Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید کلانتری محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس در حاشیه آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیتو رازی که در مجتمع بیمارستانی رسول اکرم انجام شد، اظهار کرد: در فاز دوم کارآزمایی بالینی، ۲ گروه ۲۵۰ نفره داریم که یک گروه واکسن دریافت و یک گروه پلاسیبو (واکسن نما) دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در فاز اول فقط افراد سالم در کارآزمایی بالینی شرکت کردند و در فاز دوم کسانی که بیماری دیابت یا فشارخون کنترل‌شده دارند وارد مطالعه شده‌اند. با پایان این فاز وارد فاز سوم می‌شویم و محدودیت‌ها را برمی‌داریم و افراد عادی جامعه را هم وارد مطالعه می‌کنیم.

کلانتری گفت: داوطلب‌گیری فاز سوم انجام شده است و به همین دلیل احتمالاً به سرعت وارد عمل شویم و باید توجه داشت ما ۲ دوز واکسن در روز صفر و ۲۱ تزریق و یک دوز واکسن در روز ۵۱ به شکل استنشاقی به داوطلب می‌دهیم.

کلانتری با بیان اینکه حدود ۲ ماه دیگر فاز دوم واکسن کووپارس پایان می‌یابد، گفت: در اواسط فاز دوم، آنالیز بینابینی خواهیم داشت که به سازمان غذاودارو نتایج ارسال می‌شود و در صورتی که عارضه خاصی مشاهده نشود و ایمنی‌زایی واکسن ثابت شود می‌توانیم فاز سوم را آغاز کنیم.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: در حال بررسی ویروس‌های در گردش در کشور هستیم تا میزان تغییرات ویروس بررسی شود؛ اگر تغییرات نسبت به پروتئین‌هایی که ما در واکسن استفاده می‌کنیم بیش از ۶۰ درصد باشد باید تعریف جدیدی در پروتئین‌ها ایجاد و به واکسن قبلی اضافه کنیم. اگر تاثیر واکسن را بر سوش قبلی مطمئن شویم اضافه کردن جهش‌های جدید به واکسن کار سختی نخواهد بود.

او بیان کرد: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تزریق واکسن در فاز اول نمی‌گذرد اظهارنظر درباره مدت زمان ایمنی زایی واکسن زود است. ارزیابی ما ادامه دارد و درباره اینکه آنتی بادی در بدن انسان تا چه زمانی در حد مناسب می‌ماند پاسخ مشخص وجود ندارد. البته درمورد موارد تست حیوانی این واکسن ایمنی زایی حدود ۱۰ ماه تا یک سال است، اما پاسخ در بدن انسان و حیوان متفاوت است.

او افزود: افرادی که در فاز اول واکسن دریافت کردند از نظر سطح آنتی بادی تحت نظر هستند و تصور می‌کنیم همان اتفاقی که برای واکسن آنفلوانزا می‌افتد برای کرونا هم بیفتد و واکسن هر سال تزریق شود.

او درباره مطالعه واکسن کووپارس بر افراد زیر ۱۸ سال، تصریح کرد: آنچه که ما تاکنون برای مطالعه تعریف کرده‌ایم افراد زیر ۱۸ سال را دربرنمی‌گیرد. البته مذاکراتی صورت گرفته است که بعد از اتمام مطالعات روی افراد بالای ۱۸ سال، مطالعه را به سمت افراد کمتر از این سن ببریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا کرونایی هندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟