Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@18:51:38 GMT

نزدیک‎ بین‌ها خواب بی‌کیفیت‌تری دارند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۱۲۸۸

نزدیک‎ بین‌ها خواب بی‌کیفیت‌تری دارند

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه فلیندرز(Flinders) دریافتند که افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند به نسبت کسانی که دید معمولی دارند کیفیت خواب پایین‌تری دارند و علت آن تاخیر در ریتم شبانه‌روزی و تولید کمتر هورمون ملاتونین است.

محققان امیدوارند این یافته‌ها به تشخیص زودهنگام و درمان نزدیک بینی در کودکان کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک‌بینی یک بیماری شایع چشمی است که باعث می‌شود فرد اجسامی که در فاصله‌ی دور قرار دارند را تار ببیند و اجسامی که در فاصله‌ی نزدیک هستند را شفاف ببیند.

به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی نزدیک‌بینی می‌تواند خفیف تا شدید باشد. در کودکان این بیماری از سنین شش تا ۱۳ سالگی آغاز می‌شود و ممکن است در سنین نوجوانی تشدید شود.

محققان در این مقاله به بررسی ارتباط نزدیک‌بینی و کیفیت کم خواب پرداختند. آن‌ها ریتم شبانه‌روزی و تولید ملاتونین را در دانشجویانی که دهه‌ی سوم زندگی خود را می‌گذراندند و برخی از آن‌ها دچار نزدیک‌بینی بودند بررسی کردند.

افراد خوش بین خواب بهتر و طولانی‌تری دارند

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که آن دسته از شرکت‌کنندگان که نزدیک‌بین بودند به طور قابل توجهی در ریتم شبانه‌روزی خود تاخیر داشتند و ملاتونین کمتری در بزاق و ادرارشان مشاهده شد.

دکتر رنجی چاکرابورتی (Ranjay Chakraborty) که این مطالعه را رهبری می‌کرد گفت: نورهای مصنوعی و دستگاه‌های الکترونیکی ساطع کننده‌ی این نورها که افراد از آن‌ها برای مطالعه و سرگرمی استفاده می‌کنند به عنوان عوامل ایجاد کننده‌ی اختلال در ریتم شبانه روزی و خواب شناخته شده‌اند اما تاثیر اختلال در ریتم شبانه‌روزی بر سلامت چشم هنوز به طور گسترده بررسی نشده است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که شواهدی قوی مبنی بر ارتباط میان ریتم شبانه‌روزی و خواب بهینه با سلامت چشم وجود دارد.

براساس این تحقیقات محققان به دنبال تغییر عادات خواب در کودکان برای جلوگیری از ایجاد نزدیک‌بینی هستند.

دکتر چاکرابورتی می‌گوید: خواب مناسب نقش مهمی در یادگیری، حافظه، توجه، عملکرد در مدرسه و سلامت عمومی کودک در سال‌های اولیه رشد دارد. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتالی نور آبی ساطع می‌کنند که باعث کاهش تولید ملاتونین و اختلال در ریتم شبانه‌روزی می‌شود و درنتیجه باعث تاخیر در خواب و خواب بی کیفیت می‌شود.

برای داشتن خواب مناسب و کافی باید دسترسی کودکان به دستگاه‌های دیجیتال را به خصوص در شب محدود کرد.

در گام بعدی ما می‌خواهیم ریتم‌شبانه روزی و تولید ملاتونین را در کودکان مورد بررسی قرار دهیم.

کد خبر 603790 برچسب‌ها خواب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خواب ریتم شبانه روزی ریتم شبانه روزی نزدیک بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| هجوم وحشتناک و شبانه پلیس به دانشگاه همیلتون

به دلیل بالا بودن تعداد دانشجویان دستگیر شده چندین واحد اتوبوس برای انتقال دانشجویان معترض بازداشتی به دانشگاه کلمبیا اعزام شد، تا کنون چندین اتوبوس پر شده از دانشجویان معترض به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

کد خبر 749791

دیگر خبرها

  • فیلم| هجوم وحشتناک و شبانه پلیس به دانشگاه همیلتون
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • گشت وگذار شبانه پلنگ در جنگل ساری
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • پیش بینی گردو خاک و کاهش کیفیت‌هوا در البرز
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج