Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون مهم صرافان ایران به دلیل نفوذ برخی افراد در آن در حال تبدیل شدن به محلی برای توزیع رانت برای تعدادی افراد خاص تبدیل شده است که عدم شفافیت مالی باعث شده تا این مساله تا حدودی محفی بماند؛ با این حال صرافان از نهادهای نظارتی و اطلاعاتی خواستند بر عملکرد این کانون و چهره های نفوذ کرده در آن نظارت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز شنبه هفته جاری برابر با یکم خرداد ماه در گزارشی به عنوان «چه کسانی صندلی‌های کانون صرافان را تصاحب کرده‌اند؟/ ردپای «رانت» در مهم‌ترین کانون صنفی کشور» به برخی مشکلات صرافی‌ها و نقش کانون صرافان پرداختیم؛ پس از انتشار این گزارش، تماس‌های وسیعی از صرافی‌ها از سراسر کشور با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گرفته شد و از مشکلات خود و انتقادات به عملکرد کانون صرافان سخن گفتند.

پس از این گزارش، تعدادی از صرافان ضمن تماس با پایگاه اطلاع رسانی راه دانا اطلاعات جدیدی را مطرح کردند که بررسی آنها نشان می داد برخی از این دغدغه ها به حق مطرح شده است؛ البته دانا آمادگی دارد که توضیحات مسئولان کانون درباره این دغدغه ها را نیز بررسی کند.   بر اساس اخبار رسیده، کانون صرافان که یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنفی کشور و مهم‌ترین واحد صنفی در حوزه ارز است، متاسفانه عملکرد خوبی در راستای وظایف خود نداشته است و برخی افراد حاضر در این کانون با توسل به برخی ابهامات قانونی، مانع برگزاری انتخابات و تعیین دبیرکل آن می‌شوند تا بتوانند از رانت‌های بدست آمده سود کسب کنند و فقط به دنبال منافع شخصی خود هستند.   برخی از افراد فعلی در شورای عالی کانون صرافی درخواست‌های غیرمتعارفی از بازار متشکل ارزی دارند تا بتوانند برای خود از فروش ارز سود بیشتری کسب کنند. این افراد به دنبال این هستند تا ارز را تحویل بگیرند و آن را به عنوان واسطه به دیگر صرفان بفروشند و به عنوان امین بازار متشکل بازار ارزی و بانک مرکزی معرفی شوند؛ این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای خاص شود.   صرافی‌هایی که با راه دانا تماس گرفتند گلایه داشتند که کانون صرافان به اعضای خود پاسخگو نیست و مطالبات و دغدغه‌های صرافی‌ها را پیگیری نمی‌کند و حتی باعث وارد شدن زیان به این صرافی‌ها شده است و این افراد حاضر در کانون که وظیفه پیگیری دارند، موضوعات اصلی را رها کردند و به دنبال منافع خود هستند.   صرافان با طرح این سوال که  نهادهای نظارتی کشور، نظارت کافی بر عملکرد کانون صرافان ندارند؛ زیرا حواله‌های ارزی در سامانه نیما توسط برخی افراد وارد شده به کانون صرافان در کمتر از چند ماه چند برابر شده است و این افراد خاص به نوعی بازار نیما را در دست گرفتند که می‌تواند در افزایش قیمت کالاها و نرخ ارز اثر گذار باشد.   براساس این گزارش برخی اعضای شورای عالی کانون صرافان حضور خیلی کمرنگی در این کانون دارند و حتی در جلسات شرکت نمی‌کنند و فقط نام آنها مطرح می‌شود و از نام شورای عالی برای خود استفاده می‌کنند.   صرافان در تماس‌های خود خواستار شفاف سازی عملکرد کانون و توزیع ارز بین صرافان شدند و این موضوع را به عنوان یک دغدغه مطرح کردند و کانون صرافان خواستند در این زمینه پاسخگو باشند.   انحصار سازی‌ها در کانون صرافان باعث ایجاد رانت برای برخی اعضای شورای عالی کانون صرافان شده است و کانون برای شفاف سازی و انحصارزدایی مقاومت می‌کند. مثلا سیستم شفافی برای توزیع ارز وجود ندارد و خواسته صرافان این است که این موضوع شفاف شود ولی با مقاومت جدی برخی افراد نفوذ کرده در کانون مواجه شده است.   صرافان تاکید می کنند که برخی اعضای شورای عالی کانون صرفان هیچ گونه پاسخی به دغدغه صرافی‌ها نداشته و ندارد و خود را پاسخگو نمی‌دانند.    شبکه اطلاع رسانی راه دانا در چند روز آینده گزارش‌ها و اسناد بیشتری از مهم‌ترین کانون در حوزه ارزی کشور منتشر خواهد کرد.     انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: اطلاع رسانی راه دانا شورای عالی کانون کانون صرافان برخی افراد صرافی ها مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات دلار مبادله‌ای/یورو کاهش یافت

در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱هزار و ۳۷۶ تومان رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات امروز (پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

تأمین ارز 5 میلیارد دلاری کالاهای اساسی، دارو و خدمات

 

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 326 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 189 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

بروز رسانی: پنج‌شنبه 13  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 314  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 376

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 326

قیمت یورو (حواله)

44 هزار و 189

قیمت درهم (اسکناس)

12 هزار و 66

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 266

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با مردم هرمزگان
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
  • ثبات دلار مبادله‌ای/یورو کاهش یافت
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • دیدار مردمی مدیرکل ارتباطات قوه قضائیه در بندرعباس
  • دیدار مردمی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در بندرعباس
  • امکان نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران