Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@16:17:59 GMT

دست جهان به خاویار ایران نمی‌رسد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۶۴۴۴

دست جهان به خاویار ایران نمی‌رسد


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، شاید خاویار ایرانی از معدود محصولاتی باشد که در دنیا برند آن تقلب می‌شود. به این معنی که گاهی اوقات رقبا خاویار را با برند ایرانی راهی بازارهای جهانی می‌کنند. خاویار ایرانی از آن جهت قابل اهمیت است که متعلق به ماهی "بلوگا"ست و کیفیت آن در سطح دنیا از نظر طعم و شکل درجه یک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال چینی‌ها در تولید و فروش خاویار در دنیا رتبه اول را دارند. اما خاویار چینی در دنیا حدود ۴۰۰ یورو و خاویار ایران و روسیه ۱۰۰۰ یورو است که خود نشان‌دهنده کیفیت و برند خاویار کشور در دنیاست.
در گیلان نیز حدود ۲ تن خاویار پرورشی تولید می‌شود که بنا بر آمارهای سازمان شیلات گیلان، در بخش ماهیان خاویاری نیز امسال با رشد ۲۰ درصدی مواجه بودیم.

۵۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری
مدیرکل شیلات گیلان با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: ۵۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان فعالیت دارند که امسال ۵۵۰۰ کیلوگرم خاویار از این مزارع استحصال شده و در این بخش رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.
عظیم مدبری می‌افزاید: پژوهشکده آبزی پروری در بندرانزلی، موسسه تحقیقات ماهیان خاویاری و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گیلان درباره ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر به تحقیق و تکثیر مصنوعی گونه‌های بومی می‌پردازند.
وی همچنین درباره وضعیت صادرات خاویار توضیح می‌دهد: حجم صادرات خاویار گیلان ۱۲۰۰ کیلوگرم است و با وجود کم بودن تولید نسبت به دیگر کشورها در کیفیت و برند اول هستیم. اکنون خاویار گیلان به کشورهای فرانسه، آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود.
با این حال تولید در داخل و فروش این محصول در بازارهای جهانی مشکلات فراوانی دارد.

مشکلات تولیدکنندگان
بهرام فلاحتکار استاد دانشگاه گیلان وضعیت گیلان را در تولید ماهیان خاویاری نامناسب می‌داند و به همشهری می‌گوید: گیلان چند سال است رتبه اول تولید خاویار کشور را به مازندران واگذار کرده و اگر تلاش نکنیم دیگر استان‌ها نیز گوی سبقت را از ما خواهند ربود. چنانکه اکنون بزرگترین مزرعه ماهیان خاویاری منطقه در ساری قرار دارد و تولید آن هم بسیار بالاست. در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌های بازسازی ذخایر ماهی خاویاری وضعیت نامناسبی دارند و حمایتی از آنها نمی‌شود. حتی ممکن است تا یکی دو سال اخیر بسیاری از آنها تعطیل شوند.
به گفته وی، مجموعه تلاشی که اکنون باعث شده صادرات خاویار رونق داشته باشد محصول کار همین کارگاه‌هاست و اگر از آنان حمایت نشود، راندمان پایین تولید ماهی خاویاری در گیلان به صورت دو چندان خودش را نشان می‌دهد.

موانع صادرات به بازارهای جهانی
یک فعال تولیدکننده ماهی خاویاری در گیلان نیز به همشهری می‌گوید: مشکلات تولید و پرورش ماهی در زمان‌های مختلف متفاوت است. در مقطعی کمبود بچه‌ماهی خاویاری وجود داشت و پرورش‌دهندگان متناسب با وسعت مزرعه‌شان بچه‌ماهی دریافت نمی‌کردند. اکنون بخش خصوصی توانمند شده و خودش می‌تواند بچه‌ماهی تولید کند اما مشکلی که الان بر سر راه آن‌ها وجود دارد، بحث فروش است.
محمدحسین طلوعی بیان می‌کند: قیمت ماهی خاویاری با هزینه‌های تولید آن همخوانی ندارد زیرا غذای ماهی گران شده است و عملا تولید، توجیه اقتصادی ندارد. مگر اینکه مرزها باز شوند و گوشت ماهی‌ها صادر شود. در بحث خاویار هم به همین شکل است. چون چینی‌ها در بازار جهانی وارد شده‌اند دیگر فروش خاویار در بازارهای جهانی هم به ‌صرفه نیست. الان تنها گونه ‌ماهی خاویاری ایران که در بازار اروپا خواستار دارد ماهی بلوگا است که چینی‌ها ندارند. چون پرورش این گونه بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و برای تولیدکننده سودی ندارد.
وی در مورد وضعیت کارگاه‌های تولید خاویار هم می‌گوید: اغلب این کارگاه‌ها به سختی کار را ادامه می‌دهند، چون هیچکس نمی‌توانند ماهی‌ها را بفروشد. شیوع کرونا، رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید نیز بار مضاعفی برای تولیدکنندگان شد. در این بین شیلات هم کمکی به تولیدکننده‌ها نکرد.
به گفته‌ی این فعال عرصه آبزی پروری گیلان، وقتی تولیدکننده ضرر کند کار را تعطیل می‌کند و قطعا تولید خاویار از این میزان هم کمتر می‌شود. ما تمام امکاناتی که منجر به افزایش تولید می‌شود را در اختیار داریم اما تنها عاملی که تولید را کاهش می‌دهد گرانی نهاده‌های تولید و به فروش نرفتن تولیدات است.

از دست دادن بازار جهانی
در ادامه سوارزاده صادرکننده خاویار، با اشاره به معضلات صادرات خاویار ایرانی به همشهری می‌گوید: از لحاظ حجم و فروش خاویار چین ۱۰۰ تن خاویار تولید و صادر می‌کند و ایران با ۴ تن صادرات، مقام پانزدهم دنیا را دارد اما از نظر کیفیت خاویار ایران جزو درجه اول هاست.
وی ادامه می‌دهد: به فروش نرفتن خاویار ایران به دلیل تحریم، موجب خراب شدن این محصول می‌شود. چون خاویار را نمی‌شود به شکل فریز درآورد و اگر خراب شود سرمایه تولید کننده از بین می‌رود. قیمت نهاده‌های ماهی با یورو و دلار است و به همین دلیل هزینه‌ تولید ماهی خاویاری و استحصال خاویار از آن، بسیار بالاست. همچنین نبود ارتباط بانکی دیگر مشکل ماست و مشتریان خارجی ما نمی‌توانند برای پرداخت بانکی اقدام کنند. مانع بعدی، عدم ایجاد ال سی است. LC اعتبار اسنادی بین صادرکننده و وارد کننده است که تا حدودی ریسک‌های بین آنان را پوشش می‌دهد. این امر هم چون ارتباطات بانکی نداریم ممکن نیست. از این رو به مشتریان خارجی اعلام می‌کنیم برای خرید از داخل کشور یک نماینده پیدا کرده و به ما پول ریالی بدهند تا ما کالا را برایشان ارسال کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 غزه شورای نگهبان قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرشته رضایی خاویار خاویار ایران انتخابات 1400 غزه شورای نگهبان قطعی برق نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همشهری می گوید بازارهای جهانی ماهیان خاویاری صادرات خاویار خاویار ایران ماهی خاویاری کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ایران در عرصه‌های مختلف می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد»، تاکید کرد: این نمایشگاه دستاوردهای جوانان ما را نشان می‌دهد که تهدید و تحریم را به فرصت بدل کرده‌اند. ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی، تجاری و صادراتی آن است که ما توانسته‌ایم و بازهم می‌توانیم.

رئیسی یادآور شد: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری در اقلیم‌های مختلف وجود دارد. خداوند این امکان را فراهم کرده و او عادل است. او به عدالت نیاز بشر را تامین کرده و در دسترس او قرار داده و اگر آحاد بشر به دلیل زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی اقداماتی برای محرومیت کشورها از منابع و ظرفیت‌ها انجام ندهند و به طبیعت، جهان و بشریت ظلم نکنند، امکانات در اختیار همه قرار دارد و می‌توان نیاز بشر را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: جریان تحریم یکی از نمادهای ظلم نه تنها به دولت‌ها که به ملت‌هاست. اگر ملتی را با ایجاد تنگنا و تحریم از رسیدن به اهداف خود برای توسعه و پیشرفت بازداشت، این هم یک جنگ است اما نه جنگ نظامی بلکه جنگ اراده‌هاست و ملت ایران در این جنگ اراده کرده با اتکا بر توانمندی ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد تا نه ما، بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند سیاست تحریم‌ها علیه ایران مفتضحانه شکست خورده است. این امر مدیون کار مهندسان، کارگران و تولیدکنندگان ماست که افسران و سربازان خط مقدم شکست دادن دشمنان ایران در زمینه اقتصاد، تولید و فناوری هستند.

وی با بیان این‌که «ایران پیشرفته و فن‌آور است»، تصریح کرد: تولیدات صنعتی و کشاورزی نیاز به نقشه راه دارد. در این نمایشگاه انواع توانایی‌هایی ایران در صنایع دارویی، شیمیایی، شیلات و صنایع دستی و گردشگری را رونمایی کردیم‌. این نمایشگاه دیدن یک محصول نیست بلکه مذاکره و تنظیم قراردادها و پیگیری تجارت و صادرات هم در آن پیش‌بینی شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امکان و ظرفیت بسیار داریم و باید آن‌ها را از قوه به فعلیت درآورد. این‌که تصور شود علم و دانش و نوآوری و فناوری در اختیار کسانی است که فکر می‌کنند آنان می‌توانند نگاه نادرستی است و کامل نیست. امروز گرچه غرب تلاش می‌کند در منطقه ما به فناوری‌های نو دسترسی ایجاد نشود و اگر ایجاد شد آن نکته اساسی در اختیار خودش بماند تا سلطه خود را بر منطقه حاکم کند اما در ایران این دانش‌ها بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما، نمی‌توانند مانع از دسترسی ایران به فناوری‌های نو شود.

رئیسی تاکید کرد: هرجا فشار بیشتری به ما در این زمینه وارد شده است ما در آنجا بیشترین توفیق را داشته‌ایم. از جمله در صنایع هسته‌ای و دفاعی که البته در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. این فتوای مرجع ما و رهبری انقلاب اسلامی است. ما از این فناوری در صنایع مختلف اقتصادی استفاده می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: برخلاف خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد و کشورهای جهان می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و کشورهای جهان موثر باشند. نظام سلطه با همه توطئه‌ها نمی‌تواند کشورهای مصمم و دولت‌های مستقل را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز دارد.

وی گفت: قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. در کنار تولید قدرت نظامی یک کشور با قدرت تولید و اقتصاد و توانایی صادراتی هم نیرومند می‌شود. امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما در جایگاه تولید قدرت برای ایران قرار دارند.

تکمیل می‌شود....

کد خبر 748310

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی