Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه می‌گوید: ما همپیمانانی داریم، همپیمان روسی و همپیمان ایرانی، همپیمان عربی و جنبش‌های مقاومت و همه جنبش‌های آزادیبخش جهانی چه من در سمت ریاست جمهوری باشم و چه نباشم، با این محور همراه هستم. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، محمود احمد مرعی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه و یکی از رقبای بشار اسد رئیس جمهوری کنونی در ادامه مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تسنیم در دمشق به سئوالات مختلف درباره مسائل داخلی و خارجی سوریه از جمله روابط با جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای محور مقاومت، مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سرنوشت بلندیهای جولان اشغالی پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت رقیب اسد از ریشه‌های بحران سوریه/ مرعی: مخالف نظام هستم اما نه وابسته به غرب و شیوخ عرب/ مصاحبه اختصاصی - 1

 

مهمترین محورهای مصاحبه با محمود احمد مرعی-قسمت دوم و پایانی

- ساختار و ماهیت دولت، سیاسی خواهد بود، اما ممکن است، برخی وزارت‌خانه‌ها نیازمند تکنوکرات‌ها باشند. 

-در مسیر تعدیل و اصلاح قانون اساسی حرکت خواهم کرد، چون این قانون اساسی، قانون کاملی نیست و در آن شکاف‌ها و نقایصی وجود دارد که نیازمند کامل شدن است.

-در کشور مناصب حاکمیتی وجود دارد که باید مصون و مورد احترام باشد. باید مرجعی قدرتمند در سوریه و کشوری مهم و محوری در منطقه باشد.

-برنامه‌ام روشن است،‌اول اینکه زمینه فعالیت سیاسی را فراهم خواهم کرد. دوم اینکه دولت وحدت ملی را با شرکت همه گروه‌های سیاسی تشکیل می‌دهم . همزمان با آن مقدمات برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی سوری را تدارک خواهم دید.

- ما تمام راه‌های ممکن را برای اخراج اشغالگران آمریکایی،صهیونیستی و ترکیه‌ای را خواهیم رفت، البته با بهترین گزینه شروع خواهیم کرد. اگر چنین گزینه‌ای نباشد،حمایت از مقاومت مردمی را آغاز خواهیم کرد .

-ما حامی حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر تمام جغرافیای سوریه هستیم، البته این امر نیازمند تلاش و ارتش و انسجام ارتش و جامعه سوریه است.

-ما همپیمانانی داریم،همپیمان روسی و همپیمان ایرانی،همپیمان عربی و جنبش‌های مقاومت و همه جنبش‌های آزادیبخش جهانی چه من در سمت ریاست جمهوری باشم و چه نباشم، با این محور همراه هستم.

-محور مسکو، پکن، تهران، آفریقای جنوبی، کشورهای بریکس، الجزایر و عمق عربی مقاوم، ما همواره حامی تمام اعضای این محور هستیم و خود جزئی از آن(محور مقاومت) به شمار می‌رویم.

-سوریهِ تنها لقمه‌ای آسان برای آمریکا و صهیونیستها خواهد شد. هنگامی که سوریه به بخشی از این محور(مقاومت) تبدیل شود.  تمام اعضای این محور از آن حمایت خواهند کرد.

-مسئله فلسطین،‌همچنان مسئله اصلی و محوری است و هرکس غیر از آن سخن بگوید، در اشتباه خواهد بود . چون مسئله فلسطین امت اسلام، اعراب و تمام جنبش‌های آزادی‌بخش جهان را در یک جا گرد آورده است.

- دشمن صهیونیستی عامل شرارت در منطقه است و کسی که از دشمن صهیونیستی حمایت می‌کند، ایالات متحده آمریکاست.

- طرحی آمریکایی صهیونیستی در منطقه وجود دارد  که هدف آن نابودی این کشورهای مهم مانند عراق و لیبی و سوریه است، طرحی که ممکن است علیه مصر و الجزایر هم باشد.

-آمریکا خواهان آن است که همه این کشورها تضعیف و ویران شود به ویژه ارتش‌های عراق، سوریه، لیبی، الجزایر و مصر .

-این خواستهِ رژیم صهیونیستی است  که می‌خواهد این رژیم و ارتش آن، قدرتمندترین ارتش و رژیم باشد در حالی که ما می‌بینیم سوریه یکی از اعضای محور مقاومت عربی و اسلامی است

- آنچه با زور گرفته شده جز با زور پس گرفته نخواهد شد. دشمن صهیونیستی، جولان را پس نمی‌دهد، مگر زمانی که سوریه قدرتمند باشد.

- من مخالف عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی  و خواهان آزادسازی خاک عربی و سوریه و مدافع حق بازگشت ملت فلسطین هستم.فلسطینیان صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هستند .

-از سال 1948 تا کنون می‌دانم که چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود ندارد . فلسطین، قدس، کرانه باختری و نوار غزه و تمام این شهرها وجود داشته‌اند.

-رژیم صهیونیستی در فلسطین تأسیس و از سوی غرب تقویت و تحکیم شد  تا امت عربی تضعیف و پیکره امت عربی و امت اسلام تجزیه و تکه تکه شود.

-من برنامه و طرحی ایدئولوژیک دارم و مخالف عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستم.

-باید برنامه‌ای برای چگونگی خروج از بحران داشته باشد و اینکه برای بازسازی و آبادانی سوریه کار و تلاش کند.

-سوریه نیازمند بازگشت به آغوش عربی است،به محور مقاومت نیاز دارد. ما به محور بین‌المللی متشکل از روسیه و چین و ایران و آفریقای جنوبی و کشورهای بریکس و استحکام روابط با این کشورها نیاز داریم.

 


بخش دوم

تسنیم : در این چارچوب، اگر شما در جمهوری عربی سوریه به ریاست جمهوری رسیدید ماهیت دولتی که محمود احمد مرعی در آینده تشکیل خواهد داد، چه خواهد بود،آیا دولتی سیاسی یا دولتی تکنوکرات اقتصادمحور خواهد بود؟

مرعی : به ویژه اینکه سوریه به سمت زدودن غبار جنگ از روی شانه‌هایش حرکت می‌کند که مرحله آبادانی و بازسازی و جذب سرمایه گذاری‌ها در سوریه است. دولت تکنوکرات زمانی تشکیل می‌شود که فعالیت سیاسی وجود نداشته باشد. در حالی که ما از فراهم کردن زمینه فعالیت سیاسی و اصل مشارکت سخن می‌گوییم.

بنابراین ساختار و ماهیت دولت، سیاسی خواهد بود، اما ممکن است، برخی وزارت‌خانه‌ها نیازمند تکنوکرات‌ها باشند.  به عبارتی برخی وزارتخانه‌های سیاسی نیازمند مشارکت نیروهای سیاسی باشند  و اینکه وزیران مسئول برنامه‌های سیاسی  و نیز در برابر احزابشان و مردم سوریه مسئول باشند.

تکنوکرات‌ها وزارتخانه خود را اداره کرده و پس از پایان مسئولیت می‌روند، اما مسئول سیاسی وقتی در اداره وزارتخانه‌اش با شکست روبرو شود، هم خود و هم حزبش شکست خورده است.

تسنیم : استاد محمود، انتخابات براساس قانون اساسی برگزار خواهد شد که در سال 2012 به همه پرسی گذاشته شد، این قانون اساسی به رئیس جمهوری اختیارات گسترده‌ای می‌دهد  اگر محمود احمد مرعی به ریاست جمهوری برسد، آیا اصلاحاتی در این قانون ایجاد خواهد کرد؟ به عنوان مثال اختیارات رئیس جمهور را کاهش داده و محدود کند؟

مرعی : اگر رئیس جمهور شوم، این من نیستم که قانون اساسی را اصلاح کنم، بلکه این حقوقدانان و کارشناسان قانون آن را اصلاح خواهند کرد.

تسنیم : آیا به این سمت و خط مشی سوق پیدا خواهید کرد؟

مرعی : بله، من در مسیر تعدیل و اصلاح این قانون اساسی حرکت خواهم کرد، چون این قانون اساسی، قانون کاملی نیست و در آن شکاف‌ها و نقایصی وجود دارد که نیازمند کامل شدن است. البته نمی‌گویم که از صفر شروع خواهیم کرد. چون سوریه کشوری ریشه‌دار است و پیشتر قوانین اساسی را تدوین و تصویب کرد. در قانون اساسی کنونی، مواد و بندهای بسیار مهمی وجود دارد. می‌خواهیم، قانون اساسی را متحول و به روز کنیم.

به بندها و مواد خوب دست نمی‌زنیم و از بندها و مواد بد آن خلاص شویم و بندها و مواد جدید آن را به روزتر کنیم و از تجربه‌های تدوین آن در کشورهای عربی و صحنه بین المللی استفاده کنیم.چون خواهان سوریه‌ای پیشرفته مبتنی بر اصل شهروند برابر استوار هستیم.سوریه‌ای که بر اصل حضور در صحنه سیاسی،‌مشارکت و حاکمیت ملی استوار است. البته در عین حال طرفدار سیستم ریاستی هستم، چون خواهان سوریه مقتدر هستم.

کشوری نمی‌‌خواهیم که هر دو یا سه ماه،دولت یا رئیس جمهور سلب اعتماد شود. در کشور مناصب حاکمیتی وجود دارد که باید مصون و مورد احترام باشد. باید مرجعی قدرتمند در سوریه و کشوری مهم و محوری در منطقه باشد.

تسنیم: منظورتان این است تقویت رئیس جمهور به معنای تقویت و تحکیم سوریه است؟

مرعی : مسئله ریاست جمهوری یک مسئله شخصی نیست.مقام ریاست جمهوری، برای خدمت به سوریه و حاکمیت کشور است و قدرت منصب ریاست جمهوری از قدرت ملت سوریه نشأت می‌گیرد. به عبارتی رئیس جمهور، فرمانده ارتش است و اختیارات مهمی دارد، اما اختیاراتی وجود دارد که ممکن است به نخست وزیر داده شده باشد، همچنین اختیاراتی وجود دارد که ممکن است به برخی از وزیران داده شده باشد. با این حال پست ریاست جمهوری و قدرت این منصب مهم است و به همین خاطر من طرفدار نظام ریاستی هستم.

تسنیم : بسیار خوب، شما طرفدار نظام ریاستی هستید به بیان دیگر، اگر فرض کنیم که استاد محمود به ریاست جمهوری سوریه رسید  اجازه بدهید سؤال کنم، اولین تصمیم محمود احمد مرعی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و ورود به کاخ الشعب چه خواهد بود؟

مرعی : برنامه‌ام روشن است،‌اول اینکه زمینه فعالیت سیاسی را فراهم خواهم کرد. دوم اینکه دولت وحدت ملی را با شرکت همه گروه‌های سیاسی تشکیل می‌دهم . همزمان با آن مقدمات برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی سوری را تدارک خواهم دید که حکومت و معارضان ملی داخل و در خارج در آن حضور داشته باشند، چون همه معارضان سوری مقیم خارج بد نیستند.

معارضان ملی‌گرای خوب و مطرحی در خارج کشور وجود دارند که می‌توانند در این کنفرانس حضور داشته باشند . همانگونه که شخصیت‌های ملی‌گرای مطرحی نیز در داخل کشور سوریه وجود دارند. همچنین همپیمانان و مرجعیت آستانه و سوچی و مراجع مهم دیگری وجود دارند که می‌توانیم به آنها تکیه کنیم، البته این امکان‌پذیر است و به واسطه آن می‌توانیم نحوه خروج از بحران سوریه را اجرایی کنیم.

تسنیم : آیا به ذهنتان خطور کرده که شما نیازمند پیروزی در این انتخابات هستید و برای پیروزی در این انتخابات نیازمند شبکه‌ای از ائتلاف‌ها هستید نا پایگاه و جایگاه انتخاباتی قوی شکل دهید آیا با احزاب سوری برای شکل‌گیری ائتلاف‌های حمایتی از خود طی روند انتخابات ارتباط گرفتید یا اقدام به برقراری چنین ارتباطی کردید؟

مرعی: البته من نامزد جبهه ملی هستم . جبهه متشکل از شش نیرو و جریان سیاسی است و نامزد هر جریانی از گروه‌های معارض و جامعه سوری و  شهروندان سوری خواهم بود که برنامه انتخاباتی مرا بپذیرند. در نتیجه هر یک از مردم سوریه که برنامه انتخاباتی مرا قبول داشته باشد به من رأی خواهد داد. من امیدوارم و از مردم سوریه می‌خواهم که به محمود مرعی رای دهند.

تسنیم : بسیار خوب استاد محمود مرعی، درباره پرونده روابط خارجی شما به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صورت پیروزی  چگونه با معادله‌ای که تلاش دارد، طرح خصمانه علیه سوریه را پیاده کند برخورد خواهید کرد؟،آیا گفتگو خواهید داشت یا قطع ارتباط می‌کنید؟

مرعی: البته ما تمام راه‌های ممکن را برای اخراج اشغالگران آمریکایی،صهیونیستی و ترکیه‌ای را خواهیم رفت، البته با بهترین گزینه شروع خواهیم کرد. اگر چنین گزینه‌ای نباشد،حمایت از مقاومت مردمی را آغاز خواهیم کرد که سرزمین را آزاد خواهد کرد و اشغالگران آمریکایی، ترکیه‌ای و صهیونیستی را بیرون خواهد راند  و از تمام ابزارها در این راه استفاده خواهیم کرد.

ما حامی حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر تمام جغرافیای سوریه هستیم، البته این امر نیازمند تلاش و ارتش و انسجام ارتش و جامعه سوریه است.

تسنیم : گفتید اگر این اشغالگران با گزینه‌های مسالمت آمیز بیرون نروند، گزینه مقاومت مطرح خواهد بود، اما همان طور که استاد محمود می‌دانید یکی از دلایل وزیدن نسیم این جنگ از چهار گوشه دنیا علیه سوریه حمایت سوریه از مقاومت و جنبش‌های مقاومت در منطقه بود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس برنامه انتخاباتی شما رابطه سوریه با محور مقاومت و جنبش‌های مقاومت در صورت رسیدن شما به پست ریاست جمهوری عربی سوریه چگونه خواهد بود؟

مرعی : ما همپیمانانی داریم،همپیمان روسی و همپیمان ایرانی،همپیمان عربی و جنبش‌های مقاومت و همه جنبش‌های آزادیبخش جهانی چه من در سمت ریاست جمهوری باشم و چه نباشم، با این محور همراه هستم. محور مسکو، پکن، تهران، آفریقای جنوبی، کشورهای بریکس، الجزایر و عمق عربی مقاوم، ما همواره حامی تمام اعضای این محور هستیم و خود جزئی از آن(محور مقاومت) به شمار می‌رویم. چون سوریهِ تنها لقمه‌ای آسان برای آمریکا و صهیونیستها خواهد شد. هنگامی که سوریه به بخشی از این محور(مقاومت) تبدیل شود، تمام اعضای این محور از آن حمایت خواهند کرد. بنابراین وجود ما در این محور مهم و باعث تقویت و استحکام سوریه خواهد شد

تسنیم : بعد از 10 سال جنگ، آیا همچنان تعصب عربی و تعصب روی مساله فلسطین  به عنوان اولویت اول برای محمود مرعی و سوری‌ها با وجود تمام اقداماتی که اعراب یا برخی از آنها در سوریه انجام دادند، وجود دارد؟

مرعی : مسئله فلسطین،‌همچنان مسئله اصلی و محوری است و هرکس غیر از آن سخن بگوید، در اشتباه خواهد بود . چون مسئله فلسطین امت اسلام، اعراب و تمام جنبش‌های آزادی‌بخش جهان را در یک جا گرد آورده است. قدس برای جهان عرب و مسلمانان و همچنین جنبش‌های آزادی‌بخش جهان  و جنبش‌های بین المللی مهم است. به همین دلیل ما می‌بینیم که دشمن صهیونیستی عامل شرارت در منطقه است و کسی که از دشمن صهیونیستی حمایت می‌کند، ایالات متحده آمریکاست و کسی که این کشورهای مهم که دشمن صهیونیستی را محاصره کرده‌اند، نابود می کند، باز هم ایالات متحده آمریکاست.بنابراین طرحی آمریکایی صهیونیستی در منطقه وجود دارد  که هدف آن نابودی این کشورهای مهم مانند عراق و لیبی و سوریه است، طرحی که ممکن است علیه مصر و الجزایر هم باشد.

آمریکا خواهان آن است که همه این کشورها تضعیف و ویران شود به ویژه ارتش‌های عراق، سوریه، لیبی، الجزایر و مصر  این خواستهِ رژیم صهیونیستی است که می‌خواهد این رژیم و ارتش آن، قدرتمندترین ارتش و رژیم باشد در حالی که ما می‌بینیم سوریه یکی از اعضای محور مقاومت عربی و اسلامی است تا بار دیگر برای مقابله با این طرح خصمانه آمریکایی و صهیونیستی تقویت شود.

تسنیم : ولی استاد مرعی،برخی طرف‌های منطقه‌ای مخالف دیدگاه شما هستند و طرح صهیونیستی آمریکایی در منطقه را طرحی خصمانه نمی‌دانند برهه اخیر شاهد بود که بسیاری از کشورهای عربی  سوار قطار عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی شدند،امارات، بحرین، مغرب و سودان، آیا این احتمال وجود دارد که در صورتی که محمود احمد مرعی به ریاست جمهوری برسد روزی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کند؟

من یک فرد ایدئولوژیک وابسته به مکتب و اندیشه‌های ناصری هستم احساس می‌کنم، آنچه با زور گرفته شده جز با زور پس گرفته نخواهد شد. دشمن صهیونیستی، جولان را پس نمی‌دهد، مگر زمانی که سوریه قدرتمند باشد.

وقتی دشمن احساس کند که سوریه می‌تواند جولان را بازپس‌بگیرد  و آن را با قدرت نظامی آزاد کند،در آن صورت ممکن است، آن را بازگرداند. به همین دلیل زبان زور را به خوبی می‌فهمم و لزوم موازنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خوبی درک می‌کنم . در عین حال من مخالف عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی  و خواهان آزادسازی خاک عربی و سوریه و مدافع حق بازگشت ملت فلسطین هستم.فلسطینیان صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هستند .

من از سال 1948 تا کنون می‌دانم که چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود ندارد . فلسطین، قدس، کرانه باختری و نوار غزه و تمام این شهرها وجود داشته‌اند، اما رژیم صهیونیستی در آنها تأسیس و از سوی غرب تقویت و تحکیم شد  تا امت عربی تضعیف و پیکره امت عربی و امت اسلام تجزیه و تکه تکه شود.من برنامه و طرحی ایدئولوژیک دارم و مخالف عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستم.

تسنیم : بسیار خوب استاد محمود، تنها یک سؤال برایم باقی مانده است . از نظر شما در حال حاضر یک رئیس‌جمهور ایده‌آل برای رهبری سوریه به ساحل امنیت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

مرعی: باید برنامه‌ای برای چگونگی خروج از بحران داشته باشد و اینکه برای بازسازی و آبادانی سوریه کار و تلاش کند.سوریه نیازمند بازسازی است.سوریه نیازمند کنفرانس ملی برای گفتگو و همزمان زمان نیازمند تمام فرزندان خود است. سوریه نیازمند بازگشت آوارگان است و اینکه زندگی خوبی داشته باشند.

سوریه نیازمند بازگشت به آغوش عربی است،به محور مقاومت نیاز دارد. ما به محور بین‌المللی متشکل از روسیه و چین و ایران و آفریقای جنوبی و کشورهای بریکس و استحکام روابط با این کشورها نیاز داریم.

تسنیم : جناب محمود احمد مرعی،نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه به خاطر این میزبانی شایسته از شما خیلی تشکر می‌کنیم.

مرعی : من خیلی متشکرم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکایی صهیونیستی اشغالگران آمریکایی ریاست جمهوری سوریه جمهوری عربی سوریه جنبش های مقاومت قانون اساسی ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی سوریه نیازمند کشورهای بریکس آفریقای جنوبی فعالیت سیاسی مسئله فلسطین استاد محمود محور مقاومت رئیس جمهور بین المللی امت اسلام خواهد شد امت عربی بخش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یک مقام محور مقاومت به المیادین اعلام کرد: آنچه در رسانه‌های بین‌المللی و سایت‌های عربی مبنی بر تخلیه منطقه جنوب سوریه توسط ایرانی‌ها و کاهش تعداد اعضا منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی گفت: اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه مستشاران نظامی به صورت قانونی و با توافق با مقامات سوریه در آنجا هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: مستشاران ایرانی همچنان طبق وظایفی که با دمشق توافق شده و در هرنقطه‌ای از سوریه که لازم باشد به طور معمول وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچ خروجی صورت نگرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی منابع رسانه‌ای عربی مدعی خروج مستشاران نظامی ایران از برخی مناطق سوریه در اقدامی پیشگیرانه برای بی‌اثر کردن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

کد خبر 847097 برچسب‌ها ایران و سوریه خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • رئیس جمهور روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت