Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:16:22 GMT

منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو در صف ثبت آثار ملی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۵۳۱۳

منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو در صف ثبت آثار ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا جوادی یگانه، در آیین افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی در منطقه ۲۰ ضمن گرامیداشت سال روز آزادسازی خرمشهر تصریح کرد: ری قدیمی‌ترین و مهم‌ترین منطقه باستانی استان تهران است که علاوه بر قدمت تاریخی از بافت مذهبی نیز برخوردار است. این پتانسیل فرصتی فراهم می‌کند تا این منطقه به عنوان قطب توسعه گردشگری مذهبی استان تهران معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی و گردشگری رازی تلاش می‌کند تا در زندگی مردم این منطقه حضور ممتاز داشته باشد، ادامه داد: با استفاده خلاقانه از ظرفیت‌های این مجموعه تلاش می‌شود تا طیف‌های مختلفی از بازدیدکنندگان به ویژه گردشگران مذهبی جذب این مجموعه و منطقه شوند.

جوادی یگانه با تاکید بر اهمیت بهره برداری اصولی از این پروژه با توجه به ظرفیت شهر باستانی و تاریخی ری، خاطر نشان کرد: ساکنان این شهر تاریخی باید نسبت به این مجموعه احساس تعلق خاطر بیشتری داشته باشند تا شاهد مشارکت تک تک شهروندان در این مجموعه باشیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر از منظر گردشگری به شهر ری نگاه کنیم ظرفیت این منطقه منحصر به فرد است. از همین رو لازم است که در کنار افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی به طور هم زمان ساخت موزه ری نیز در دستور کار قرار بگیرد تا این دو مجموعه با کمک یکدیگر نقش موثری در توسعه گردشگری منطقه ری ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه در آغاز مراسم افتتاح مجموعه تاریخی و گردشگری رازی حدود ۵۰ اثر نقاشی قهوه خانه‌ای که در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی موجود بوده‌اند، به نمایش گذاشته شده‌اند، بیان کرد: ثبت آثار تاریخی و فرهنگی و معرفی جاذبه‌های گردشگری ری به دو صورت مکتوب و مجازی از جمله برنامه ریزی های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.

جوادی یگانه با ابراز تاسف از اینکه تهران با وجود ظرفیت بالای گردشگری اما مقصد گردشگران نیست متذکر شد: تهران به طور معمول به شکل یک معبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بدین معناست که افرادی که به شهر وارد و خارج می‌شوند به طور معمول حداکثر یک یا دو نقطه را در شهر می‌بینند آن‌هم به شکل عبوری. در حالی که کلان شهر تهران پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه افزود: باید فرصتی فراهم کنیم که ساکنان استان تهران و شهرهای همجوار و صد البته تمام مردم ایران و گردشگران خارجی، تهران را یکی از ظرفیت‌ها و مقاصد گردشگری خود تعریف کنند. البته در این زمینه نیازمند حمایت تک تک اعضای و کمیسیون اجتماعی شورای شهر هستیم.

جوادی یگانه از کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران و به ویژه آقای خلیل آبادی خواست تا مسئله سازمان گردشگری در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه ستاد گردشگری شهر تهران دو اقدام در جهت حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ری در دستور کار دارد، خاطر نشان کرد: ثبت منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو در صف ثبت آثار ملی قرار دارد. همچنین ساماندهی مجموعه چشمه علی نیز با رعایت ملاحظات میراث در دستور کار است.

جوادی یگانه ضمن ابراز امیدواری از اینکه مجموعه تفریحی گردشگری رازی با اصلاح کارکرد در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم این مجموعه همراه با میراث گران سنگ مذهبی و تاریخی ری و مجموعه مجاور برج طغرل و آرامگاه ابن بابویه بتوانند در توسعه فرهنگی و اجتماعی ری موثر باشند تا به رونق حیات مدنی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان کمک کند. ضمن آنکه فرصتی برای گردشگری تاریخی و مذهبی در شهر تهران فراهم شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در پایان ضمن اعلام تسلیت به مناسبت سالگرد وفات حضرت عبدالعظیم حسنی، از زحمات دست اندرکاران معاونت فنی و عمرانی تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است مراسم آئین افتتاح مجموعه تفریحی گردشگری رازی صبح امروز با حضور شهردار تهران، معاون فنی و عمرانی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل و اعضای شورا در شهر ری برگزار شد.

کد خبر 5221306

منبع: مهر

کلیدواژه: کوه بی بی شهربانو محمدرضا جوادی یگانه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گردشگری شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا انتخابات 1400 بابک خرمدین تذکرات شورای شهر قوه قضاییه میراث فرهنگی سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور پیش بینی وضعیت هوا وضعیت معابر کیفیت هوای تهران معاون امور اجتماعی و فرهنگی گردشگری رازی افتتاح مجموعه جوادی یگانه شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی گفت: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مدیریت به ویژه مدیریت مسائل فرهنگی را بسیار مهم بیان و اظهار کرد: کار با مدیر و کارشناسان بسیار می‌تواند پیش برود و گاهی بیشتر از اعتبارات و بودجه در پیشبرد امور تأثیرگذار است، لذا مدیریت از این جهت بسیار مهم است و مسئله مدیریت نیز یک امر ذاتی است.

وی بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت خیرین در توجه و حفظ میراث فرهنگی استان را امری مهم عنوان کرد و افزود: باید از حضور خیرین در امور میراث فرهنگی به ویژه در مرمت و بازسازی مساجد قدیمی و دیگر بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان تصریح کرد: با این کار فرهنگ خود را حفظ می‌کنیم و در می‌یابیم بزرگان ما چه میزان فهم داشته‌اند و بناها را طبق نیاز روز احداث می‌کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: باید نمایشگاهی داشته باشیم و وسایلی که از قدیم اکنون در اختیار مردم است را جمع‌آوری و به نمایش بگذاریم تا به این واسطه هنر خود را نشان دهیم.

وی با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی تصریح کرد: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم؛ اصفهان مدارس علمیه تاریخی فراوانی در گذشته داشته اما در هنگام حمله افاغنه و در دوران پهلوی بیشتر این مدارس از بین رفت و تنها حدود ۳۰ مدرسه به جا مانده است.

امام جمعه اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و نقاط گردشگری فراوانی دارد اما در عین حال نیازمند مدیریت است و باید گفت میراث فرهنگی به ذوق و مدیران با ذوق و به مدیرانی که به‌صورت میدانی در مناطق حضور یابند نیاز دارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تشکیل شورایی برای تفکیک برخی از بناهای شخصی از میراثی را مهم دانست و افزود: شورایی برای تفکیک برخی از بناها به تشخیص متخصصان این امر باید ایجاد شود تا تکلیف برخی از بناها در اصفهان مشخص شود.

وی عنوان کرد: باید به پیشکسوتان صنایع دستی و اساتید میراث فرهنگی اهمیت داده و نسبت به آن‌ها رسیدگی کنید، همچنین از افرادی که می‌توانند در زمینه صنایع دستی آموزش دهند استفاده کنید و نسبت به تکریم و تجلیل و داشتن آماری از تعداد آن‌ها و تهیه عکس و تصاویر این هنرمندان اقدام کنید، زیرا تکریم این هنرمندان امری ضروری است.

در ابتدای این دیدار نیز امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان توجه به میراث فرهنگی را توجه به ایران و تاریخ میراث کهن آن بیان کرد و اظهار داشت: توجه به میراث اسلامی و تمدن نوین اسلامی اهمیت به میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام به جا گذاشته و باید معرفی شود و در حفظ و ترویج آن تلاش کرد.

وی افزود: بناهایی که معماری فرهنگی و تاریخی خاصی در آن به کار رفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که این بناها فارغ از اینکه چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند مهم بوده زیرا دسترنج هنرمندان و معماری ایرانی و اسلامی ما است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های بسیار برخوردار در حوزه صنایع دستی است و صادرات صنایع دستی به دلیل ارزآوری و ایجاد اشتغال خانگی و ارزان قیمت دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز اصفهان با تعدد بناهای تاریخی و آب و هوایی و راه‌های مواصلاتی و پایتخت بودن آن در ادوار گذشته نگین گردشگری کشور است و نشان می‌دهد که اصفهان مهد دین و در حوزه بناهای تاریخی و گردشگری بسیار مورد توجه بازرگانان بوده است.

کرم‌زاده هم چنین اعتبارات اندک میراث فرهنگی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات مردم در حفظ و ترویج میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذار و ورود آنها برای حفظ میراث فرهنگی در این حوزه اهمیت دارد و باید از ظرفیت این شرکت‌ها بهره برد.

کد خبر 748790

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان