Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:08:45 GMT

فقط یک سال تحمل کنید!

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۱۴۰۵

فقط یک سال تحمل کنید!

ایسنا/کرمانشاه یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی اظهار کرد: تنها یک سال پس از ترک سیگار، وضعیت ریه افراد سیگاری دوباره به حالت اول برگشته و ریه این افراد دوباره سالم می شود.

سیدحمیدرضا مرتضوی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (4 تا 10 خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرات سوء مصرف سیگار بر تمام دستگاه های بدن گفت: بصورت مشخص با مصرف سیگار، قلب، سیستم گوارش و سیستم تنفسی درگیر می شود و برخی از عوارض ایجاد شده در افراد سیگاری غیرقابل برگشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این میان ریه تاثیر مستقیمی از مصرف سیگار می گیرد و بارزترین عارضه ایجاد شده در آن بر اثر مصرف سیگار برونشیت مزمن یا همان التهاب راه های هوایی است.

مرتضوی گفت: در افراد سیگاری در سنین بالای 40 تا 50 سال شاهد بروز چنین عارضه ای هستیم که در آن راه های هوایی ریه دچار التهاب شده و با پیشرفت بیماری تخریب می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری به شدت پایین می آید و بسیاری از آنها محتاج استفاده از داروهای استنشاقی می شوند و کار برخی به استفاده از دستگاه اکسیژن می‌رسد.

مرتضوی به عوارض دیگر سیگار بر روی ریه افراد اشاره کرد وافزود: رابطه میان سیگار و سرطان ریه هم شناخته شده و مشخص شده و احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه نسبت به سایر افراد سالم بیشتر است.

وی افزود: البته در ابتلا به سرطان ها ریسک ها فاکتورهای بسیاری نقش دارند، اما در افرادی که ریسک فاکتورهایی مثل ژنتیک و ... را دارند مصرف سیگار می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

وی یادآور شد: علاوه بر سرطان ریه، میزان احتمال بروز سرطان دهان، سرطان فک و سرطان زبان در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد بیشتر است.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی به اثرات سوء مصرف سیگار در افراد مبتلا به بیماریهای ریوی هم اشاره کرد وافزود: در این افراد که از قبل مشکلات ریوی دارند، مصرف سیگار می تواند با مضرات بیشتری همراه باشد و قطعا علائم بیماریهای ریوی در این افراد با شدت بیشتری همراه خواهد بود.

مرتضوی با بیان اینکه ترک مصرف سیگار می تواند ظرفت مدت یک سال وضعیت ریه را به حالت سابق برگرداند، گفت: در افراد سیگاری که دچار عارضه ریوی نشده باشند، با ترک مصرف سیگار، وضعیت ریه پس از یک سال به حالت عادی برگشته و ریه این افراد مانند یک فرد سالم خواهد بود.

وی افزود: در افرادی هم که دچار عارضه ریوی شده باشند، ترک مصرف سیگار می تواند از پیشروی بیماری پیشگیری کرده و کیفیت زندگی این افراد را افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه سرطان ریه سيگار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف سیگار می تواند افراد سیگاری یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مسمومیت ۱۰ نفر از هم‌استانی‌ها به علت خوردن قارچ سمی فصلی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرزام بیدارپور اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 10 نفر در استان در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آن‌ها سمی هستند، گفت: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی، درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، افزود: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

وی تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

بیدارپور یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین 5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد