Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مریدی گفت: ملاحظات اجتماعی و اقتصادی اولویت‌ اقدامات کشور قرار بگیرد. حتی‌الامکان در بخش صدور مجوز تمهیدات رعایت تا صنایع با مصرف آب فراوان در مناطق خشک و نیمه خشک استقرار پیدا نکند.

به گزارش برنا؛ در کشور ما بحران آب به دلیل افزایش میزان مصرف و کاهش ذخایر آبی تمامی ندارد. در شرایط آبی نامناسب شاهد فعالیت‌های صنایع و تولیدات کشاورزی بدون توجه به وضعیت آب هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر هم عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از سیاست‌های کلان و متخصصان کشور به‌ویژه در حوزه بحران آب گفته است که جنگ آب که از استان‌ها آغاز شده به روستاها می‌رسد، چرا که طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده و متخصصان کشور نیز باید بابت سکوت خود در برابر تاریخ پاسخگو باشند.

صنایع آب‌ بر نیازمند تدبیر

استقرار صنایع آب‌بر به ویژه در مناطق مرکزی و خشک با توجه به کمبود آب و بدون در نظر گرفتن معیارهای ضروری ایجاد واحدهایی نظیر حمل و نقل، منابع ارزان و نزدیکی به مراکز صادراتی سبب شد تا این مراکز صنعتی با مشکلاتی مواجه شوند. علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار برنا گفت: لازم است ظرفیت های صنایع آب‌بر برای ارائه مجوز مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود گنجایش استقرار وجود دارد یا نه.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز صنایع پر مصرف در زمینه استفاده از آب را باید مورد ارزیابی قرار بدهد. در این زمینه مصرف آب و منابع مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

وزارت صنعت برای فعالیت صنایع آب‌بر برنامه داشته باشند

او افزود: باید از فعالیت صنایع در مناطق خشک و نیمه خشک جلوگیری شود. صنایع در کنار معدن با اهمیت به ملاحظات محیط زیستی ایجاد شود.  

مریدی تاکید کرد: کار نباید بر حوزه محیط زیست خلاصه شود. در نقطه نخست برای موافقت اصولی این طرح‌ها باید از سوی وزارت صنعت اقدامات مناسب انجام شود.  این گونه اقدامات نیازمند ملاحظات نقشه آمایش سرزمین است.

به گفته او تاکنون اقدامات مناسب انجام نشده و این مقوله نیازمند توجه وزارت صنایع است. استقرار صنعت در هر خطه نیازمند بررسی میزان مصرف آب است.

 مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باید بتوان در مراحل ابتدایی در زمینه استقرار صنایع اقدامات مناسب انجام داد. باید ملاحظه کرد که برخی اقدامات برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نارضایتی‌هایی ایجاد می‌کند.

استقرار صنایع آب‌بر در مناطق خشک و نیمه‌خشک ممنوع

مریدی افزود: ملاحظات اجتماعی و اقتصادی اولویت‌ اقدامات کشور قرار بگیرد. حتی‌الامکان در بخش صدور مجوز تمهیدات رعایت تا صنایع با مصرف آب فراوان در مناطق خشک و نیمه خشک استقرار پیدا نکند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور نیازمند اقدامات جدی در زمینه آب هستیم. در صنایع می‌توان از فاضلاب‌های صنعتی، شهری و روستایی تصفیه شده استفاده کرد.

برداشت بی‌رویه محصولات ممنوع

محصولات نیشکر، سبزی، صیفی جات و محصولات جالیزی آب‌بر هستند. مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه محصولات کشاورزی آب‌بر و اقدامات انجام شده افزود: بر اساس برنامه‌ها با جهادکشاورزی سند امنیت غذایی به شکل پایدار مورد توجه است. این پایداری با برداشت آب بی‌رویه و خودکفایی در محصولات محدود می‌شود.

مریدی افزود: کارها باید از سوی جهادکشاورزی انجام تا با مشخص کردن محدودیت‌های اقلیمی و منابع آبی، تولید محصولات و الگوی کشت مناسب را مشخص کرد.

کشاورزان در زمینه کشت بهینه مورد آموزش قرار بگیرند

او تاکید کرد: نکته مهمتر این است که در الگوی کشت بهینه آموزش لازم به کشاورزان داده شود تا نکات کشت  رعایت شود. در حالی که کشاورز در تولید به نیازهای بازار توجه می‌کند و آموزشی در این زمینه داده نشده است. این امر باعث می‌شود تا با توجه به بازار محصول کشت شود. در این اقدام تولید افزایش و بازار محصول کاهش پیدا می کند.

مریدی ادامه داد: برای مثال در یک سال میزان تولید گوجه فرنگی یا سیب زمینی  افزایش و از سوی دیگر میزان کشت پیاز اندک می‌شود. سال بعد هم کشت پیاز افزایش و دیگر محصولات کاهش می‌یابد. کشاورزان سیاست خاصی را در کشور دنبال نمی‌کنند. این مقوله به منابع آبی ضربه می‌زند و  از سوی دیگر راندمان در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

سیاست‌گذاری در تولید محصولات کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی جهادکشاورزی

او اظهار کرد: سیاست‌گذاری در تولیدات کشاورزی یکی از حلقه‌های مفقوده است که باید با برنامه‌ریزی صحیح از سوی جهاد کشاورزی انجام شود.

 مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی آموزش صحیح انجام نشود وضعیت به این شکل است. در زمینه کشاورزی نیازمند تحول دقیق و با ضمانت اجرایی هستیم. در صنعت هم بخش‌های قابل توجهی از کشور خالی از سکنه هستند، اما دسترسی به آب مناسب است. از سوی دیگر بخش‌هایی از کشور به قدری بارگذاری و محدود شد که دیگر مسائل محیط زیستی از جمله آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است.

 مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بارگذاری شدید صنایع در  منطقه سبب جذب جمعیت می شود و نیازمند خدمات و امکانات است. این امر عدم اجرای صحیح سیاست‌های آمایشی را تهدید می‌کند.

او با بیان اینکه بر اساس سفارشات مقام معظم رهبری هدف اصلی در راستای تولید و اشتغال بدون ضربه به محیط زیست است، گفت: در غیر این صورت به دلیل نبوده شرایط زیست محیطی مناسب، تولید متوقف یا راندمان کاهش پیدا می کند. باید تولید پایدار باشد. البته تحقق این مهم باید در راستای ایجاد خدمات زیست محیطی انجام شود، در غیر این صورت مشکلات محیط زیستی به دنبال دارد.

 محصولات آب‌بر تهدیدی برای ذخایر آبی کشور

محصولات و صنایع آب‌بر در حالی در کشور کشت می‌شوند که سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع طبیعی و آب‌های زیرزمینی اضافه برداشت و منابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر ( ۱۴۲۰ ) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود، چون منابع آب را غارت می‌کنیم. در این شرایط هنوز هیچ عزم جدی برای مهار تولید این محصولات در دستور کار قرار نگرفته است.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست جنگ ایران خاک حفاظت محیط زیست برنا محیط زیست صنعت معدن بخش خصوصی اجتماعی و اقتصادی شهری و روستایی محصولات کشاورزی گوجه فرنگی سیب زمینی بخش کشاورزی جهاد کشاورزی آلودگی هوا ترافیک مقام معظم رهبری اشتغال زیست محیطی مشکلات منابع طبیعی وزارت صنعت زهرا سلیمانی صنایع آب بر مناطق خشک و نیمه خشک صنایع آب منابع آب مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرهاست.

براساس گزارش ایسنا، وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می‌شود و حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می‌شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ٣٠٠ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می‌کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900287

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان