Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:54:11 GMT

نغمه های دینی مردم را به سمت فضای معنوی سوق می‌دهد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۲۸۳۹

نغمه های دینی مردم را به سمت فضای معنوی سوق می‌دهد

به گزارش ایرنا مهدی احمدی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره استانی هنر قرآنی دانش در جمع خبرنگاران افزود: افزایش آگاهی  برخی مربیان و مدیران یا خانواده ها از کم و کیف  نغمه های دینی چون تواشیح برای اشاعه آنها موثر است.

وی اظهار کرد: حمایت مالی و تولید کارهای نسبتا آسان و قابل اجرا متناسب با صدای دانش آموزان و ارسال این کارها به عنوان الگو در مدارس ،  تربیت نیروهای متخصص در امر رهبری گروه ، برگزاری جشنواره ها و مسابقات با هدایا و جذابیت خوب ،برگزاری اردوهای چند منظوره تفریحی تبلیغی فنی و استفاده از فرصت اجتماع دانش آموزان در نمازهای جماعت و صبحگاه برای اشاعه این هنر می‌تواند موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، جذاب و پویای جهان اسلام است

وی که متولد ۱۳۷۰ است با اشاره به اینکه هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، باسابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت نقش مهمی ایفا کرد گفت:   در دنیایی که سرشار از انواع موسیقی های کذایی و به دور از مباحث ارزشی و بعضا آکنده با مسایل ضد اخلاقی است نسل جوان ما می‌تواند ضمن آشنایی با این هنر جذاب، مسیرش را از آلودگی به ضد ارزش ها جدا کند.

وی تصریح کرد:بر همین اساس گروه تواشیح کوثر حدود هفده سال پیش با هدف جذب استعدادهای آوایی به سمت هنر تلاوت قرآن و  ایجاد حس رفاقت، همکاری و ایجاد روحیه جمعی، تشکیلاتی از یک سو و  رشد فنی ، ایجاد انگیزه و رقابت سالم  بین نوجوانان قرآنی از دیگر سو تشکیل شد که با عنایت خداوند و اهل بیت (ع) تا حدود زیادی در نیل به این اهداف موفق بود.

مسوول گروه تواشیح کوثر در بخشی از سخنانش با بیان اینکه هدف از ایجاد این گروه صرفا پرداختن به بحث تواشیح نیست گفت:  راه موفقیت افراد در کار جمعی بود و گروه تواشیح  بستری جهت رشد همگون و مضاعف نوجوانان قرآنی است البته معتقدم تاثیر و برکت زیادی در کار گروهی مترتب است.

احمدی در خصوص موفقیت های این گروه تواشیح هم گفت: این گروه  در ۲ سال سابقه حضور خود در مسابقات کشوری ابتدا رتبه هفتم  و در سال ۹۹ به لطف خدا رتبه نخست کشوری را از آن خود کرد.

شعر و ملودی مهمترین مولفه ها در هنر تواشیح 

این قاری یزدی مهمترین مولفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تاثیرگذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: البته  نمی‌توان از اجرای ممتاز و صداهای فاخر در تاثیر این ملودی و محتوا غافل شد. به گفته وی نمونه بارز و شاهد عینی این موضوع  کار فاخر اسماء الحسنی بود  که هرچه توسط گروه‌های مختلف بازخوانی شد و هرچند این بازخوانی ها کیفیت ضبط بهتری نیز داشته ولی هرگز نتوانست جای نسخه اصلی اسماالحسنی را بگیرد. 

احمدی در مورد موفقیت های خود در عرصه مسابقات قرآنی افزود: دارای ۲ رتبه اول کشوری در  تواشیح دانشجویان ، رتبه سوم ترتیل دانشجویان علوم پزشکی کشور، رتبه پنجم استان در رشته قرائت تحقیق سازمان اوقاف، گواهی نامه تربیت مربی روخوانی روانخوانی و صوت و لحن همچنین مدرک داوری صوت و تجوید از دارالقران الکریم و مدرسان درجه ۳ از شورای عالی قرآن را کسب کرد و اکنون در مراحل آخر اخذ مدرک درجه ۲ مدرسان گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن است.

وی افزود: البته سابقه فعالیت او در گروه تواشیح بصائر تفت به سال ۸۸ مربوط است و در گروه های بنیاد شهید تفت و شمیم وصال یزد نیز عضویت داشت ضمن اینکه در قالب گروه تواشیح دانشجویان علوم پزشکی اصفهان نیز  ۲ سال پیاپی به عنوان سرپرست مقام نخست کشوری را کسب کرد.

این قاری در ادامه با اشاره به فعالیت های فعلی خود در عرصه قرآن اظهار کرد: از سال‌ ۹۲تا کنون به مربی گری و هدایت گروه‌ تواشیح نوجوانان کوثر مشغول است که به لطف خدا با این گروه مقام نخست کشوری در مسابقات دانش آموزی را توسط منتخبان از بین این نوجوانان کسب کرد.

نخستین جشنواره استانی هنر دانش قرآنی یزد در ۱۴ رشته در چهار محور ادبی، آوایی، هنری و تولید محتوا در حوزه های قرآن، نهج البلاغه و نماز از ۳۰ دیماه سال ۱۳۹۹ تاکنون در استان یزد در حال برگزاری است. 

این جشنواره ویژه دانش آموزان مقطع دوره اول، دوم ابتدایی و دوره متوسطه اول و دوم است و رشته های این جشنواره ترتیل و تحقیق ، سخنوری و فن بیان در قالب کنفرانس نهج البلاغه ، هم خوانی قرآن و تواشیح به صورت تک خوانی ، انشای نماز و دل نوشته با خدا، نقاشی و تصویرسازی، فن بیان و مجری گری با حفظ و دکلمه اشعار ولایی و قرآنی است.

ساخت نماهنگ و فیلم کوتاه، تئاتر با محتوای قرآنی به صورت درون خانواده، قصه گویی و نقالی قصص قرآنی، خوشنویسی در قالب کتابت احادیث و قرآن ، حافظ خوانی، صنایع دستی مشبک ،معرق و طراحی پوستر از دیگر رشته های جشنواره است.

برچسب‌ها مدارس یزد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس یزد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدارس یزد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم دانش آموزان اخبار کنکور دانش آموزان گروه تواشیح هنر تواشیح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی از شرکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی بهار در بهار این شرکت خبر داد و گفت: این مسابقات با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رحمان محمودی در آیین افتتاحیه این مسابقات اظهار داشت: بدون شک مسیری که قرآن کریم برای زندگی ترسیم می‌کند، مستحکم‌ترین مسیر برای زندگی است و جامعه، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی که بر پایه قرآن بنا نهاده شود مستحکم خواهد بود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: شعار امسال بر ضرورت تقویت تولید و اقتصاد ملی با استفاده از قدرت مردم تأکید دارد و پروردگار متعال در آیه 277 سوره بقره بر اهمیت‌ایمان، عمل صالح، نماز و زکات تأکید دارد که همه این موارد می‌تواند به تقویت اقتصاد و تولید کمک کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ارزش والای خدمت به جامعه و مردم که سرلوحه کار کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی است افرود: مطابق قرآن کریم، خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد؛ پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت رسید.

محمودی با اشاره به برگزاری مسابقات مقدماتی بهار در بهار با حضور نماینده رسمی شرکت ملی گاز ایران در شرکت گاز استان افزود: در این دوره از مسابقات 325 نفر از همکاران و خانواده‌های‌ ایشان در بخش‌های قرآن کریم، اذان، نهج البلاغه، مفاهیم، عکاسی، خطاطی و قصه گویی به رقابت می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات قرآنی بهار در بهار هرساله در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر گسترش مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم، با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی در میان کارکنان، خانواده‌ها و جوانان و ارتقای سطح معلومات و آموزه‌های قرآنی در شرکت‌های تحت مدیریت شرکت ملی گاز ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است