Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@17:12:10 GMT

شناسایی ۷۰۰ مورد مثبت کرونا در یک روز در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۴۸۳۲

شناسایی ۷۰۰ مورد مثبت کرونا در یک روز در هرمزگان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فرشیدی ظهر چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران بیان داشت: اکنون از هشت شهرستان قرمز کشور پنج شهرستان در هرمزگان است و سه شهرستان دیگر نیز در استان‌های مجاور ما هستند.

وی با بیان اینکه در دو استان کشور یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند شیوع کرونا افزایشی است و تا حدودی نیز بوشهر که هر دو استان همسایه ما است، تصریح کرد: در بهمن و اسفندماه پارسال بیشتر شهرستان‌های استان آبی بود و اصناف نیز فعالیت داشتند و مردم نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشیدی با اشاره به اینکه در فروردین ماه انتظار می‌رفت محدودیت‌ها به علت روند افزایشی شیوع کرونا بیشتر شود که اینگونه نشد، اما باز هم در استان شرایط کنترل شد، اضافه کرد: اکنون دیگر مردم شرایط را می‌شناسند و همکاری مردم رکن اساسی در کنترل و مدیریت بیماری کرونا است.

وی ادامه داد: ما باید شیوه نامه‌ها را بنویسیم و مشخص کنیم، اما این مردم هستند که باید رعایت کنند، گرچه ممکن است به علت طولانی شدن زمان همه گیری بیماری مردم خسته شده باشند، اما نباید فراموش کرد که کادر بهداشت و درمان نیز خسته است.

فرشیدی با اشاره به اینکه حتی در ماه مبارک رمضان نیز آمارهای کرونایی چه از نظر بستری و شمار بیماران و چه از نظر فوتی‌ها نسبت به آمار کشوری بهتر بود، اما متاسفانه از عید فطر مشکلات ما بیشتر شد، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از روستاها نماز عید با سهل انگاری در رعیات شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد و در برخی برنامه‌های عید نیز شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشد حتی مشاهده می‌شد که ماسک نمی‌زدند شماری از افراد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در کنار این موضوع دو شاخص مهم در این اوجگیری کرونا داریم که اگر دقت کنیم پارسال نیز در خرداد ماه و پس از عید فطر هرمزگان بر خلاف سراسر کشور روند افزایشی داشت، آن موقع گمان می‌شد گرم شدن هوا وضعیت را بهتر کند که اینگونه نشد، اظهار کرد: اکنون نیز دوباره در خرداد ماه این موضوع دارد تکرار می‌شود با این تفاوت که خرداد پارسال موارد مثبت روزانه ما ۳۰ تا ۴۰ نفر بود، اما اکنون موارد مثبت روزانه ما ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است و سه روز پیش ما در ۲۴ ساعت با یک رکوردشکنی بیش از ۷۰۰ مورد مثبت شناسایی کردیم و این یعنی تعداد بیشتری نیز مبتلا بوده اند که شناسایی نشده اند.

وی اضافه کرد: اکنون با شیوع خانوادگی کرونا مواجه هستیم، به طوری که یک جوان در جاهای عمومی حضور می‌یابد، بیمار می‌شود و ممکن است علامت نداشته باشد و همه اعضای خانواده را مبتلاء کند و وقتی سالمندی از این خانواده بستری می‌شود این خوشه شناسایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: وقتی از خانه بیرون می‌رویم یعنی امکان ابتلاء، حتی برای امتحان‌های حضوری دانش آموزان نیز خطر شیوع وجود دارد و خانواده‌ها باید کاملاً مراقب باشند، بویژه که اکنون گونه غالب ویروس کرونا در هرمزگان گونه انگلیسی است که قدرت واگیرداری بسیار بیشتری دارد.

فرشیدی اضافه کرد: در غرب استان شهرستان پارسیان، منطقه کوشکنار و روستای بهده گونه آفریقایی شناسایی شد که منشاء آن از خارج کشور بود و با بیش از ۴۰ مورد ابتلا نیز رسید، اما با قرنطینه کنترل شد. همچنین در میناب نیز گونه کرونای هندی مشاهده شد آن هم در شرایطی که شرق استان با افزایش موارد مثبت مواجه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه گونه‌های جهش یافته کرونا پر خطر است و ما دیدیم که گونه انگلیسی نظام سلامت انگلیس را فلج کرد و گونه‌های آفریقایی و هندی نیز سرایت پذیری بالایی دارند و این نگرانی وجود دارد که شاید گونه‌های جهش یافته در برابر واکسن نیز مقاوم باشند، تصریح کرد: هرمزگان یک ایران کوچک است با رفت و آمد زیاد هموطنان به استان که فقط روزانه هشتاد پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه‌های استان داریم و به نظر من باید همه پروازهای ورودی به استان متوقف شود، اما این امر نشدنی است پس باید همه مسافرانی که به استان وارد می‌شوند دو هفته قرنطینه شوند یا حداقل مسافران پروازها آزمایش پی سی آر کرونا بدهند.

فرشیدی خاطرنشان کرد: وقتی مسافری از شهر قرمز استان خارج می‌شود باید در مقصد قرنطینه شود و اگر این موارد و مراقبت‌ها رعایت نشود در شرایطی که بیشتر استان‌ها چهارمین مرحله اوج گیری شیوع کرونا را پشت سر گذاشته اند، استان هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر همینطور رفت و آمدهای بین استانی ادامه داشته باشد مطمئناً شیوع کرونا نیز همینطور ادامه خواهد یافت، عنوان کرد: مهمترین راهکار در این شرایط واکسیناسیون است و استان هرمزگان در این شرایط باید جزء استان‌هایی باشد که زودتر این اتفاق بیفتد و در واکسیناسیون تسریع شود.

فرشیدی ادامه داد: واکسیناسیون سالمندان در استان نسبتاً خوب است گرچه مثلاً در ۸۰ ساله‌ها ۲۷ درصد افراد برای واکسیناسیون مراجعه نکرده اند با وجود اینکه با این افراد تماس نیز گرفته شده است و این هفته واکسیناسیون ۶۵ سال به بالا نیز در استان آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز از صنایع و واحدهای صنعتی بزرگ استان خواسته شده است با تامین واکسن به کمک نظام درمان بیایند، تصریح کرد: اگر در استان افراد پر خطر مانند ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم قطعاً فوتی‌ها و شدت ابتلا کم می‌شود، زیرا اکنون ۷۰ درصد فوتی‌هایی که داریم سالمندان بالای ۶۰ سال هستند.

فرشیدی ادامه داد: واکسیناسیون در استان مطابق سند ملی واکسن است که به ترتیب پرخطر بودن از کادر درمان، بیماران خاص و بیماران زمینه‌ای تا سالمندان در حال دریافت واکسن هستند و برنامه داریم که آموزگران و دست اندرکاران آموزش نیز تا شهریورماه واکسن دریافت کنند.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود تا مهر و آبان همه افراد بالای ۱۸ سال واکسینه کنیم تا شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌ها باشیم البته واکسینه شدن به معنی مبتلا نشدن نیست و ممکن است افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا شوند و این افراد نیز باید همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت کنند و نوع واکسن نیز خیلی مهم نیست و دریافت واکسن در سریعتر زمان مهمترین اولویت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه هدف ما این است که واکسیوناسیون روزانه در استان به ۴۰ تا ۵۰ هزار دُز در روز برسد و در بندر عباس به ۲۰ هزار دُز برسد، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات نیز باید مراقب بود، زیرا اجازه تجمعات در مکان‌های بسته به هیچ وجه داده نخواهد شد که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها برای نظارت وجود دارد.

فرشیدی افزود: مردم باید ۶ ماه دیگر مراقبت‌ها را با دقت زیاد رعایت کنند بویژه از تجمع‌های خانوادگی خودداری کنند و حتماً از ماسک استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مردم به دست اندرکاران بهداشت و درمان اعتماد کنند و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند بویژه افراد بالای پنجاه سال در ارتباط با فرزندان و اعضای جوان خانواده که بیرون از منزل می‌روند احتیاط کنند و افراد با مشاهده علایم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا فرایند درمانشان زودتر و با خطر کمتر آغاز شود.

کد خبر 5221286

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین فرشیدی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ویروس کرونا انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر جنبش ازما سوم خرداد فتح خرمشهر کرمانشاه گرگان واکسن کرونا آمار کرونا چالش شفافیت آزادسازی خرمشهر اردبیل عکس استانها رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شیوه نامه های بهداشتی شیوه نامه ها شیوع کرونا رعایت کنند فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

کد خبر 6095892

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • مثبت خبر؛ اخبار خوب هفته در استان سمنان
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ۱۰۰۰ کانتینر کالای بدون هویت در بندر شهید رجایی شناسایی شد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟