Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@04:07:58 GMT

خودباوري در بين قطعه سازي لوازم خانگي

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۶۳۹۶

خبرگزاری آریا- نخستین همایش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با حضور برخی مسئولان و فعالان این صنعت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، نخستین همایش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مسئولان و فعالان این صنعت برگزار شد.
علی آقامحمدی با اشاره به اینکه لوازم خانگی جزو محصولات و ملزومات اصلی زندگی‌ها شده و دیگر جزو تشریفات محسوب نمی‌شود، گفت: برخی تلقی اشتباهی دارند که می‌توان هر کالایی را که کمبود در داخل داشتیم، از خارج وارد کنیم، اما نمی‌دانند که امکان تأمین ارز این حجم بالای کالا‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با توجه به جدیت فعالان این صنعت برای گسترش و توسعه فعالیت در ا ین حوزه و حضور در در بازار‌های منطقه در حوزه تولید لوازم خانگی به طور حتم قیمت تمام شده لوازم خانگی اهمیت بالایی دارد. همانطور که در سایر کشور‌ها قیمت تمام شده محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه نباید محصولات تولیدی ما در لوازم خانگی در رده‌های ضعیف و قوی باشد، اضافه کرد: باید همه محصولات تولید شده، استاندارد‌های پایه را پاس کنند. ممکن است برخی تعدادی موقعیت و فرصت بیشتری داشته باشند که هزینه آن را دهک‌های بالای درآمدی می‌دهند، اما به بهانه تولید محصولات اقتصادی نباید کالای بی کیفیت تولید کرد.
آقا محمدی در ادامه تاکید کرد: دیگر دوران بزن در رو در تولید لوازم خانگی تمام شده است. در حال حاضر زمان ماندگاری محصولات خانگی برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وی باید رقابت در تولید قطعات لوازم خانگی به همکاری برای کاهش ارزبری تبدیل شود و هیچ معنایی ندارد هر تولید کننده ماشین لباسشویی، شیشه جلوی محصول خود را با کالای مشابه تولید کننده دیگر متفاوت بداند. دیگر رقابتی نیست و باید این مسیر تغییر کند و سبد کالایی شکل بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: زنجیره تولید هفت صنعت از جمله خودرو، لوازم خانگی، طلا و جواهر، پوشاک، پتروشیمی و فولاد شکل گرفته که سند آن در وزارت صمت تهیه شده که شامل نظام تأمین مالی، نظام تبلیغات و نظام تکنولوژی قطعات این محصولات است که زنجیره قطعه تا محصول نهایی را در بر می‌گیرد.

اعلام حمایت ویژه وزارت صمت از قطعه سازان لوازم خانگی
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این همایش بیان اینکه امروز با همت قطعه سازان لوازم خانگی برای اولین بار در تاریخ توانستیم نیاز‌های این صنعت را خودکفا کنیم، گفت: در سال‌های 95 و 96 بیش از 60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برند‌های خارجی بود که عمق ساخت پایینی داشت، اما خودباوری در صنعت لوازم خانگی به منصه ظهور رسید.
آقای کیوان گردان افزود: در خردادماه سال 97 بر مبنای اتکا به تولیدکنندگان داخلی، واردات لوازم اصلی را متوقف کردیم و با همان خودباوری در آن شرایط سخت، لوازم خانگی در سال 99 به خودکفایی رسید.
وی تاکید کرد: در سال جدید با افزایش تیراژ تولید به دنبال حضور در بازار‌های صادراتی هستیم.
گردان گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، صنعت لوازم خانگی به عنوان صنعت پیشرو مورد تفقد ایشان قرار گرفت و معظم له توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته اند. ما قبل از تحریم 7 میلیون دستگاه لوزم خانگی تولید داشتیم، اما در سال 99 توانستیم 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کنیم آن هم با وجود اینکه شرایط سخت کرونا در کشور برقرار بود. در واقع خودباوری ملی در شرایط دشوار کرونایی رقم خورد.
وی تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی در مسیر اقتصاد مقاومتی و درونزایی حرکت کرده و انشاالله در سال 1400 به سمت برونزایی حرکت خواهد کرد.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی با ارائه آماری از شرایط کنونی صنعت لوازم خانگی و نقش مهم آن در اقتصاد ملی، گفت: صنعت لوازم خانگی گردش مالی 6 میلیارد دلاری دارد، در حال حاضر 300 هزار اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیر مستقیم در این صنعت تحقق یافته است و 500 بنگاه تولیدی نیز مشغول فعالت هستند بنابراین صنعت لوازم خانگی یکی از پایه‌های صنعت و GDP کشور است.
گردان تاکید کرد: با دسترنج و زحمت قطعه سازان میتوان مسیر بهتری در آینده داشت؛ سال گذشته 200 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که این رقم در سال جدید 600 میلیون دلار هدفگذاری شده است.
وی با اشاره به در نظر گرفتن راهکاری متنوع برای تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، در پایان اظهار کرد:امروز روز مبارکی است و جمع حاضر به عنوان ستون فقرات لوازم خانگی به حساب می‌آید بنابراین وزارت صمت هرکمکی را برای پیشبرد اهداف تولیدکنندگان این صنعت لحاظ خواهد کرد.

واردات قطعات خارجی آفت صنعت قطعه سازی داخلی
مرسل صدیق از دیگر سخنرانان این همایش نیز گفت: اعضای انجمن قطعه سازان محصولاتی را تولید می‌کنند که به دانش فنی و فناوری نیاز دارد و تولیدکنندگان باید به علوم مربوط به کار خود مسلط باشند.
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی افزود: تولیدکنندگان وقتی میخواهند کالایی را تولید کنند، این کالا باید در بازار قابل رقابت باشد و بر اساس استاندارد‌های بین المللی ساخته شود.
وی با بیان اینکه مشکل قطعه سازان نبود افراد تحصلیکرده در حوزه دانش و فناوری است، گفت: اساس کار در اروپا مربوط به شرکت‌هایی است که دارای علم و فناوری باشند در غیر اینصورت شرکت‌هایی که فاقد این موارد باشند، قادر به انجام فعالیت نیستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه قطعه سازان باید به استاندارد‌های ملی و بین المللی آگاهی داشته باشند، افزود: کالا‌های ساخت داخل باید طوری طراحی و تولید شوند که با کالا‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی قابل رقابت باشند.
وی اضافه کرد: مطلع هستیم که برخی از تولیدکنندگان کالا‌های خود را به کشور‌هایی مانند انگلستان، مصر، تونس و ترکیه صادر میکنند بنابراین اگر از استاندارد‌های بین المللی اطلاعاتی نداشته باشند نمیتوانند با بقیه تولیدکنندگان رقابت کنند.
صدیق با ذکر یک مثال توضیح داد: اگر در داخل خریداران فقط روی قیمت و مدت زمان تحویل توجه دارند، در اروپا استادارد کالا را می‌خواهند و براساس استاندارد‌های اروپایی باید کتابچه داشته باشیم بنابراین مجبور هستیم خود را به علوم روز مجهز کنیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با اعلام اینکه در صنعت خودرو تحولاتی ایجاد شده و این مسئله موجب خوشحالی ماست، تصریح کرد: اولین تحول صنعت خودرو جایی رقم خورد که آموزش نیروی انسانی جدی گرفته شد و دولت فکر خوبی در این حوزه کرد. اکنون نیز بین 5 تا 10 سال زمان نیز داریم تا محصولات خودروسازان حالت رقابتی به خود بگیرند البته حالا هم ساختار‌ها و طراحی‌هایی از خودرو‌های جدید میبینیم که نسبت به خودرو‌هایی نظیر پراید وضعیت به مراتب بهتری دارند.
صدیق در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه لوازم خانگی آلمان، بهترین نوع لوازم خانگی در جهان است، گفت: ظرفیت ارزش افزوده 7 میلیاردی صنعت لوازم خانگی در کشور وجود دارد. بالای 72 درصد از ارزش افزوده محصول را تولید قطعات به خود اختصاص می‌دهد و سهم تولیدکننده نهایی فقط 30 درصد است. در تولید قطعه ماده خام به محصول با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شود. در اتحادیه اروپا 721 میلیارد یورو ارزش تولید لوازم خانگی است. 927 هزار نفر در کشوری مانند آلمان درگیر تولید لوازم خانگی هستند و بیش از 700 میلیارد دلار ارزش این صنعت است. مدل‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ مبتنی بر تولید قطعات است.

لزوم جلوگیری از تکرار تجربه تلخ قطعه سازان خودرو در صنعت لوازم خانگی
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: از طریق اتاق‌ها سفر‌هایی برای تحقیق به کشور‌هایی نظیر کره جنوبی و ترکیه داشتیم. مدل‌های توسعه‌ای در این کشور‌ها مبتنی بر توجه به قطعه سازان بوده و صنعت زمانی پیشرفت کرده که قطعه سازان موفق بوده اند. در این کشور‌ها از قطعه سازان حمایت مالی انجام شده و وقتی آن‌ها رشد کرده اند توانسته اند محصول خوبی را تولید کنند.
صدیق با تاکید بر اینکه از از حاکمیت درخواست توجه و حمایت داریم، بیان کرد: درخواست ما این است هرکالایی که تولید مشابه داخلی دارد واردات آن ممنوع شود. برخی از کالا‌های تولیدکنندگان داخلی ما در بازار جا افتاده است و حتی به خارج صادر هم میشود. مقام معظم رهبری فرمودند هرکالایی که تولید داخل مشابه دارد نباید به کشور وارد شود، اما ما در اجرا می‌بینیم که با سیستم تعرفه گذاری، مجددا واردات انجام می‌شود.
وی افزود: در جامعه‌ای که تورم وجود دارد مثلا بالا بردن 5 درصدی تعرفه کفایت نمیکند چرا که واردات انجام و حتی محصول گرانتر هم فروخته میشود! همین حالا برخی بر روی کالای خود کلمه ساخت ایتالیا درج میکنند چرا که اعتقاد دارند راحت‌تر به فروش میرسد!
رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه و در ماده 16 آمده که کالایی که در داخل تولید دارد واردات آن ممنوع است، تقاضا داریم در برنامه هفتم نیز این ماده وجود داشته باشد، اما ماده 17 که مربوط به تعرفه است باید حذف گردد.
وی در پایان با اعلام درخواست از اتاق بازرگانی جهت همکاری در ثبت و پذیرش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: از مجلس نیز درخواست داریم جایگاهی در کمیسیون صنایع و معادن به انجمن اختصاص داده شود تا بتوانیم حرف‌های خودمان را بزنیم.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تلاش و توجه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص گسترده‌تر شدن فضای فعالیت تولیدکنندگان، گفت: نباید برای افزایش و گسترش فضای فعالیت و حضور شرکت ها، بدون برنامه و چشم انداز در این حوزه اقدام شود و، زیرا با هراقدامی که بدون برنامه صورت گیرد، بدون شک تمام زحمات فعالان این عرصه برباد خواهد رفت.
آقای علی جدی افزود: این تغییری که طی مدت تحریم‌ها در صنعت لوازم خانگی ایجاد شد، تبدیل به فرصت بود. گاهی اوقات سیاستمداران باید با اعتماد به تولیدکنندگان در همه حوزه ها، برای بهتر شدن هرچه بیشتر توان و فضای تولید در کشور گام بردارند.
وی، در ادامه تاکید کرد: نکته دیگری که در صنعت لوازم خانگی باید به آن توجه شود، این است که برخلاف صنعت خودرو به حوزه قطعه سازی بیش از قبل توجه شود تا بتوانند نه در داخل بلکه در عرصه بین المللی نیز فعالیت داشته باشند.
به گفته جدی، باید قطعه سازان با فعالیتی جدی و مستقل بتوانند در داخل و عرصه بین المللی فعالیت داشته باشند و با جذب اعتماد مردم محصولات لوازم خانگی ایرانی با استفاده از قطعات داخلی در بازار‌های داخلی و خارجی عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر در زمینه قطعات بتوانیم عملکرد قوی داشته باشیم در صورت واردات نیز هیچگاه برند‌های ایرانی زیرسوال نخواهد رفت و ارزش و جایگاه خود را دارد، گفت: در نامه‌ای تمام تلاش و عملکرد تولیدکنندگانی که طی سال‌های اخیر و تحریم‌های ایران از سوی غربی ها، با تما متوان و قوا به دنبال رفع نیاز‌های مردم بودند، بخ محضر مقام معظم رهبری گزارش شد.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: فعالان صنعت قطعه سازی باید در عین تلاش برای گسترده شده، از فناوری روز دنیا نیز عقب نیفتد و همواره به روز به دنبال توسعه این صنعت باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قطعه سازی لوازم خانگی صنعت لوازم خانگی تولید لوازم خانگی لوازم خانگی لوازم خانگی کمیسیون صنایع داشته باشند تولید کنند بین المللی شرکت ها کالا ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۶۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بنابر آمار‌های اعلامی قبل از سیاست افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، بخشی از مرغ مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شد و به رغم آنکه تا چندماه پیش واردکننده مرغ از ترکیه بودیم، اما از اسفندماه به صادرکننده این محصول پروتئینی تبدیل شدیم.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه به رغم افزایش سرانه مصرف مرغ ناشی از نوسانات قیمت گوشت قرمز حداکثر ۲ میلیون تن مرغ مورد نیاز است که این امر بدان معناست که به شرط تامین زیرساخت‌های لازم و حذف قیمت گذاری دستوری، امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد که با احتساب نرخ ۲.۲ تا ۲.۳ دلار هرکیلو مرغ صادراتی، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می‌شود.

طبق آمار‌های اعلامی در آذرماه ۱۴۱ میلیون قطعه، دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه، بهمن بیش از ۱۵۱ میلیون و اسفند ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که با عرضه مرغ‌های جوجه ریزی بهمن ماه در ایام نوروز و ماه رمضان نیاز است که مازاد تولید از سطح بازار جمع آوری شود تا مرغداران متحمل زیان نشوند.

بنابر اذعان مسئولان صادرات مرغ بعداز سال‌ها به عراق انجام شد، این درحالی است که تا ۸ ماه گذشته واردکننده مرغ بودیم؛ لذا اگر مجموع ظرفیت نصب شده ۳ میلیون تن مرغ در کشور بکار گرفته شود، میزان صادرات بیش از پیش افزایش خواهد یافت، هرچه ارزآوری در این بخش بیشتر شود به فعال شدن این ظرفیت‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • حال موسیقی ایران خوب است