Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اقتصاد کشور با مدیریت و مدلی که در ۸ سال گذشته اجرا شد روز‌های خوشی را به خود ندیده و چنین مدیریتی غیر از آسیب زدن به اقتصاد و از بین بردن تولید ثمره‌ای به دنبال نداشته است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تحریم‌ها بخشی از موضوعی است که دولت با مطرح کردن آن در هشت سال گذشته خیال خود را راحت کرده است، انداختن تقصیر همه مشکلات به گردن تحریم‌ها و یا بزرگ نمایی مشکلات به واسطه تحریم‌ها و کمرنگ شدن نقش مسوولیت‌های دولت در حوزه حل چالش‌های اقتصادی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز‌ها بحث وین علی رغم آنکه خبر‌های منتشر شده از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی متفاوت با آن چیزی است که غربی‌ها می‌گویند، اما به نظر می‌رسد تکیه گاهی برای اهداف تبلیغی دولت شده است. رامین پولادرگ؛ فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق سهم تحریم‌ها و مسوولیت مدیریت دولت را در آب رفتن قد و قواره اقتصاد کشور از نظر خود تحلیل کرده که در ادامه آمده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص چرایی تمرکز و تاکید دولت بر حل و فصل موضوع برجام در زمان حضور خود گفت: مشکلات اقتصادی در سال‌های گذشته به مراتب نسبت به گذشته افزایش یافته است، به حدی که نگرانی‌های زیادی را برای تولید، اداره اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد کرده است. در عین حالی که مشکلات با بی تدبیری‌ها دائما درحال افزایش است متاسفانه دولت با مطرح کردن موضوع تحریم‌ها به عنوان یک توجیه برای خود از زیر بار واقعیت و حقیقت فرار می‌کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در روز‌های اخیر چندین بار از قول دولتی‌ها و حتی خود رئیس جمهور درباره تمام شدن و پایان پذیرفتن تحریم‌ها جملاتی شنیده ایم، در حالی که غربی‌ها برخلاف ما صحبت می‌کنند و آن‌ها اعتقادی به لغو کلیه تحریم‌ها ندارند. تا زمانی که تحریم کاتسا، آیسا و یوترن به صورت کامل برداشته نشود و راستی آزمایی مطابق آنچه مقام معظم رهبری عنوان کردند انجام نشود به هیچ وجه نمی‌توان مهر تایید بر لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام گذاشت.

پولادرگ دراین باره خاطر نشان کرد: دولت از راستی آزمایی طرف آمریکایی می‌گوید، اما راستی آزمایی به این معنا نیست که به عنوان مثال پول بلوکه شده ایران در عراق آزاد شود، آن زمان دولت ادعای رفع و لغو تحریم‌ها را داشته باشد، بلکه راستی آزمایی نیاز به گذشت ۶ ماه زمان دارد، بنابراین اینکه دولت اصرار دارد تحریم‌ها برداشته می‌شود و هر روز خبر‌هایی حول این موضوع عنوان می‌شود را می‌توان به مسائل دیگری نسبت داد.

وی در این باره تصریح کرد: مثلا دولت با برداشته شدن تحریم‌ها برای تبلیغات انتخابات به نفع جناح خود فرصت سازی می‌کند، بنابراین آنچه به عنوان تحریم توسط دولت عنوان می‌شود و این همه فشار بر ما تحمیل شده در صورتی که با مدیریت درست داخلی اقتصاد می‌توانستیم بخش زیادی از تاثیرات سوء تحریم‌ها را باطل کنیم برمی گردد به این که تحریم‌ها بازی دولت برای پیشبرد مسائل سیاسی خود بود.

فعال اقتصادی دراین باره با مثالی موضوع را روشن کرد و گفت: مثل بازی ارز، اگر به یاد داشته باشید زمانی که نرخ ارز روند صعودی داشت همه کارشناسان به این موضوع تاکید داشتند که بالا رفتن نرخ ارز ناشی از عملکرد خود دولت است و ربط چندانی به تحریم‌ها ندارد، حتی زمانی که تا سقف ۳۰ هزار تومان هم افزایش یافت همه این موضوع را با جدیت عنوان کردند که افزایش نرخ ارز نتیجه خواست خود دولت است نه تاثیر تحریم ها، در هفته‌های گذشته هم دیدید که دولت به دلیل مباحث تبلیغاتی نشست وین باز هم نرخ ارز را به صورت دستوری و دستکاری شده کاهش داد، بنابراین تحریم‌ها آنچنان بر اقتصاد ایران کارساز نبود که بازی دولت کار دست اقتصاد ایران داد.

رامین پولادرگ خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که در اقتصاد کشور می‌تواند تاثیر گذار باشد سیاسی نکردن اقتصاد است، یعنی اقتصاد کشور به اهداف سیاسی مورد نظر دولت‌ها گره نخورد، موضوعی که متاسفانه در ۸ سال گذشته به شدت بالا گرفت و اثرات یکایک آنچه دولت خواست بر حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد ایران آنچنان شدید شده که تورم بالای ۴۱ درصدی در اردیبهشت، محدودیت‌ها و فشار‌های فراوانی که بر فعالان اقتصادی و تجار می‌آید و معیشت مردم که روز خوش به خود نمی‌بیند، وضعیت بازار سرمایه و سایر بازار‌ها همه و همه حاکی از این مساله است که با سیاسی کردن اقتصاد در سال‌های گذشته خسارات فراوانی به کشور وارد شد و دولت در حال حاضر تلاش می‌کند تا با برجسته کردن موضوع نشست وین و بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها آن هم در آخرین هفته‌های باقیمانده از عمر خود همه چیز را به گردن برجام بیاندازد و باز هم از این آب گل آلود برای اهداف انتخاباتی وتبلیغاتی به نفع خود استفاده کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان خاطر نشان کرد: قطعا اقتصاد کشور با مدیریت و مدلی که در ۸ سال گذشته اجرا شد روز‌های خوشی را به خود ندیده و چنین مدیریتی غیر از آسیب زدن به اقتصاد و از بین بردن تولید ثمره‌ای به دنبال نداشته است. آنچه برای ما مهم است آرامش و ثبات اقتصادی و سیاسی نکردن اقتصاد و استفاده تمام قد از ظرفیت‌های مختلف کشور اعم از نیروی انسانی متخصص، دانش و تخصص داخلی و مواد اولیه و توانمندی‌های مختلفی است که در کشور وجود دارد. اگر نگاه جدی تری فارغ از بحث تحریم‌ها به این موارد شود قطعا تحرک و رونقی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود که نوید بخش روز‌های خوبی برای همه ما خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اتاق بازرگانی انتخابات 1400 قیمت دلار مذاکرات وین عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان راستی آزمایی لغو تحریم ها اقتصاد کشور تحریم ها سال گذشته نرخ ارز روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۰۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • گزارش ایرنا از راستی آزمایی خبر بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟