Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش برای حل مشکلات محلی با همدلی، ثبت ۵۰ هزار مسئله در محلات با هدایت و همراهی امامان محله، فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده برای همراه کردن مردم و موانع کار ازجمله مباحثی است که در نشست بررسی فرآیند اجرای مهرواره «محله همدل» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسئولان اجرایی بخش‌های مختلف مهرواره محله همدل در نشستی به ارائه گزارشی از روند شکل گیری مهرواره، پوشش رسانه‌ای، فراز و فرودهای کار در اجرا، نوع ارزیابی و داوری مسائل ثبت شده و عوامل موفقیت این طرح پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روایت محله همدل

 

 

 

 

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان میرمحمدیان در این نشست با اشاره به زمینه‌های شکل گیری مهرواره محله همدل اظهار کرد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی بر سر جامعه سایه افکنده و به واسطه تلاش های دشمن سعی شد جو ناامیدی در میان مردم حاکم شود، بر آن شدیم تا کاری را رقم بزنیم که حال مردم خوب شود؛ این دغدغه و جرقه ای برای اقدامات ما در ماه مبارک رمضان شد.

 

مدیر عامل بنیاد هدایت ادامه داد: مردمی که در سیل و زلزله اینگونه به کمک همدیگر شتافتند حالا چطور برخی از آنها گرفتار ناامیدی و یأس شده اند؟! بنابراین ما تلاش کردیم به فعالیت های جهادی و مردمی ضریب بدهیم؛ در نتیجه از افرادی که در محله ها به حل مسائل می‌پرداختند، خواستیم که کار خود را در مهرواره ثبت کنند. دو اصل امام محوری و مسجد محوری را نیز به عنوان شاخصه مهم قرار دادیم و اینگونه شد که مهرواره محله همدل کلید خورد؛ هر فردی که توان حل مسئله ای را دارد می تواند در این مهرواره شرکت کند.

 

وی تصریح کرد: هدف ما این بود که مردم را به میدان بیاوریم و اخبار خوب را از حل مسائل مردمی به گوش آنها برسانیم تا بدانند مسائل حل شدنی است؛ همین سبب می شود تا مردم امیدوارانه در انتخابات وارد شوند و کمکی باشد تا مشارکت حداکثری محقق شود.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان تاکید کرد: برای معرفی مهرواره برخی پیشنهاد می دادند که از سلبریتی ها استفاده کنید و برخی هم تبلیغات تلویزیونی را پیشنهاد کردند اما ما با بهره گیری از ظرفیت راهیاران کار را پیش بردیم و مهرواره را معرفی کردیم و با این کار مشخص شد مشکلات با همدلی حل شدنی است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا اقدامات وسیعی برای تهیه بسته های معیشتی در سطح جامعه شکل گرفت اما شاید تنها 10 درصد مردم کشور مادر این حد مشکل نان شب دارند؛ مشکلات دیگری وجود دارد که باید به آنها پرداخت. یکی از کارهای دیگری که در مهرواره شکل گرفت این بود که ما فهرستی از مسائل مختلفی را که می شود به حل آن ها پرداخت را مشخص کرده و آن ها را در 14 شاخه تقسیم بندی کردیم، برای هر کدام نیز چندین زیرشاخه تعریف کردیم و در آخر هم یک گزینه سایر قرار دادیم تا هیچ مسئله‌ای از قلم نیفتد.

 

روایت رسانه ای از اجرای مهرواره محله همدل

 

 

 

 

حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی در ادامه با اشاره به اهتمام مسئولان مهروراه برای رساندن پیام همدلی به مردم، گفت: برای اینکه بتوانیم صدای حرکات همدلانه را به گوش مردم برسانیم نیاز به ابزار داشتیم؛ بهترین ابزار برای این کار رسانه است. در ساده ترین قالب از مردم خواستیم تا عدد 1 را به سرشماره 5000175 بفرستند؛ تاکنون نزدیک به 80 هزار پیامک به دست ما رسیده ما نیز بیش از 480 هزار پیامک ترویجی و توصیفی به این افراد ارسال کرده ایم.

 

مدیر مرکز رسانه بنیاد هدایت افزود: سایت مهرواره را ایجاد و معرفی کردیم و در شبکه بیرق، آپارات و اینستاگرام محصولات و تیزر مهرواره را منتشر کردیم و این تیزر در اینستاگرام 3 میلیون 400 هزار بار بازدید خورد.

 

وی تاکید کرد: ما بیشتر به دنبال این بودیم تا اتفاقات خوب را به گوش مردم برسانیم و برای این منظور از ابزارهایی که در اختیار داشتیم بهره بردیم؛ پُست های ما در ایتا 1000 بازدید، در آپارات 16 هزار بازدید و در اینستاگرام 11 k  بازدید خورد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی ابراز کرد: از تمام کسانی که در مهرواره ثبت مسئله کرده بودند خواستیم تا روایت کار خود را برای ما ارسال کنند و طبق روایت آنها پوستر و عکس نوشته از حل مسئله آن ها طراحی شد؛ از سوژه‌هایی که مردم به دست ما رساندند، 550 روایت منتشر شد و 1600 طرح نیز در حال تولید است.

 

وی در پایان بیان کرد: در یک جلسه یا نشست ساده که برگزار می شود تعداد زیادی از لوگوهای نهادهای مختلف را می بینیم که پای بنر مراسم خورده است اما آنچه در مهرواره رقم خورد این بود که یک لوگوی خاص مهرواره طراحی و از آن استفاده شد در عین حال هر اداره و نهادی که خواست کاری برای مهرواره رقم بزند می توانست از لوگوی خودش استفاده کند.

 

روایت ستاد

 

 

 

حجت الاسلام رضا غلامی نیز به سختی‌ها و مشکلاتی که در اجرای این پویش با آنها دست به گریبان بودند، اشاره و اظهار کرد: در اجرای مهرواره با مشکلات متعددی روبرو بودیم از وضعیت قرمز کرونایی گرفته تا ضرورت تبیین مهرواره چراکه باید مردم را متقاعد می کردیم تا به حل مسئله بپردازند.

 

دبیر مهروار محله همدل تاکید کرد: تعطیلات نوروز، محدودیت سفر، تعدد طرح ها، نوپا بودن بنیاد هدایت، مشکلات اقتصادی و القای فضای ناامیدی در جامعه از دیگر موانعی بود که کار ما را در اجرایی کردن مهرواره با چالش مواجه می کرد.

 

وی اضافه کرد: تحقق محله همدل مستلزم وجود ستادی همدل بود و این ستاد با تمسک به حدیث کساء و رمز یا زهرا سلام الله علیها شروع به کار کرد و مهرواره به عنوان اولویت اول روی میز بنیاد هدایت قرار گرفت.

 

حجت الاسلام اسماعیلی تاکید کرد: با این وصف طراحی عملیات در چند لایه درون شبکه ای شامل هم اندیشی با شورای بنیاد هدایت و شبکه راهیاری در همایش مشهد، سه نوبت تبیین مهرواره برای مدیران شهرستان‌ها، برگزاری گعده های استانی مهرواره توسط راهیار استان، گعده های میدانی با شبکه امامان و جلسات چهره به چهره فعالان فرهنگی اجتماعی محله و بیرون شبکه شامل هیئت امنای بنیاد، حوزه علمیه برادران و خواهران، کمیته امداد، بسیج سازندگی و خاتم الاوصیاء، انجام شد.

 

وی در ادامه گفت: اتفاقات جذابی حین عملیات رخ داد که از جمله آنها پیوستن اداره کل تشکل ها، همکاری با اداره کل مبلغان در نشست گفتمانی مشهد، همراهی و همکاری مشترک با اداره کل بانوان و همکاری مشترک با مسئولان نرم افزار بیرق است.

 

دبیر مهروار محله همدل تصریح کرد: اتفاق دیگری که در این مسیر رقم خورد استفاده از ظرفیت های استانی است و در این راستا دعوت شخصیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی استان‌ها، همراهی و هم افزایی مدیران کل با اولویت اول اقدام استان، تولید محصولات رسانه ای استانی و استفاده از ظرفیت رسانه استان، تعامل با نهادها و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی با مشارکت دادن در روند اجرایی و ارزیابی در هیئت داوران برترین ها و طراحی فضای رقابتی سالم و جریان ساز بین استان‌ها را شاهد بودیم.

 

وی بیان کرد: همچنین، شاهد فراگیر شدن گفتمان مهرواره بودیم و همه این اتفاقات از شمال تا جنوب و شرق تا غرب از مناطق محروم سیستان که دسترسی به آنتن موبایل نیست تا نقطه صفر مرزی سردشت آذربایجان غربی و حضور و مشارکت فعال برادران اهل سنت غرب تا برادران اهل سنت شرق و ایجاد دغدغه حل مسئله خشکسالی خراسان جنوبی تا ساخت و تعمیر منازل افراد نیازمند تا بازسازی پل تا آزادی زندانی غیرعمد تا تهیه آمبولانس اورژانس برای روستا و موارد بسیار دیگر همه از برکات مهرواره محله همدل بود.

 

حجت الاسلام غلامی در پایان یادآور شد: برای تجلیل از این اتفاق عظیم باید جایزه ای پیش بینی می شد؛ این جوایز در حدود دو میلیارد تومان هزینه در برداشت بنابراین تلاش کردیم برای تهیه این جوایز از ظرفیت های استانی و شهرستانی استفاده شود. با جلب مشارکت های نهاد، دستگاه‌ها، خیرین و ائمه جمعه سه جایزه ملی ۲٠٠ میلیونی، جوایز نقدی و تندیس برترین های شهرستانی، استانی و ملی و وام اشتغال برای تجلیل از برگزیدگان در نظر گرفته شد.

 

روایت انتخاب

 

 

حجت الاسلام مهدی موحد در بخش دیگر این نشست با اشاره به روش انتخاب برترین های مهرواره گفت: وقتی صحبت از مسابقه و جایزه می شود معمولاً این شایعات هم پیش میاد که جوایز اصلی را به کسانی می دهند که نور چشمی هستند.

 

مدیر پژوهش معاونت برنامه ریزی بنیاد هدایت تاکید کرد: ما با مهرواره می خواهیم حال دل مردم را خوب کنیم و جایزه و رقابت هم برای این است که شور بیشتری به این حرکت بدهیم؛ بنابراین باید برای انتخاب برنده یک منطق قابل دفاع می داشتیم که در نتیجه مردم با خیال راحت به نتایج اعتماد کنند.

 

وی ابراز کرد: برای انتخاب برترین‌ها، ما هستیم و بیش از 38 هزار محله ای که گزارش بیش از 50 هزار مسئله خود را برای ما فرستاده اند؛ این 38 هزار محله انواع فرهنگ ها، اقلیم ها، بافت اجتماعی و مسائل مختلفی را دارند؛ بخشی با فقر درگیرند و برخی هم غنی هستند؛ این ها وقتی می‌خواهند مسئله حل کنند با رویکرد خودشان این کار را انجام می دهند.

 

حجت الاسلام موحد بیان کرد: بهترین کار این بود که انتخاب را لایه بندی کنیم. از پرجمعیت ترین لایه شروع کردیم، یعنی شهرستان و در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی انتخاب را انجام دادیم. ضمناً لازم بود لایه بندی فقط به تفکیک محدوده جغرافیایی نباشد و در هر کدام از مراحل انتخاب چند مرحله ای تعریف کنیم تا سنگینی و حجم کار، کمتر شود؛ برای این کار دو کمیته در هر لایه در نظر گرفتیم؛ کمیته انتخاب و هیئت داوران کمیته انتخاب، سه برابر ظرفیت اعلامی را به هیئت داوران اعلام می کند.

 

وی ادامه داد: باز هم مشکل ما حل نشده بود چراکه کارهای اجتماعی غالباً کیفی است و چطور می شود بین کمک رسانی به مستضعفین با افزایش رفاه طبقات متوسط داوری کرد؟ و یا چطور می شود بین دادن یک وعده غذا با آسفالت کردن یک کوچه قضاوت کرد یا چطور می شود گفت اهداء 100 واحد خون مهمتر است یا فراهم کردن شرایط ازدواج 2 جوان؟!

 

حجت الاسلام موحد تاکید کرد: حساب کنید که این مقایسه ها در مقیاس 50 هزار مسئله ای که به دست ما رسیده باید انجام شود؛ سیستم‌های کمّی در چنین شرایطی کار را خیلی راحت می کند و به اینجا که رسید، مبارزه بین کمیت و کیفیت شروع شد.

 

وی در پایان گفت: ما اصول‌ خود در بحث امام محله را در نظر گرفتیم و بر طبق آن‌ها سؤالاتی را مطرح کردیم که جواب‌شان یک عدد بود مثلاً مدت تأثیر یک راه حل برای ما مهم شد؛ بنابراین این سؤال پیش آمد که تأثیر حل یک مسئله چقدر ماندگاری دارد؟ مثلاً یک وعده غذایی نصف روز مشکل یک نفر را حل می کند. این سؤالات و پاسخ های آن کمک کرد تا الگویی برای انتخاب برترین ها بیابیم.

 

روایت میدان

 

 

حجت الاسلام محمد پشم فروش، راهیار منطقه‌ای بنیاد هدایت نیز در این نشست به فرآیند اجرایی مهرواره و علّت موفقیت آن در میدان عمل پرداخت و بیان کرد: ماه مبارک رمضان رسید و قرار بود تیزر مهرواره در روز اول رمضان پخش شود اما تا هفته دوم این اتفاق نیفتاد؛ در هفته اول صرفاً با استفاده از ظرفیت راهیاران و بدون تبلیغات تلویزیونی 5 هزار مسئله ثبت شد.

 

وی تصریح کرد: برای پیشبرد کار از ابزارهای متعددی بهره بردیم که اولین ابزار ما سفر بود؛ در سفرهای متعدد به استان‌ها و مناطق مختلف کشور به تشریح مهرواره پرداختیم. هر راهیار دو بار شهرستان‌های تحت پوشش خود را مورد سرکشی قرار داد. ابزار دیگری که برای پیشبرد مهرواره مورد استفاده قرار گرفت، گعده بود؛ جلسات متعدد تعاملی بین راهیاران برگزار شد و از یکدیگر ایده گرفتند.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: طرح مهرواره محله همدل بنیاد هدایت فعالیت های مسجدی مهرواره محله همدل بنیاد هدایت حجت الاسلام هزار مسئله برترین ها حل مسئله رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند

ایسنا/تهران امام جمعه شهرستان قدس گفت: مسئله کار و کارگر، مسئله بسیار مهمی است و همیشه مورد توجه روایات و سیره معصومین (ع) بوده است. در انقلاب اسلامی هم امامین انقلاب توجه جدی و ویژه به این قشر زحمت‌کش داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند. امسال که شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم» است، نقش اصلی را کارگران عزیز ایفا می‌کنند.

امام جمعه شهرستان قدس در خصوص هفته گرامیداشت مقام معلم بیان کرد: ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت شهید مطهری است و روز شهادت این معلم بزرگ و عالم ربانی را به عنوان روز معلم نامگذاری کرده‌اند. نقش معلم در جامعه نقشی اثرگذار و بی بدیل است لذا به همه معلمان عزیز خداقوت می‌گویم.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری مسئله اسلام شناسی او بود. به همین علت امام خمینی (ره) بارها این شخصیت را مورد تمجید قرار داد. اسلام شناسی، تکلیف مداری، مسئله شناسی و جریان شناسی این استاد شهید کم نظیر بود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به لزوم تکریم معلمان و اساتید تشریح کرد: رعایت ادب در مقابل پدر و در مقابل استاد، انسان را رشد داده و زندگی او را با برکت می‌کند. در روایات ما آمده است که ما سه پدر داریم؛ پدر خود، پدر همسر و کسی که به ما موضوعی را یاد می‌دهد.

وی خطاب به معلمان و اساتید تاکید کرد: معلمان ما نقش بسیار مهمی در روشنگری دارند. شما باید معنویت و بصیرت دانش آموزان را افزایش دهید. امروز در دنیا می‌بینیم اساتید و معلمان راجع به مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل روشنگری کرده و دستگیر می‌شوند. اما این خیلی بد است اگر استاد و معلم ما در دانشگاه و مدرسه در مورد این موضوع حرفی نزند و مسائل را تبیین نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی شورای اسلامی شهر را از مظاهر مردم سالاری دینی عنوان کرد و افزود: شورای اسلامی شهر یعنی مشارکت مردم در اداره شهر. اصلی ترین وظیفه شورای شهر، نظارت دقیق بر شهرداری و پیگیری مشکلات مردم از طریق این ارگان و سایر ادارت خدمت رسان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • تاکیدامام جمعه خوی براهتمام اعضای شوراهابه توزیع عادلانه امکانات
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • توزیع عادلانه امکانات مدنظر اعضای شوراها باشد