Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی واجتماعی شهردار تبریز از کشف و پرورش استعداهای جدید و هم‌چنین حمایت از افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری از طریق خریداری، معرفی و چاپ آثار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی در مراسم رونمایی  از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی)   گفت: ما در شهرداری تبریز طی سه سال گذشته طرحی راتهیه ودر شورای اسلامی شهر تصویب کردیم  که بر اساس آن ۱۵ محور هنری و ادبی در قالب آن از حمایت‌های مادی و معنوی شهرداری تبریز برخوردار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این مطلب افزود: در قالب این طرح ۱۵ محوراز قبیل موسیقی، نگارگری، کتاب و ادبیات وهنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای سنتی  و معماری  دارای خانه تخصصی می‌شوند و با پشتیبانی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و  شهرداری تبریز در هر محور حداقل یک رویداد ملی و حداکثر یک رویداد بین‌المللی در سال تدارک دیده می‌شود.

معاون فرهنگی واجتماعی شهردار تبریز با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح قدم ابتدایی جلب مشارکت هنرمندان و فرهیختگان  شهر برای نشاط اجتماعی و مدیریت فرهنگی و…است، عنوان کرد: اصلی‌ترین مساله این است که کار به دست متخصصین انجام شود.

وی با اشاره به حمایت معاونت فرهنگی واجتماعی از طرح ها واقداماتی که منجر به تعالی فرهنگی تبریز شود  ادامه داد: در شهر تبریز اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی در زمینه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است و امیدواریم تبریز هم در عرصه ملی و هم در عرصه جهانی بتواند به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود.

حجت الاسلام  والمسلمین حمیدی با بیان اینکه تلاشمان در جهت احیا و معرفی مکاتب هنری تبریز به صورت ملی و بین المللی است، یادآورشد: فعالتر سازی مراکز فرهنگی و افزایش مشارکت، پشتیبانی از فعالیت‌های نخبگی و تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ و هنر، جهش در تولید محصولات هنری، کشف و پرورش استعدادهای حوزه‌های محتلف، و توسعه فرهنگ کتابخوانی ا از جمله چشم اندازهای طرح حمایت از فرهنگ وهنر ‌ است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ملا محمد فضولی انسان بزرگی بود، افزود: او اولین شاعری است که به زبان ترکی  مقتل حضرت سیدالشهدا(ع) را نوشت که  از نوادر غزل ترکی محسوب میشود.

 وی گفت: فضولی علاوه بر سرودن شعر به سه زبان ترکی، فارسی و عربی، یک ادیب، فقیه، حکیم، متکلم وفیلسوف  مسلط به تفسیر و رمز و رموز قرآن کریم بود.

   «ابوطالب الهیاری» نویسنده کتاب در این مراسم با بیان اینکه نگارش این کتاب هفت سال طول کشیده است، افزود: ۳۰۱ غزل ترکی از فضولی در این کتاب مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه در نگارش کتاب به مقالات، کتاب‌ها، مطالب روزنامه‌ای و منابع زیادی ارجاع داده شده است، دو منبع اصلی تحقیق را نسخه اشعار فضولی مربوط به دوره واتیکان و هم‌چنین ترکیه عنوان کرد.

 الهیاری ادامه داد: بعد از جمع‌آوری مطالب، اقدام به شرح و تفسیر معنای واژه‌ها، کنایه‌ها، تجمه تحت‌اللفظی و شرح آثار فضولی کرده‌ام. همچنین سعی کرده‌ام در حد وسع خود به تاویل غزلیات فضولی و دلیل  شرایط سرودن آن‌ها اشاره کنم.

 وی از تمامی اهالی ادب و صاحبنظران خواست تا با ارائه نظراتشان او را در چاپ دوم و تصحیح شده کتاب یاری رسانند.

مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا» (شرح غزلیات فضولی) با حضور  معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز و جمعی از چهره‌های شاخص ادبی استان در فرهنگسرای الغدیر برگزار شد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهرداری تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست‌ویکم امام رضا(ع) در جمع خبرنگاران درباره روند برگزاری این آوردگاه فرهنگی اظهارکرد: جشنواره امام رضا(ع) بسیار مایه خوشبختی ماست. امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا ۱۱ ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا(ع) است.

اسماعیلی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از مرو هم حضور داشته باشند. در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که‌ در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره، به روستاها و عشایر رفته است. این اتفاق مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900341

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود