، اسانس کولا، فرآورده‌های مورد مصرف در صنایع غذایی یا نوشابه سازی، قهوه، ابریشم خام، سوزن‌ها و کانتر‌ها و کانول‌ها، سرسیم و سایر اتصالات و رابط‌ها برای سیم و کابل و دانه کنجد اقلام عمده وارداتی به خراسان رضوی در سال گذشته را تشکیل دادند.

ناظر گمرک خراسان رضوی تاکید کرد: کشور‌های عمده طرف معامله واردات کالا به این استان در سال گذشته امارات متحده عربی، ازبکستان، چین، ترکیه، هند، آلمان، کره جنوبی، فدراسیون روسیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، عراق، ترکمنستان، فیلیپین و اوکراین بودند.

جهانخواه اظهار کرد: میزان واردات کالا به استان از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا را حدود ۲۰ میلیون کیلوگرم به ارزش ۹.۴ میلیون دلار ذکر و بیان کرد: سهم واردات استان از واردات کل کشور در خصوص واردات از کشور‌های اوراسیا، ۳۳ صدم درصد از نظر وزن و چهار درصد از نظر ارزش است.

او دلایل کاهش صادرات کالا از خراسان رضوی در سال گذشته را بسته شدن مرز‌ها بر اثر شیوع کرونا، تعدیل نرخ‌های صادراتی، لزوم برگشت ارز حاصل از صادرات و آتش سوزی گمرک اسلام قلعه در ۲۵ بهمن ماه سال گذشته ذکر کرد.

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: دلایل کاهش واردات کالا به خراسان رضوی در سال گذشته را نیز می‌توان بسته شدن مرز‌ها بر اثر شیوع کرونا، مشکلات در تامین ارز و کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی دانست.

جهانخواه اجازه برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت ۵۰ درصد واردات، ۱۵ درصد معافیت بابت هزینه‌ها، ۳۵ درصد فروش در سامانه نیما و بازنگری در فهرست اقلام دارای اجازه ترخیص را برای رفع مشکلات پیشنهاد کرد.

 

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری خراسان رضوی صادرات خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خراسان رضوی ادامه ناظر گمرک خراسان رضوی خراسان رضوی در سال استان در سال گذشته مقایسه با سال میلیون دلار درصد کاهش واردات کالا صادرات کالا کالا ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۳۲ هزار و ۷۱۲ تن کالای غیرنفتی با ارزش ۳۰ میلیون دلار از استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.

سید امیرتیمور موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: میزان صادرات تولیدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد، و میزان کل صادرات با بازرگانان طی این مدت بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: کلینکر سیمان، محصولات آرایشی بهداشتی، عصاره شیرین بیان، عصاره های گیاهی، صیفی جات، تره بار، ماهی و موکت کالا های عمده صادراتی استان طی سال ۱۴۰۲ بوده اند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ کالاهای غیر نفتی استان به کشور های آلمان، آفریقای جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق و سوئیس صادر می شدند، خاطرنشان کرد: طی این مدت زمان بیشترین حجم صادرات استان به کشور کویت بوده که بالغ بر پنج میلیون دلار کلینکر سیمان به این کشور صادر شده است.

موسویان تصریح کرد: طی سال ۱۴۰۲ به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در گمرک، کالای وارداتی به استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ صادرات غیرنفتی استان در بخش تولیدی بیش از ۱۰۰ درصد، و در بخش بازرگانان و واحدهای تولیدی در مجموع بالای ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان برای امسال در بخش تولیدی ۱۰ میلیون دلار و در کل ۳۰میلیون دلار هدف گذاری شده است، عنوان کرد: کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، جمهوری آذربایجان، عراق و سوئیس عمده کشور های هدف صادراتی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

موسویان تصریح کرد: با توجه به ثبت کوتاژهای واحدهای صادراتی توسط گمرک استان، افزایش صدور کارت بازرگانی و بازاریابی بازرگانان و همین طور پیدا کردن اهداف صادراتی جدید صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال ۱۴۰۲ شاهد چنین رشدی بوده است.

وی بیان کرد: صادرات واحدهای تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر هشت میلیون دلار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • هزینهٔ حج امسال، ۳۰۰ دلار کمتر است